Gå til innhold

Oppsett til i7 980X maskin

Anbefalte innlegg

Jammen... Skal ikke kjøpe Photoshop fordi det er for dyrt. Skal ikke kjøpe GTX 480 fordi strømregninga blir for stor. Skal ikke ha luftkjøling, for overklokk er knapt nødvendig. Men Intel Core i7 980X MÅ man ha. Unnskyld meg, men dette var da inn i granskauen tilbakestående trekk fra mesterhjernen bak dette oppsettet. Sjeldent jeg ytrer meg på denne måten, men dette er penger som er mye bedre tiltenkt veldedighetsorganisasjoner enn slikt vas. Det blir for useriøst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jammen... Skal ikke kjøpe Photoshop fordi det er for dyrt. Skal ikke kjøpe GTX 480 fordi strømregninga blir for stor. Skal ikke ha luftkjøling, for overklokk er knapt nødvendig. Men Intel Core i7 980X MÅ man ha. Unnskyld meg, men dette var da inn i granskauen tilbakestående trekk fra mesterhjernen bak dette oppsettet. Sjeldent jeg ytrer meg på denne måten, men dette er penger som er mye bedre tiltenkt veldedighetsorganisasjoner enn slikt vas. Det blir for useriøst.

Jeg syntes du skulle skrive slikt enda sjeldnere, langt over grensen og direkte uhøflig.

Og angående varmen på 980 så er de lavere enn 920 utifra det jeg har fått høre fra de jeg kjenner som har begge delene
Rapportert temp fra cpu er lav på 32nm, men strømforbruk/effekt på en max klokket 980 er høyere enn en max klokket 920. På stock er de ikke langt unna hverandre, dette til tross for at 980 har flere kjerner og høyere mhz.
Lenke til kommentar

Hvordan er det med hovedkort og 980x Jeg har lest at biosoppdateringer er nødvendig for at det skal støttes? Hvordan oppdaterer jeg bios hvis cpuen ikke støttes? Må jeg låne en i7-930 CPU, oppdatere bios og så sette inn 980x?

Ett tips er å se på hovedkortprodusentens supportsider eller produktsider. Mange legger opp nyere etter at de har laget støtte for nyere prosessorer.

Eller som Amanita Muscaria sier; Kjøp hovedkort som støtter det fra starten av. Slik hovedkortet jeg har kjøpt gjør.

Lenke til kommentar

Jeg syntes du skulle skrive slikt enda sjeldnere, langt over grensen og direkte uhøflig.

Ok, jeg beklager. Det ble usaklig og dumt. Poenget mitt er at dette er et oppsett som mangler balansering og argumentasjon for et reelt formål. Det virker litt som om det svever en egosentrisk stolthet i lufta, ved at Secondarykid nekter å justere ned, selv om det er gjort pinlig klart at dette ikke er noe for ham som databruker.

Når jeg skulle bygge min første datamaskin, startet jeg i det små og gikk skikkelig inn i datamarkedet med intensjonen om å lære hva som var ideelt som en totalpakke. Dette var et bevisst valg fordi jeg ønsket å holde på videre med datamaskiner som hobby, og dermed ble slik kunnskap essensiell. En annen gruppe er dem som høffelig forespør at en som har tilegnet seg slik erfaring kan sette opp noe bra for dem. Da viser de ydmykhet og dannelse. Secondarykid tar derimot en tredje rute, der han etter min mening har begått et par store feil.

Til tross for å være uerfaren, investerer han massivt i hva vi kan kalle entusiastklassen. Gjennom egne utsagn har det blitt avslørt at han mangler grunnleggende kunnskaper om datamaskiner, men av en eller annen grunn tilbakeviser han dette med usannsynligheter som at han har bearbeidet oppsettet i et uhørt antall måneder alt. Jeg tok meg personlig tid til å sette opp to egne oppsett, og forklarte i detalj hvorfor disse var bedre egnet. Flere brukere samtykket med at disse faktisk var markant bedre alternativer. Likevel setter Secondarykid opp en stålvegg mot forslagene, og fortsetter uanfektet med et oppsett som ingen egentlig burde gå god for. Jeg er ikke bare irritert på han for denne ignorante utfoldelsen, men også på Amanita Muscaria og Nizzen, to ekstreme entusiaster innenfor sitt felt som oppfordrer en bruker av hans karakter til å fortsette med plankekjøringa. Dersom penger ikke vokser på trær (som vitenskaplig bevist), er det ingenting i veien med å tenke økonomisk, og det nekter de tydeligvis å se an.

Men beklager virkelig det personlige angrepet i sist innlegg, det vet jeg ikke hører hjemme her og skammer meg over det. Jeg skal ikke blande meg noe videre inn i tråden. Oppsettene mine står fortsatt høyst aktuelle på første side for de som er interessert, og så får Secondarykid ta sine valg på egen bekostning.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Nå sa vel og merke ikke jeg noe på om han skulle eller ikke, jeg sa at Nizzen hadde kjøpt sin litt billigere enn det som er ny-prise på 980 i butikken.

Og vil også legge til at jeg er ikke den personen som vil si det ene eller andre om et kjøp.( om mann en en dust eller ikke for å sette det på spissen )

Trenger man en 980...ikke de fleste hvis man skal tenke økonomisk og at man i det hele tatt kommer til å bruke det den er god for.

Men så er det at hvis man har råd for enn gangs skyld og har spart så er det morro og få kjøpe det feteste.

Hadde ALDRI betalt det 980en koster i en butikk, men jeg mener selv at mennesker må få lov til og gjøre det de vil.

Du kom med masse gode råd, men personen må selv bestemme om han\hun vil følge de :)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Det er smart å tenke økonomisk i livet og ikke bruke unødvendig penger på veier man ikke har tenkt å gå.

Hvis PC er hovedinteresse eller en stor interesse så har man valgt den veien og da kan man heller spare inn på andre ting i livet enn å ikke unne seg å dyrke sin interesse. Har man derimot budsjett på 10k så må man prioritere ytelse per krone selv om man aldri så gjerne vil gå veien ut.

På den annen side så synes jeg det er litt overdrevent med 980x i første byggeprosjekt. Burde heller satset på 930 og god kjøling og lært seg montering og moderat overklokking.

Hvis man ikke blir fornøyd så går det an å bytte prosessor senere. Jeg skulle egentlig kjøpe 975, men valgte å gå for en rimlerigere variant først. Nå kan jeg isteden vurdere å kjøpe 980x for samme pris som en 975 ville kostet. Hvis trådstarter er uheldig så får han ikke prosessoren til å virke ut av boksen og må likevel ha en 930 for å få flashet biosen.

Selv om det står at det er støttet på siden så er det ikke sikkert det gjelder den revisjonen av kortet som du får.

Fallhøyden for å drite seg ut er mye større med fra en 980x. Det er en dyr komponent å "leke" seg med i første PC.

Føler meg litt sprø som vil ha 980x, men jeg har i det minste startet lavere og ser jeg vil gå høyere. Litt dumt å starte på toppen og se det var penger ut av vinduet fordi prosessor og pris var overdimensjonert behovet.

Det er lett å få en 930 til å bli raskere eller tilsvarende en stock 980x på programvare som ikke skalerer til 6 kjerner. Det er i de fleste tilfeller vanskelig å få like mye ytelse per krone ut av en 980x. Kan jo selvsagt kjøpe vannkjøling osv, men da er man oppe i 10-12 tusen og da får man ganske mange 930 imellom.

Nå har trådstarter bestilt / er i ferd med å bestille de komponenter han vil ha, så da regner jeg med han blir fornøyd til sist, eller lærer av de feilene han eventuelt innser å ha gjort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ja, der var det, Agenspoon og BadCat er vel de beste ti å sortere ut de bugs som vi av erfaring VET kommer til å dukke opp når man bygger selv...

Så... SecondaryKid, vær litt nådig i dine ord mot de som faktisk har opplevd bugs, funnet løsninger, og KAN dette gamet...

For tro meg, det vil ikke gå så smoothe som du tror...

You'll be back... :) asking for mercy... :innocent: Slapp av, we've all been there, full of pride. Du får hjelp!

Men for all del, lykke til! :)

mvh

Endret av tweakMan
Lenke til kommentar

Agentspoon, Noen har mer penger enn andre og velger alt fra øverste hylle, andre har ikke det men velger pc-deler fra øverste hylle og sparer på andre ting. Jeg syntes oppsettene du har foreslått er akseptable og det er ikke lett å treffe bedre når det gjelder pris og ytelse. Sånt sett er oppsettene fremtidsrettet for de varer lenge i forhold til prisen samtidig som man har råd til å oppgradere igjen senere for pengene man sparer.

Finnes det egentlig noen hovedkort som støtter 980x ut fra boksen? Jeg er på jakt etter et slik men finner kun rampage 3, noe som blir overkill for mitt bruk da jeg har ingen interesse av å overklokke (stock hastighet er bra nok).

Lenke til kommentar

Skulle jeg hatt meg 980 ville jeg brukt P6T7 jeg og! :dribble:

Uansett, er ikke P6TD Deluxe det aller mest stabile X58 kortet Asus lager nå om dagen? Om man bare skal ha en stabil "normal" flerbruks pc, gjerne med 980 tror jeg sannelig jeg ville valgt meg det jeg. (og da får man jo nermest en 930 på kjøpet, kontra prisen for ett P6T7...)

Når det gjelder kjøling...

Thermaltake har akkurat lansert en spesiell Hexacore kjøler med 220w kjøletak... :w00t:

201011516435436402.jpg

mvh

Endret av tweakMan
Lenke til kommentar

P6TD Deluxe er et godt kort og når man skal bruke det "normalt", vet ikke om du mener stock.Det mange hk og velge imellom og som ikke koster deg hus og kone.

Syns gigabyte sine blir mye oversett, de lager gode hk på X58 syns jeg.

AgentSpoon: Syns ikke du skal slutte og komentere, for det er mange andre som leser tråden og kanskje plukker opp tips også :thumbup:

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hvor Agentspoon kommer fra. Jeg vil gjerne ha best mulig ytelse i hovedmaskinen uten å nødvendigvis tenke på at alt skal svare seg i ytelse per krone, men i sekundærmaskinen vil ha mest mulig per krone.

Hvis jeg skulle valgt en pc nå som jeg ikke skulle kjøre tunge flertrådede applikasjoner på så hadde jeg satt sammen i5-960, 4 GiB DDR3, ATI 5770, X-25M G2 80 GB SSD, 1156 hovedkort ca 1k. Det blir veldig god ytelse per krone i de aller fleste sammenhenger. Hadde fått kompensere for manglende kjerner ved å rendre over natten.

tweakMan:

Så spennende ut den kjøleren. Tak på 220w høres bra ut. Kommer jo raskt opp i 250W ved overklokking av slike. Hvordan er ThermalTake for tiden? Har litt dårlige erfaringer fra de men sist jeg hadde TT-kjøler må være 5 år siden og det er mulig de har skjerpet seg. Har alltid sett på TT som litt plastic fantastic bling bling merke som har kule ting men ikke spesielt gode tekniske spesifikasjoner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

personlig syntes jeg faktisk at en 980x er verdt de 5500kr over 920\930.. hvorfor?

jo, du har 6 kjerner\ 12 tråder kontra 4\8.. dette er 50% flere kjerner, og vil da i optimale multithreadprogrammer gi omtrent 50% mer ytelse på samme frekvens. og gjett hva, den er klokket 500-600Mhz over 920\930 også.

etter min mening var det ikke verdt det når en 975X kostet 8000kr, rett og slett fordi den var klokket opp litt. her snakker vi VESENTLIG forskjellig produkt egentlig, kan ikke sammenliknes hvis du trenger mye cpu kraft.

i7 980x

P6T

6GB Valueram 1333Mhz

80GB Intel SSD

1TB Samsung F3

5870, evt to stk hvis du spiller mye spill

Corsair HX850

Kasse... lian li fulltower eller miditower.

Pent oppsett du får for ca 20000kr vel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...