Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mine rettigheter med åndsverksloven

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. ja men nei

Opprinnelig skulle jeg lage en logo samt omgjøre et bilde til en "logo". 2.timer før deadline

fikk jeg bildet og så at dette var ubrukelig. Jeg laget da en ny logo i "farta" basert på et ubrukt konsept jeg hadde laget før.

2. nei. Ingen avtaler om noe.

Lenke til kommentar

Da kan vi jo begynne med utgangspunkt i ÅVL §2

§ 2. Opphavsretten gir innen de grenser som er angitt i denne lov, enerett til å råde over åndsverket ved å fremstille varig eller midlertidig eksemplar av det og ved å gjøre det tilgjengelig for almenheten, i opprinnelig eller endret skikkelse, i oversettelse eller bearbeidelse, i annen litteratur- eller kunstart eller i annen teknikk.

[...]

Når det er sagt så er det godt mulig at det finnes begrensninger som gjør at bedriften kan endre bestillingsverk uavhengig av din opphavsrett.

Lenke til kommentar

Er den nye logoen et derivat av den du laget?

ja (Om det er dette du mener: http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9307429)

Er det sånn at den nye logoen "stammer fra" den du lagde? Er den en modifisert versjon av den du lagde, har de bygd videre på den?

De har modifisert den.. fjernet elementer fra den. Logoen var laget som en jubileumslogo.. Skulle kun være for 1år..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...