Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

aaa mmm aa

as  

21 stemmer

1. 1. s

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skolen jeg går på (videregående)har opprettet et nytt "prosjekt" der de stenger elevene som kommer for sent ute fra den første timen. Venterommet der elevene blir plassert tilbyr ingen form for tilsvarende undervisning, og elevene må bare sitte der.

Er dette lovlig?

Vi har det slik vi også, men kun få lærer som gidder å bry seg. Dessuten "får vi lov" å komme tilbake i "fem-minutter'n" (liten pause midt i timen).

Dette er jo et system laget pga forstyrrelse, men det er jo litt søkt å holde på slik. Jeg lurer på det samme som TS.

Lenke til kommentar

Hvor vidt det er lov eller ikke aner jeg ikke. Det burde være lov under visse omstendigheter. Det har en tendens til å skape uro i et klasserom der en elev kommer inn i klasserommet etter undervisningen har startet. Ofte må eleven oppdateres på hva som skjer i dagens time osv. Så det er ikke bare ankomsten som kan være til forstyrrelse, men også ettermælet.

Så jeg ser jo logikken bak en slik avgjørelse.

Man burde gjøre det slik det er i arbeidslivet (der de fleste ender opp til slutt). Kommer du for sent nok mange ganger, og har fått skriftlige advarsler for det, er du oppsagt.

Dette blir også i praksis resultatet av det som skjer på skolen til TS. Kommer du for sent nok mange ganger får du så mye fravær at du får stryk i berørte fag.

På en skole bør noe slik gjennomføres litt bedre enn å bare utestenge uavhengi av grunn, da konsekvensene kan bli ganske stygge for en elev som sliter med kolektivtransporten som fylket tilbyr elven. Har man derimot ingen annen grunn en forsovelse, forglemmelse etc. for å komme for sent, så ser jeg strengt tatt ikke problemet med utestengelse. Er man ikke interisert i å følge de rettningslinjene som skolen opperer med trenger man ikke å forstyrre andre elver samtidig.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Det burde ikke vært lov, siden vi elever har rett på Undervisning!

Trådstarter: Du går ikke på åssiden VGS? akkuratt fått innført den regelen der nå.

Klart du har rett på vidregående undervisning, men det betyr ikke at du har rett til å gjøre som du vil. Dvs. forstyrre andre ved å komme sent til timene o.l. Se mitt første innlegg for en utdypning av mitt synspunkt.

Lenke til kommentar

syns dere som kommer for sent skal begynne og tenke på de som faktisk er der presist, er umåtelig irriterende, og ja det finnes spesielle grunner til og komme for sent, har selv gjort det et par ganger, men så er jo Norsk skole så syk at viss du kommer for sent hver dag, så får du ingenting, men kommer du presis alle dager unntatt en så får du straff

Lenke til kommentar

Selve ordningen med at folk som kommer for sent ikke får komme inn synes jeg er grei, men eleven burde få beskjed om hva som skal bli gjennomgått og på den måten har mulighet til å lese selv mens h*n venter på å få komme inn igjen.

I arbeidslivet (spørs litt på jobben selvfølgelig) er det ikke så forstyrrende å komme for sent og mange bedrifter driver med flexitid. Dette er dessverre ikke mulig på skoler hvor det er læreren som bestemmer innholdet av timene og ikke elevene som styrere dette selv.

Hvis dere synes det er urettferdig med denne ordningen, ville jeg tatt det opp med eleveråden (kanskje foreslå at eleven burde få opplyst timens innhold, evt andre alternativer..) for å få dette diskutert og gjennomgått.

Lenke til kommentar

Meget bra tiltak av skolen til trådstarter. Folk som kommer for sent skaper med engang uro i klassen (ikke kom å si at de ikke gjør det). De smelelr med dører, kommer med unnskyldninger og begynner automatisk å snakke med medelever. Dette fører til at undervisningen blir avbrutt for de som kom tidsnok.

Har selv ikke kommet for sent på ca. 3 år. Og jeg bruker BÅDE tog og buss til skolen.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...