tikniver Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Hei! Skal bestille ADSL fra Telenor. Under bestillingen vil de pushe et routermodem på meg til 799,-. Jeg er imidlertid mer innstillt på å velge en router selv, f.eks. D-Link DIR-655 eller Netgear WNDR3700 eller en av de jeg allerede har. Men forstår jeg de rett i at modemet er integrert i Telenor-routeren? Og at jeg da vil behøve et ADSL-modem (og splitter?) i tillegg om jeg dropper Telenors boks? Jeg har hatt abonnement hos Bluecom/Ventelo før, og da har jeg vært vant til at modemet er en egen liten ukomplisert boks.. Veldig takknemlig for svar! Endret 25. mars 2010 av tikniver Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hvis du har fasttelefon, så må du ha splitter. Deretter modem eller routermodem som støtter Annex_B for å demodulere tonene i telefonkabelen. Lenke til kommentar
tikniver Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Det er telefonuttak, men ikke fasttelefonabbonnement. Jeg har en splitter liggende, samt. et gammelt ADSL-modem brukt til Bluecom. Er det slik at et hvilket som helst ADSL-modem (Annex_B) vil gjøre nytten uten videre konfigurasjon? edit: Jeg klarer ikke finne ut om mitt gamle modem er Annex_B. Men om Annex_B er norsk standard(?) støtter det vel det? Det er i hvert fall typen Billion BIPAC 5100SM. Endret 25. mars 2010 av tikniver Lenke til kommentar
slacky Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det Annex_a/b som er vanlig i Norge, kommer av ISDN er fremdeles i bruk. Kan TENKE meg til at de fleste modem fungerer. Men sier ikke dette med sikkerhet. Men, vil heller annbefale deg å kjøpe en ruter, for å så sette modemet/routeren din i bridge mode. ^^ Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Det Bluecom-modemet bør fungere helt greit så lange det ikke er en adsl2-linje du har, det vil fortsatt fungere men ikke gå høyere enn ca 8Mbit/s Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Du har vel fått svar på det meste her. Som sagt det er Annex-B som brukes her til lands. Tror Billion (bipac) setter Annex med firmware. Du kan trygt droppe splitteren om du ikka bruker fasttelefoni via telefonsentralen. Det er bare en unødvendig feilkilde og du kan også tape bittelitt signal i splitteren. Lenke til kommentar
tikniver Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 Ja, takker så mye for hjelpsomme svar. Det virker litt tvilsomt i forhold til disse Bluecom-modemene, det virker ikke som det finnes noe webinterface eller IP-adresse å koble seg til på de.. For man må vel kunne sette det opp med PPPoE og Telenors brukernavn og passord? Men heldigvis har jeg fått tak i et rutermodem fra en som hadde Telenor ADSL tidligere! Så det ordner seg uansett. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Poenget er jo at med din egen router så trenger du ikke noe annet enn det Bluecom-modemet, routeren din tar hånd om alt det andre. Lenke til kommentar
tikniver Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 Aha, jeg blir stadig smartere! Takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå