Gå til innhold

Nrk.no blir reklamefri

Anbefalte innlegg

Det gjør det ikke mer rettferdig i mine øyne. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal betale avgift på noe jeg ikke bruker. Hadde jeg brukt tv'en min til å se på kaneler med i det hele tatt hadde jeg stilt meg blidere til avgiften, men når man må begynne å styre med plombering og varsling og greier bare for å eie en tv da blir jeg irritert. Jeg betaler gladelig skatt, og da kan man selvsagt dra paraleller til at det ikke er alt jeg betaler skatt for jeg får nytte av heller, men jeg ser i hvertfall at skatten stort sett går til samfunnsnyttige ting. Nrk har tegnespråk for døve og samisk barnetv. Antallet personer i norge som venter på nyheter på tegnespråk kan du telle på en hånd tror jeg.... og fuck samene.

Og der avskrev vi to unike minoriteter, som lenge har slitt med diskriminering og undertrykking av egen kultur, med et enkelt "fuck you".

Tenk for et fint samfunn vi skulle hatt om alle tok like lett på minoriteters rettigheter som du gjør. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjernetjenestene NRK.no, nett-TV og yr.no er en del av NRKs oppdrag og bør derfor være en del av det folk har betalt for via lisensen.

Føkk!

Dette betyr at de har fått en politisk garanti for økte bevilgninger. Ellers ville de aldri gitt slipp på disse pengene.

Jeg kan vedde på at en av følgende vil skje:

1) Krav om lisensbetaling for bruk av internett

2) Betraktelig økning i dagens lisens

Dette kan bli stygt... (og dyrt siden lisensen allerede er vanvittig usosial).

Jeg tror nok du er inne på noe i punkt nummer 1.

I dag så kan man kaste ut kopeboksen og se mange av programmene over Internett uten lisens til NRK. Dette er nok en trend som NRK ikke liker da de mister lisensbetalere.

I Sverige så sier ryktene at de er i ferd med det samme opplegget og har tenkt å innføre betaling også for dem som har Internett, men ikke fjernsyn.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg glad de prioriterer MGP, fotball går jo overalt på TV uansett.

AtW

Det er du ikke alene om å mene, men det er nok MANGE flere som er uenig med deg. Kunne de ikke droppet vinter OL for å få råd til MGP? Nei, det er de sære NRK som satser på nisjer. Ikke det, skulle nå likt å hatt alt på NRK, men slike prioriteringer og tvang, det henger ikke på grep...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg betaler gladelig skatt, og da kan man selvsagt dra paraleller til at det ikke er alt jeg betaler skatt for jeg får nytte av heller, men jeg ser i hvertfall at skatten stort sett går til samfunnsnyttige ting.

Ja, lisensen burde vært avskaffet og skatten hevet. Mediatjenester er så viktige i vårt samfunn at det bør regnes på lik linje med helsetjenester og sosialtjenester.

Nrk har tegnespråk for døve og samisk barnetv. Antallet personer i norge som venter på nyheter på tegnespråk kan du telle på en hånd tror jeg.... og fuck samene.

Nettopp derfor er NRK samfunnsnyttig. Hvilke andre mediakanaler ville kjørt slike ulønnsomme nisjeprogrammer?

Lenke til kommentar

Jeg betaler gladelig skatt, og da kan man selvsagt dra paraleller til at det ikke er alt jeg betaler skatt for jeg får nytte av heller, men jeg ser i hvertfall at skatten stort sett går til samfunnsnyttige ting.

Ja, lisensen burde vært avskaffet og skatten hevet. Mediatjenester er så viktige i vårt samfunn at det bør regnes på lik linje med helsetjenester og sosialtjenester.

Nrk har tegnespråk for døve og samisk barnetv. Antallet personer i norge som venter på nyheter på tegnespråk kan du telle på en hånd tror jeg.... og fuck samene.

Nettopp derfor er NRK samfunnsnyttig. Hvilke andre mediakanaler ville kjørt slike ulønnsomme nisjeprogrammer?

