Eplesaft Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hei. Jeg kan hovedreglene når det gjelder "og" og "å", men noen ganger hender det bare at jeg tenker litt over det og begynner å fundere. Har funnet noen tilfeldige setninger fra internett hvor jeg lurer på om det er feil eller korrekt bruk av "og" og "å". 1: "Vi må snart vokne opp og begynne å lære av våre erfaringer." 2: "Må man ha fylt 15 år for og begynne å jobbe" 3: "På tide og begynne å blogge igjen?" 4: "Nå må han ta seg sammen og begynne å skrive det folk liker å lese." 5: Det jeg selv skrev først i innlegget: "jeg tenker litt over det og begynner å fundere." Om det er slik jeg tror det er, er setning 1 korrekt, setning 2 er feil (skal vel stå "for å begynne å jobbe"), setning 3 er vel også feil (skal stå "å") og setning 4 er vel korrekt. Setning 5 skrev jeg selv først i innlegget og tror den er korrekt skrevet. Håper jeg får avklart dette så kjapt og smertefritt som mulig. - Takk på forhånd. Lenke til kommentar
oyvjak Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Du har rett på alle. Edit: Å ja. Det viser jo bare hva jeg vet. Om ikke du mente at han hadde rett i rettingen sin da. Uansett...ignorer meg. -GAMMEL POST- Nå er ikke jeg ekspert, og jeg gjør ofte feil selv. - Nr 1 ser riktig ut. - 'Og' i nr 2 tror jeg burde være en 'å'. - Samme med nr 3. - Nr 4 ser riktig ut. - Og nr 5 ser riktig ut. Igjen, jeg er ikke ekspert, og har bodd i Skottland de siste tre år, så jeg burde kanskje ikke "hjelpe" deg. En regel jeg pleier å bruke er at 'å' alltid kommer foran et verb i infitiv, og aldri et verb i noen annen form. Endret 25. mars 2010 av oyvjak Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Du kan jo bruke "preteritumstesten" om du er usikker. Sett setningen i preteritum og se om verbet endres. Er verbet fortsatt i infinitiv, kan du bruke "å". Om ikke, bruker du "og". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå