Hackthecrack Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Med engang jeg starter pcen går jeg inn i BIOS og ser at CPU tempen er på rundt 75̈́*C så stiger den relativt fort opp til 100 og blir der til pcen skrur seg selv av. (Normalt har tempen alltid ligget rundt 55 grader) Jeg har nylig resatt BIOS, men instillingene på CPU vifta skal være de samme som de var. Har reinnstalert CPU'en uten hell. Her er specsa: Intel core duo 3Ghz DDR2 1GB x2 Asus maximus formula ATI radeon eah4670 WD 500GB SATA Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Du kjenner på kjøleren og den er ikke 100C dvs det er feilmåling? Da slår du av automatisk nedklokking/avslåing i bios så fungerer iallefall pcen. Prøvd med en nyere bios? Evt en eldre om du har nyeste. Lenke til kommentar
Hackthecrack Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Du kjenner på kjøleren og den er ikke 100C dvs det er feilmåling? Da slår du av automatisk nedklokking/avslåing i bios så fungerer iallefall pcen. Prøvd med en nyere bios? Evt en eldre om du har nyeste. Det er vel den samme BIOS'en selv om jeg har resatt den? Du mener å kjenne på kjøleribbene? vifta dekke hele greia så det er vansklig. Og viss det ikke er feil på måleren så blir jo CPU'en føkka Lenke til kommentar
War Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Det er vel den samme BIOS'en selv om jeg har resatt den? Ikke resett, oppgradere /flashe. Er den 100C så må det være 1mm luft mellom kjøper og cpu. Er det kontakt/rett montert så skal det kunne finnes plass til å kjenne på kjøleren. Evt kjen på den etter å ha slått av pcen. den vil da evt ha vært 95C. DU brenner deg på over 60. Lenke til kommentar
Hackthecrack Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Er det stock kjøler? Jepp, den sitter nok ikek helt riktig som den skal, men den er helt jævli å få på når du først har brukt den. Har du koblet til vifta? den går den Lenke til kommentar
Khani Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Intel sine stock vifter har veldigt dårlig feste og blir fort slitt/ødelagt, så hva jeg tror lønner seg er og bruke et par hundre på en ny cpu kjøler. Lenke til kommentar
Hackthecrack Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Intel sine stock vifter har veldigt dårlig feste og blir fort slitt/ødelagt, så hva jeg tror lønner seg er og bruke et par hundre på en ny cpu kjøler. kjøpte en schyte for en stund sia men den sugde og var sykt svær. veit du om noen effektive vifter? hva er forresten idielle temp her, 40'C? Lenke til kommentar
Hackthecrack Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Du kjenner på kjøleren og den er ikke 100C dvs det er feilmåling? Da slår du av automatisk nedklokking/avslåing i bios så fungerer iallefall pcen. Prøvd med en nyere bios? Evt en eldre om du har nyeste. Ikke feilmåling, reiv av vifta så fort pcen slo seg av av seg selv, CPU'en var kokende :!: kan det være at noe anna enn vifta som er feil her? Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Huff, Har du pasta på? Er veldig viktig at du rengjør både cpu og kjøler godt og tar på ny kjølepasta før du setter den tilbake. Vanlig vis er dette nok til å fikse problemet. Alternativt er psu defekt og leverer for mye strøm til cpu 4/8 pins kontakten eller maskinen er overklocket i bios noe helt vilt. Bios skal gi beskjed hvis det ikke er gode instillinger, men rekker du det hadde det vært greit å se hva den er klokket til der. Har du gjort det og satt kjøler på riktig med litt mindre enn en ert mengde god kjølepasta og viften går når du slår maskinen på kan du prøve å få låne en psu, i siste instans kan det vel være en kritisk feil i cpu, men det virker usansynlig... Lykke til Lenke til kommentar
Hackthecrack Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Huff, Har du pasta på? Er veldig viktig at du rengjør både cpu og kjøler godt og tar på ny kjølepasta før du setter den tilbake. Vanlig vis er dette nok til å fikse problemet. Alternativt er psu defekt og leverer for mye strøm til cpu 4/8 pins kontakten eller maskinen er overklocket i bios noe helt vilt. Bios skal gi beskjed hvis det ikke er gode instillinger, men rekker du det hadde det vært greit å se hva den er klokket til der. Har du gjort det og satt kjøler på riktig med litt mindre enn en ert mengde god kjølepasta og viften går når du slår maskinen på kan du prøve å få låne en psu, i siste instans kan det vel være en kritisk feil i cpu, men det virker usansynlig... Lykke til Alle overklokkings innstilingene står på auto, jeg har trykka på clr cmos knappen, så bios skal stå i standard innstilinger. Dårlig med kjølepasta på ann :S hvor får jeg tak i det? Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Heisann Tenkte bare å nevne at jeg har et Asus Formula Rampage som konstant viser 100 grader også. Dette må for min del være en feil med sensoren da den aldri viser noe annet enn 100 grader. Den slår seg ikke av p.g.a. dette og om jeg kjører [email protected] så er den stabil som fjell også i krevende spill. Lenke til kommentar
Adjin Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) He-he, tenkte kanskje det kunne være pasta ja, godt, enkelt å fikse, din lokale databutikk har nok, hvis ikke kan du bestille en- http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1018206;c:36231;gr:0 26kr hos datakjeden med butikk i de største byene, funker helt greit og holder til mange påføringer... Endret 26. mars 2010 av Adjin Lenke til kommentar
Khani Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Coolermaster har noen gode kjølere som er ganske billige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå