Gå til innhold

Annenhver farge i sin sirkel med 10 linjer


Anbefalte innlegg

Hei

 

Oppgava mi er som følger:

 

Forandre sirkel funksjonen slik at annenhver sirkel får forskjellig farge. La den andre fargen også være en parameter i funksjonen.

 

Dette er det jeg har fra før:

function sirkler(x:int, y:int, radius:Number, antall:uint, farge:Number) {
var radiusTrekk:Number = radius/antall;
var teller:int = 0;
alpha = 0;



while(teller < antall) {
	alpha = alpha + 0.1;
	graphics.lineStyle(2,farge,alpha);
	graphics.drawCircle(x, y, radius);
	radius = radius - radiusTrekk;
	teller++;

}
}
sirkler(100,100,100,10,099131);

 

Og detta har eg gjort for å prøve å få annenvher farge:

function sirkler(x:int, y:int, radius:Number, antall:uint, farge:Number, altfarge:Number) {
var radiusTrekk:Number = radius/antall;
var teller:int = 0;
alpha = 0;
var color
if((teller % 2) == 0) {
	color = farge;
}
else {
		color = altfarge;
}


while(teller < antall) {
	alpha = alpha + 0.1;
	graphics.lineStyle(2,color,alpha);
	graphics.drawCircle(x, y, radius);
	radius = radius - radiusTrekk;
	teller++;

}
}
sirkler(100,100,100,10,099131,861313);

 

Men eg har ikkje peiling på kvifor det ikkje fungerar. Er det nokon som veit kvifor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

function sirkler(x:int, y:int, radius:Number, antall:uint, farge:Number, altfarge:Number) {
var radiusTrekk:Number = radius/antall;
var teller:int = 0;
alpha = 0;
var color



while(teller < antall) {
	alpha = alpha + 0.1;
	if((teller % 2) == 0) {
		color = farge;
		graphics.beginFill(color);
	} else {
		color = altfarge;
		graphics.beginFill(color);
	}
	graphics.drawCircle(x, y, radius);
	graphics.endFill();
	radius = radius - radiusTrekk;
	teller++;

       }
}
sirkler(100,100,100,10,099131,861313);

Her har du kode som fungerer :)

 

Som du ser så har jeg kastet ut lineSyle og puttet inn beginFill. Nå er det altså ingen outline, bare fill i sirkelene dine.

 

if() har jeg også puttet inn i loopen while. Det er fordi det er i denne delen av koden at sirkelene blir laget, og det er denne delen av koden som kjøres om igjen så mange ganger som du angir i den fjerde variabelen antall.

 

 

function sirkler(x:int, y:int, radius:Number, antall:uint, farge:Number) {
       var radiusTrekk:Number = radius/antall;
       var teller:int = 0;
       alpha = 0;

Denne delen av koden blir brukt bare en gang, siden du kaller funksjonen sirkler() bare en gang.

Endret av maxM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...