Det er ikke nyheter på tegnespråk og samisk barnetv som koster store summer å produsere. Det er rettigheter til å vise filmer, serier OL fotball og annet piss som er alt annet en samfunnsnyttig. Jeg tviler sterkt på at det er mange som kommer til å savne nyheter på tegnespråk og samisk barnetv er så elendig at jeg synes synd på de om må se på det, det samme gjelder forøvrig vanlig barnetv nå om dagen. De blir flasket opp med idiotiske programledere for å bli ledet inn på mess tv i tenårene.

Vel vel, ikke betaler jeg lisens, og ikke ser jeg på tv så det er vel uansett ikke min debatt... med mindre den blir del av skatten selvsagt.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg faktisk NRK sin egenproduksjon tar brorparten av budsjettet, ikke minst nyhetsformidling og faste programposter innen aktualitet, naturprogrammer og underholdning.

Tror du en reklamefinansert kanal hadde turt å lage programmer som Hjernvask, Trygdekontoret, Desken, hatt reportasje fra Finnmarksløpet osv. Et apropos her er at første reportasje fra Finnmarksløpet hadde flere seere enn omtrent alle program som TV2 sendte.

Serier og filmer er faktisk ikke så dyre - koster NRK under 200 mill i året, rettigheter til sportsendinger koster nok mer. NRK bruker faktisk langt mer på egenproduksjon enn de bruker på innkjøp. Egenproduksjon er her seier som Hunter, Himmelblå, Uten grenser osv.

Lenke til kommentar

Buhu, syt om kringkastningslisens. Flytt til ett nesten hvilket som helst europeisk land og du har kringkastningslisens!

Vi er IKKE alene om å ha kringkastningslisens, som det virker som mange tror. Les mer her.

Man er også "påtvunget" de statlige tv-kanalene i de aller fleste europeiske land!

~ Mortis

Det gjør det ikke mer rettferdig i mine øyne. Jeg ser ikke hvorfor jeg skal betale avgift på noe jeg ikke bruker. Hadde jeg brukt tv'en min til å se på kaneler med i det hele tatt hadde jeg stilt meg blidere til avgiften, men når man må begynne å styre med plombering og varsling og greier bare for å eie en tv da blir jeg irritert. Jeg betaler gladelig skatt, og da kan man selvsagt dra paraleller til at det ikke er alt jeg betaler skatt for jeg får nytte av heller, men jeg ser i hvertfall at skatten stort sett går til samfunnsnyttige ting. Nrk har tegnespråk for døve og samisk barnetv. Antallet personer i norge som venter på nyheter på tegnespråk kan du telle på en hånd tror jeg.... og fuck samene.

Haha, tegnespråk for døve og samisk barne-tv må være det NRK bruker minst penger på, og når du sier at du ikke ser på TV, så hvorfor bry deg om at de viser nyheter på tegnespråk 5 minutter til dagen? Desuten er det også samfunnsnyttig (slik du etterlyser) og NRK har en utrolig stor bredde og tørr å satse på programmer som kommersielle kanaler garantert hadde forkastet. Nytt på nytt, Trygdekontoret, Ingen grenser, osv, og takk for det fordi de kommersielle kanalene leverer for det meste bare dritt de gangene det ikke er reklamepauser.

Det er en grunn til at NRK har desidert mest seere uke etter uke: kvalitet og ingen reklame.

Lenke til kommentar

Buhu, syt om kringkastningslisens. Flytt til ett nesten hvilket som helst europeisk land og du har kringkastningslisens!

Vi er IKKE alene om å ha kringkastningslisens, som det virker som mange tror. Les mer her.

Man er også "påtvunget" de statlige tv-kanalene i de aller fleste europeiske land!

~ Mortis

Haha, tegnespråk for døve og samisk barne-tv må være det NRK bruker minst penger på, og når du sier at du ikke ser på TV, så hvorfor bry deg om at de viser nyheter på tegnespråk 5 minutter til dagen? Desuten er det også samfunnsnyttig (slik du etterlyser) og NRK har en utrolig stor bredde og tørr å satse på programmer som kommersielle kanaler garantert hadde forkastet. Nytt på nytt, Trygdekontoret, Ingen grenser, osv, og takk for det fordi de kommersielle kanalene leverer for det meste bare dritt de gangene det ikke er reklamepauser.

Det er en grunn til at NRK har desidert mest seere uke etter uke: kvalitet og ingen reklame.

De samfunnsnyttige tjenestene hadde det med andre ord vært lett å opprettholde selv uten lisens. :)

Lenke til kommentar

hvis det stemmer at NRK skal lage programmer for sære interesser så gjør de den jobben ganske dårlig.

det er svær få av den typen programmer.

for min del så ser jeg stor sett bare populærvitenskap på NRK.

jeg vet ikke om det er sære interesser

hvis man er interessert i vitenskap så er Discovery sine kanaler eller explorer (Viasat) de rette kanalene.

jeg forstår ikke hvorfor det er så rettferdig at bare noen få skal betale NRK sine kanaler.

siden NRK er en tvungen kanal ( man må ha den sammen med de andre ) så er det absolutt mest rettferdige at den går under kanal abonnementet.

siden NRK er offentlig og de fleste kanal distributører er private så blir det en kræsj der.

da er skatteseddelen den enst reelle alternativet.

at det skal være mer urettferdig forstår jeg ikke

Lenke til kommentar

Personlig er jeg glad de prioriterer MGP, fotball går jo overalt på TV uansett.

AtW

Det er du ikke alene om å mene, men det er nok MANGE flere som er uenig med deg. Kunne de ikke droppet vinter OL for å få råd til MGP? Nei, det er de sære NRK som satser på nisjer. Ikke det, skulle nå likt å hatt alt på NRK, men slike prioriteringer og tvang, det henger ikke på grep...

Om vi ser på 2009 og 2010 så er OL og MPG desisdert de programmene som samler flest seere, så å definere OL som nisje er vel noe søkt. Majoriteten av tv seere ser på OL og MGP, kun landslags fotball langt tilbake matcher disse tallene. Majoriteten av lisensbetalerne ser OL og MGP.

OL har og vært noe mer komplekst rettighetsmessig da EBU har forhandlet på vegne av alle medlemmer, selv om det nå blir annerledes da EBU ikke la nok penger på bordet for 2014 og 2016. For 2010 og 2012 skal europeiske kringkastere ha lagt godt over 720millioner euro på bordet, eller ett sted mellom 5,5 og 6,5 milliarder NOK avhengig av € kurs, for ca 4 uker tv rettigheter(vinter/sommerol).

Lenke til kommentar

Ja, men så har ikke NRK vist så mye fotball som de gjorde tidligere heller, og en fotballkamp på NRK vil få flere seere enn på andre kanaler. Fotball VM er utvilsomt verdens største TV og idrettsbegivenhet, ingenting kommer i nærheten. Jeg vet selvsagt at vinter OL er stort her i Norge, selv om det ikke er så veldig stort internasjonalt, men det er jo selvsagt pga prestasjonene til Norge i disse mesterskapene.

Jeg er ikke imot OL eller MGP, men jeg er imot prioriteringen...

Lenke til kommentar

Ja, men så har ikke NRK vist så mye fotball som de gjorde tidligere heller, og en fotballkamp på NRK vil få flere seere enn på andre kanaler. Fotball VM er utvilsomt verdens største TV og idrettsbegivenhet, ingenting kommer i nærheten. Jeg vet selvsagt at vinter OL er stort her i Norge, selv om det ikke er så veldig stort internasjonalt, men det er jo selvsagt pga prestasjonene til Norge i disse mesterskapene.

Jeg er ikke imot OL eller MGP, men jeg er imot prioriteringen...

NRK er jo en norsk kanal for norge, ikke en internasjonal kanal.

AtW

Lenke til kommentar
Antallet personer i norge som venter på nyheter på tegnespråk kan du telle på en hånd tror jeg.... og fuck samene.

Antallet personer i Norge som venter på nyheter på tegnspråk er antagelig rundt 100 000 - 200 000. I følge SSB er det 7% av befolkningen som er hørselshemmet selv ved bruk av høreapparat. Altså er det snakk om 300 000 mennesker som har vanskelig for følge talenyheter. Om noe ville jeg anta at disse 7% rent statistisk burde ha krav på mer enn 5 minutter av NRKs daglige nyhetsdekning, som tross alt dreier seg om flere timer daglig. De betaler jo NRK-lisens som oss andre. Det er ikke dine skatte- og lisenspenger som går til disse tingene, det er deres. De betaler for moroa selv.

Det samme gjør antagelig samene, uten at jeg har regnet på det. Hva du ellers ønsker å gjøre med samene er malerisk beskrevet, men neppe så veldig on topic...

Geir :)

Lenke til kommentar

– En av grunnene til vedtaket er at internett er blitt definert som en del av vårt allmennkringkasteroppdrag, sier kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas.

Vel, kan da noen forklare meg hvorfor "allmennkringkastingen" kun serveres i microsoftformat?

Under "Innstillinger" kan man fritt velge mellom følgende formater:

( ) Silverlight (anbefalt for macbrukere) (●) Windows Media Player

De jobber for tiden med en ny løsning. Regner med at ASF var den beste løsningen da de lanserte Nett-TV, og at det har blitt uendret fordi det har vært enklest for de. I mellomtiden har de lagt ut guider for hvordan du skal se det på Linux og Mac.

Lenke til kommentar

At dem fjerner reklame fra NRK sine sider er jo vell og bra. Men pengene dem taper skal dem helt ha tilbake fra andre steder. At dem bare gir slipp på en stor sum penger tror jeg ikke før jeg ser det. Så lisensen blir sikkert økt.

On topic: Det er tre kanaler i norge med ordentlige programmer og kvalitetsgaranti. Det er nrk en, to og tre, og vi er veldig heldige som har det i forhold til mange andre land. Vi slipper reklame det er et stort pluss. Her i norge, får de sendt programmer til mindre målgrupper også ved hjelp av den lisensen. døve, samer, barn, folk med mindre interesser. Det er ikke bare dårlige sitcom serier for det brede publikum. Det er ut i naturen, det er fakta programmer som ikke er sånn dritt som man ser på discovery. Det er alt som fyller hullene til kanalene som er drevet av vinning. Men at de fjerner ads på nrk.no er en bra ting som jeg har ventet lenge på.

Jeg synes det er feil å si dem har "kvalitetsgaranti", for ikke alt dem sender er av høy kvalitet. For min del er uansett NRK-kanalene totalt uinteressante. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hverken OL, VM, Tippeligaen, etc eller Melodi Grand Prix og de andre Grand Prix sendingene dem har. Nyheter og værmeldinger får jeg på nett (eller mobilen). Av underholdningsprogrammene dem sender er det bare True Blood og Top Gear jeg synes er verdt å se på. Men episodene dem sender er jo ikke nye. Med andre ord er NRK-kanalene totalt ubrukelige for meg. Argumenterer du med at dem når døve, samer, etc med sine sendinger vil jeg si det ikke er et gyldig argument for at jeg skal betale lisens.

Lenke til kommentar

Nettet, som både døve og samer har, tror jeg er et bedre tilbud enn 5 minutter på NRK.

NRK tekster i tillegg de fleste program for døve og hørselhemmede. Slås på ved hjelp av tekst-TV. Alle norskproduserte program fra Dagsrevyen og utover på NRK 1 er i kveld tekstet (s777).

@Bileal: 20 mill av et budsjett på ca 4 mrd er et minimalt beløp. Et slikt beløp er faktisk langt mindre enn usikkerheten man har i budsjetteringen. Klart alle kroner teller uansett om vi snakker om privatøkonomi eller NRK, men bortfall av ca 0,5 % av inntektene har langt mindre betydning enn lønnsoppgjør etc. Det er i realiteten neglisjerbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...