BadCat Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 (endret) Jepp to 5850 koster 4k, så 5970 koster ikke mye mer, men 5850 lar seg splitte ved senere salg og gir mest sannsynlig mer tilbake. Hvis de har 5970 på lager og det er kortet du ønsker så er vel ikke valget vanskelig. Må sikkert vente en liten måned på å få 5850 til god pris. Endret 31. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Da er førstepost oppdatert med nye produkter og priser! Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 30. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2010 Jepp to 4850 koster 4k, så 4970 koster ikke mye mer, men 4850 lar seg splitte ved senere salg og gir mest sannsynlig mer tilbake. Hvis de har 5970 på lager og det er kortet du ønsker så er vel ikke valget vanskelig. Må sikkert vente en liten måned på å få 5850 til god pris. Ehemm... Er du sikker på at det ikke er 5970 og 5850 du snakker om i starten av innlegget? Skulle ikke tro at 2x 4850 kostet 4000,- hehe... Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Skrev feil ja, har rettet opp nå. Har du 980x-støtte ut av boksen på hovedkortet? Endret 31. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Om 6 år er transistorteknikken kommet 8 ganger lenger, vent til da. Hvis man trenger ytelse nå så går det ikke an å vente. Livet er for kort til å vente. Hvorfor skal man kjøpe skjerm til 5000 når det igrunnen ikke finnes noen bra skjermer mellom 2500 og 15000 og de 30" til 15k+ heller ikke er velegnet for spilling og trenger et monseroppsett for å dra oppløsningen? Slik jeg ser det så bør man makse ut PCen hver gang Intel er på tick for det betyr i praksis at det går 3 år før det kommer noe banebrytende. Produksjonsteknikken er blitt mer moden etter 18 måneder, men selve transistorene blir ikke noe kjappere før neste krymping. Denne gangen gikk det litt raskere enn 3 år og hexacoren på 32nm er ute. 980x er en tick-prosessor. Hvis man makset ut på 45nm tick i Januar 2008 så var det lite vits å kjøpe 45nm tock (45nm i7) og senhøsten 2010 ville det være tid for å makse ut igjen. 10 000 per år er ikke spesielt mye i forhold til hva andre hobbyer koster. Bra svar! Lenke til kommentar
Nator Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Wow. Agentspoon sine oppsett er upåklagelige. Ville definitivt gått for ett av dem hvis jeg skulle bygget ny PC akkurat nå, men kanskje kjøpt 2 Intel SSD-er for enda bedre ytelse. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Nizzen: Ser ut som om du kan ha rett i at jeg har vært for moderat med VTT spenningen og mulige slik som du sa. Med 1.37 VTT og 1.34V og hyperthreading avskrudd greier jeg 4.2 GHz og OCCT kjører fint i en halvtime uten feil eller at temperatirem tar av. Med 1.37 VTT og 1.31-1.33 4GHz hyperthreading på så får jeg ikke lenger blåskjerm, men OCCT blir avbrutt etter 5-10 min med meldingen CPU is too hot. Det er et steg i riktig retning. Ser ut som det er kjølingen som holder meg tilbake og at prosessoren klokker bedre enn jeg først trodde. Secondarykid: Litt i tvil om det svarer seg å kjøpe 980x om du ikke har 140mm luftkjøler av beste sort + gjennomtenkt kabinett / vannkjøling, men utvilsomt en kraftig prosessor som kommer til å holde seg en god stund. Nå vet jeg ikke hva 970 får til pris, men multiplikatoren til prosessoren ligger så høyt at alle unntatt de med ekstremkjøling skal bli fornøyd med frekvenstaket. Skal ikke si du ikke skal kjøpe 980x men tenk deg to ganger om det svarer seg for deg. For 9/10 vil ikke greie å utnytte mer enn 4-kjerne til spilling. Spørsmålet blir hva man skal med 980x dersom en kan komme like langt med en rimeligere prosessor og heller ikke har tenkt å utnytte overklokkingspotensialet. Da svarer det seg mye bedre å kjøpe en performance-modell som 960 eller vente på 970. Endret 31. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Skrev feil ja, har rettet opp nå. Har du 980x-støtte ut av boksen på hovedkortet? Ja, har skjekket det: link. Minnet er også støttet. Sitat fra forrige side: "BadCat: angående kjøleløsning på 980x så spurte jeg om det i tråden om gulftown og 5xxx. Amanita Muscaria sa: "De der er kjøligere enn 920 D0. De er skremmende kalde." Du kan jo prøve med stock-kjøleren først og se, og hvis det blir for varmt og ustabilt er det jo bare å bytte. Skal vistnok gå an å få 4,2 ghz stabilt med luftkjøling." Kabinettet er som skapt for høy varme: link + en mengde anmeldelser på web og youtube. Satt opp for vannkjøling på både kabinett og hovedkort så tror det går bra. Hvis ikke skaffer jeg bare meg en ny cpu-kjøler. Endret 31. mars 2010 av secondarykid Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 At det skal gå an å få de stabile på 4.2GHz sier ikke noe om du kommer til å greie det eller om hvor mye arbeid som ligger bak. 8000 er mye penger om du ikke engang har tenkt å gjøre noe med kjølingen eller kabinettet. Jeg får ikke prosessor til 8000 til å stemme overens med stock-kjøling og kabinett til 1000kr. Blir nesten som jeg skulle kjøpt hifi-høyttalere til 30k og kjørt på en stereoforsterker til 3k, Det hadde ikke svart seg overhodet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Nizzen: Ser ut som om du kan ha rett i at jeg har vært for moderat med VTT spenningen og mulige slik som du sa. Med 1.37 VTT og 1.34V og hyperthreading avskrudd greier jeg 4.2 GHz og OCCT kjører fint i en halvtime uten feil eller at temperatirem tar av. Med 1.37 VTT og 1.31-1.33 4GHz hyperthreading på så får jeg ikke lenger blåskjerm, men OCCT blir avbrutt etter 5-10 min med meldingen CPU is too hot. Det er et steg i riktig retning. Ser ut som det er kjølingen som holder meg tilbake og at prosessoren klokker bedre enn jeg først trodde. Secondarykid: Litt i tvil om det svarer seg å kjøpe 980x om du ikke har 140mm luftkjøler av beste sort + gjennomtenkt kabinett / vannkjøling, men utvilsomt en kraftig prosessor som kommer til å holde seg en god stund. Nå vet jeg ikke hva 970 får til pris, men multiplikatoren til prosessoren ligger så høyt at alle unntatt de med ekstremkjøling skal bli fornøyd med frekvenstaket. Skal ikke si du ikke skal kjøpe 980x men tenk deg to ganger om det svarer seg for deg. For 9/10 vil ikke greie å utnytte mer enn 4-kjerne til spilling. Spørsmålet blir hva man skal med 980x dersom en kan komme like langt med en rimeligere prosessor og heller ikke har tenkt å utnytte overklokkingspotensialet. Da svarer det seg mye bedre å kjøpe en performance-modell som 960 eller vente på 970. Bra at det kanskje ordnet seg da Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Når kommer 970? Kanskje til høsten. Kan også være at den kommer til 1 kvartal neste år i butikkene. Prisen blir vel 4500-5000kr. Jeg gadd ikkje å vente på det iallefall Lenke til kommentar
TommyGun77 Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det blir dessverre for lenge å vente.. Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 At det skal gå an å få de stabile på 4.2GHz sier ikke noe om du kommer til å greie det eller om hvor mye arbeid som ligger bak. 8000 er mye penger om du ikke engang har tenkt å gjøre noe med kjølingen eller kabinettet. Jeg får ikke prosessor til 8000 til å stemme overens med stock-kjøling og kabinett til 1000kr. Blir nesten som jeg skulle kjøpt hifi-høyttalere til 30k og kjørt på en stereoforsterker til 3k, Det hadde ikke svart seg overhodet. Som sagt så kommer ikke vannkjøling og 3-parts cpukjøler før det blir overklokk. 980x har en av de beste stock-kjølerne såvidt jeg forstår og jeg tror neppe det er mange kabinett som slår CM haf 932 når det kommer til kjøling og luftgjennomstrømning. PS! Prisen på kabinettet er veldig billig i forhold til hva de fleste butikker tar for det (ca. 1600) Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Da er delene fra Dustin bestilt. De hadde satt opp prisene på noen produkter samt at vårkampanjen er snart over. Turte ikke vente lenger i tilfellet prisene ville øke enda mer. Siste som gjenstår å bestemme seg for er gpu. Skulle gjerne hatt 5990, men ingen aner tydeligvis når det kommer. Har mulighet til å vente maks en måned på kortet. NB Beregnet levering på Intel i7 980X EE 15.04 ... Gleder meg! Endret 31. mars 2010 av secondarykid Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Håper du blir fornøyd med bestillingen. Hvis det blir 980x på meg så kommer jeg til å se nermere på vannkjøling. Ser for meg at det er eneste fremtidsrettede kjølemåte. Prosessorene blir ikke akkurat lavere i TDP og så dyre og plasskrevende de største luftkjølerne er så har det ikke noe for seg å gå videre nedover den stien. Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 Gjenstår bare elektro for ca. 14k nå! Blir mer kjøp snart. Må se an på pengene, men innenfor en måned er vel alle delene på plass. Fint hvis noen finner/ hører noe nytt angående kommende Ati 5990! Lenke til kommentar
Moraelyn Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 Hvis du skal drive med videoredigering, hvorfor kjøpe et ATI skjermkort? Adobe CS5 bruker mange deler av CUDA teknologier til å kjøre ned arbeidstid av videoredigering. ATI ikke har CUDA. nVidia er forfatter av CUDA. Et Quadro kort blir kjempeflott til det. Men et GeForce 470/480 kan også kjøre ned arbeidstid mer enn et ATI kort. Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 1. april 2010 Forfatter Del Skrevet 1. april 2010 3 punkt hvorfor: 1. Strømforbruk 2. Varme 3. Støy Men ett quadro eller tesla hadde gjort seg da. Har noen av de to PhysX? Blir uansett senere, selv om Nvidia har de beste kortene for videoredigering og 3d-modelering. CS5 Blir heller ikke med det første. Alt for dyrt i første omgang. Blir inntens gjennoppsparing etter at maskinen er kjøpt inn. Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 1. april 2010 Del Skrevet 1. april 2010 (endret) Nå vil jeg legge til at Nizzen ikke betalte 8k for sin heller og gjorde noe jeg syns er et smart trekk når det gjelder Extreme og generelt cpuer som ligger høyt i pris i butikken....nemlig og finne en som selger ES`er på Ebay. Man får ikke garanti osv., men nå er det ikke ofte cpuer dør akkuratt så lenge man koser litt med de;) ( forøvrig noe man ikkee vil når det er første oppsettet man bygger siden man vil ha den tryggheten det er og ha garanti ) Og angående varmen på 980 så er de lavere enn 920 utifra det jeg har fått høre fra de jeg kjenner som har begge delene. Endret 1. april 2010 av Amanita Muscaria Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå