hellblazer91 Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hei jeg er Lærling som energimontør. Har opplevd noe rart akkurat det med å betale skatt. De 3 første månedene jeg var lærling fikk jeg rundt bare 5% skatt. men etter nyåret etter jeg har levert skattekortet mitt har jeg plutselig fått 36% skatt!? er det meninga at jeg skal ha så mye i skatt? sliter litt med økonomien på grunn av dette. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Har du levert riktig del av skattekortet? Skattekortet består som regel av en tabelldel og en prosentdel. Prosentdelen er ment å leveres til andre arbeidsgiver og er vanligvis flat 36 (eller 50)% mens tabelldelen i ditt tilfelle nok vil gi lavere skatt. Endret 25. mars 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hva stod det på det nye skattekortet du leverte ? Bedriften skal trekke det som står på kortet. Dersom du mener du har fått feil skattekort kan du ta kontakt med likningsmyndighetene og få nytt. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Har du levert riktig del av skattekortet? Skattekortet består som regel av en tabelldel og en prosentdel. Prosentdelen er ment å leveres til andre arbeidsgiver og er vanligvis flat 36 (eller 50)% mens tabelldelen i ditt tilfelle nok vil gi lavere skatt. Jeg bruker tabellkort. Jeg har utfylt alt så presist jeg klarer... og jeg tror faktisk at d er Tabellkort som gir enten 36% eller 50%? Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Hva stod det på det nye skattekortet du leverte ? Bedriften skal trekke det som står på kortet. Dersom du mener du har fått feil skattekort kan du ta kontakt med likningsmyndighetene og få nytt. Jeg levert en skattekort regnet fra tabell. Hadde ikke veldig mye å utfylle siden jeg ikke har lån, pensjonordning osv. men regnet med rundt litt over 100 000 i det året. også var d andre ting jeg la til som jeg ikke husker. blant annet som reisekostnader og slikt Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Med 100 000 i inntekt, utan frådrag, skal du betale 14% skatt. Avhengig av kor mykje du stig vil du sikkert ligge på 20-talet i år. Om du tar kontakt med skattekontoret og opplyser om kva inntekt du forventer i 2010 kan du få tilsendt nytt skattekort. Kva tabell har du på kortet du leverte? Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Med 100 000 i inntekt, utan frådrag, skal du betale 14% skatt. Avhengig av kor mykje du stig vil du sikkert ligge på 20-talet i år. Om du tar kontakt med skattekontoret og opplyser om kva inntekt du forventer i 2010 kan du få tilsendt nytt skattekort. Kva tabell har du på kortet du leverte? Beklager at dette høres litt dumt ut men hvor sjekker jeg hva tabell jeg har på kortet? Hva skjer hvis jeg betaler altfor mye i skatt? kommer jeg å få noe av dette tilbake? edit: 14% ja.. d hørtes mer riktig ut. Håper virkelig at d skal være rundt der..synes d er litt hardt å ta 36% fra en som kun har rundt 9000kr i lønn i mnd... i tillegg til at jeg bor alene Endret 25. mars 2010 av hellblazer91 Lenke til kommentar
Waco Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det du betaler for mye i skatt får du tilbake ved neste års skatteoppgjør. Tabelltrekk er i mine øyne noe dritt, gi beskjed til arbeidsgiver om at du vil trekke 20% eller noe, mye lettere å ha kontroll da. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Det du betaler for mye i skatt får du tilbake ved neste års skatteoppgjør. Tabelltrekk er i mine øyne noe dritt, gi beskjed til arbeidsgiver om at du vil trekke 20% eller noe, mye lettere å ha kontroll da. Haha jeg er helt enig med deg! Syntes det ble så mye stress når det først ble så mye styr når det først ble feil. Jeg får ta det opp med hu som gir utbetalinga jeg. Men det var virkelig en lettelse å høre at jeg får igjen ved neste år iallefall. Sparer jo til en ny bil også så xD Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Har hatt ett år med tabelltrekk. Har også hatt ett år med restskatt. I fjor hadde jeg prosent igjen og fikk igjen 4000 på skatten. Er bedre det for å si det sånn. For å få regne ut og få tilsendt skattekort med prosenttrekk er det bare å gå inn på skatteetaten.no. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Med 100 000 i inntekt, utan frådrag, skal du betale 14% skatt. Avhengig av kor mykje du stig vil du sikkert ligge på 20-talet i år. Om du tar kontakt med skattekontoret og opplyser om kva inntekt du forventer i 2010 kan du få tilsendt nytt skattekort. Kva tabell har du på kortet du leverte? Fant ut jeg hadde tabell 7140. Forteller d deg noe? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Med 100 000 i inntekt, utan frådrag, skal du betale 14% skatt. Avhengig av kor mykje du stig vil du sikkert ligge på 20-talet i år. Om du tar kontakt med skattekontoret og opplyser om kva inntekt du forventer i 2010 kan du få tilsendt nytt skattekort. Kva tabell har du på kortet du leverte? Fant ut jeg hadde tabell 7140. Forteller d deg noe? Sikker? Finner den ikke i oversikten her: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2010/Trekktabeller-for-2010-skattetabell/ Du kan enkelt kontrollere om arbeidsgiver har trukket rett. Dersom arbeidsgiver trekker anderledes enn hva skattekortet tilsier bør du få ordnet opp i det. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Med 100 000 i inntekt, utan frådrag, skal du betale 14% skatt. Avhengig av kor mykje du stig vil du sikkert ligge på 20-talet i år. Om du tar kontakt med skattekontoret og opplyser om kva inntekt du forventer i 2010 kan du få tilsendt nytt skattekort. Kva tabell har du på kortet du leverte? Fant ut jeg hadde tabell 7140. Forteller d deg noe? Sikker? Finner den ikke i oversikten her: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2010/Trekktabeller-for-2010-skattetabell/ Du kan enkelt kontrollere om arbeidsgiver har trukket rett. Dersom arbeidsgiver trekker anderledes enn hva skattekortet tilsier bør du få ordnet opp i det. Beklager jeg mente 7130. Er litt usikker på hvordan jeg finner ut hvor mye jeg egentlig skal bli trekt ;/ Testa ut hvor mye trekk jeg skulle ha på en test og da ble resultat rundt 19 så vidt jeg husker.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 http://www.skatteetaten.no/upload/97054/7130.txt Her kan du beregne selv skatteprosentene dine, alt ettersom hvor mye brutto pr. mnd. du har i lønn. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 6. april 2010 Forfatter Del Skrevet 6. april 2010 http://www.skatteetaten.no/upload/97054/7130.txt Her kan du beregne selv skatteprosentene dine, alt ettersom hvor mye brutto pr. mnd. du har i lønn. Skjønte ikke helt den tabellen , men jeg tror jeg ligger her: "7130 1 0 10000 03263" Dvs. at jeg har 10 000kr i brutto lønn og jeg skal bli trekt 3263kr ikke sant? Var litt usikker fordi jeg så på den nest øverste linja der det stod "7130 1 0 100 100" og det betyr jo at man får 100kr i brutto og 100kr i skatt? :s Lenke til kommentar
PerB Skrevet 6. april 2010 Del Skrevet 6. april 2010 Kanskje denne linker er bedre for deg? https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 7. april 2010 Forfatter Del Skrevet 7. april 2010 Kanskje denne linker er bedre for deg? https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk Jepp d var den;) takker. Resultat: Skrev selvangivelsen mer detaljert og fikk et nytt skattekort på 26%. Skal bare gi beskjed til arbeidsgiveren min. Takker til alle sammen som hjalp meg! Setter stor pris på dette Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Du må be om nytt skattekort med lavere sats/tabell. Arbeidsgiveren er pålagt å trekke minimum det innlevert skattekort tilsier. Lenke til kommentar
hellblazer91 Skrevet 11. april 2010 Forfatter Del Skrevet 11. april 2010 Du må be om nytt skattekort med lavere sats/tabell. Arbeidsgiveren er pålagt å trekke minimum det innlevert skattekort tilsier. Er det gale hvis jeg betaler for mye da? Det var jo sånn at hvis jeg betaler for mye nå så skulle jeg vel få igjen restskatt i neste år? Lenke til kommentar
Waco Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Betaler du for mye i år får du igjen det du har betalt for mye neste år. Betaler du for lite i år må du betale restskatt neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå