Gå til innhold

Oppsett til i7 980X maskin


Anbefalte innlegg

Hater å sammenligne med biler, men...:p

 

Påstanden i dette tilfellet er at det er verdt å kjøpe en superbil som Mercedes SLR McLaren fordi den har en aksellerasjon fra 0-100 km/t på 3.8 sekunder. Dette til tross for at vi har Audi RS6, en stasjonsvogn som klarer det samme på bare 4.6 sek. I et race, kanskje... på norske veier, neppe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for flott svar hal9k! Det blir ikke bare spilling nei. Skal brukes mye til redigering av film og det hadde vært moro å prøve 3d-modelering m.m.

 

For 3D-rendering så vil du kunne utnytte i980 fullt ut, siden 3D-applikasjoner skalerer bra. Litt overklokking vil også kunne gi betydelige løft i ytelsen, spesielt med tanke på at det er 6 kjerner som overklokkes. De fleste som kjøper Extreme-prosessorer velger å overklokke for å få mer ut av dem, men dersom du ikke har drevet med dette før så kan det være lurt å studere litt på forhånd eller rådføre seg hos andre med litt erfaring.

 

Vil ikke si at cpu og gpu bør oppdateres så ofte, selvsagt hvis det er det nyeste så for det være,

 

Generelt sett blir komponenter som f.eks. CPU'er og GPU'er byttet ut oftere blant entusiaster (eller folk med spesielle profesjonelle behov) sett i forhold til f.eks. skjermer (jeg ser på skjermer som en investering over flere år og jeg er derfor villig til å betale ekstra for slike komponenter). Men oppgraderingspolitikken er naturligvis forskjellig fra person til person, avhengig av bl.a. behov, prioriteringer og størrelsen på lommeboken :) Det koster jo alltid en del ekstra å være først med det aller siste...

 

men 980x holder seg på topp i bortimot ett år og prisen også.

 

Kjøper du en i980 i år så tror jeg den vil tjene deg godt i minst et år fremover :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vanskelig å få til en moderat overklokk dersom man:

 

1. Har en kjøleløsning som leder bort nok varme fra prosessorens varmespreder.

2. Ivaretar den termiske overgangen ved riktig montering og riktig påføring av termisk pasta av god kvalitiet.

3. Har satt seg inn i de grunnleggende prinsipper for overklokking og kjenner til egenskaper og karakteristikk for de aktuelle komponentene.

 

Hvis man vil klokke langt så er det ytterligere to punkter:

4. Mottar en klokkevillig prosessor

5. Er villig til å bytte kjøleløsning hvis termiske egensaper er bedre enn det man benyttet først.

 

Tror er er en kombinasjon av 4 og 5 som hindrer meg i å komme lenger enn 3.8 på W3520en min.

Prosessoren skalerer ikke godt nok i frekvens og jeg får ikke bort nok varme.

Etter 10 minutter med OCCT blir det rett og slett for varmt på 4GHz. Har montert kjøleløsningen (Noctua NH-U12P) flere ganger. Fikk litt bedre resultat av å gå ned på mengden termisk pasta, men fortsatt ikke stabil prosessor >=4GHz. 3.8 er stail på 1.19v og sannsynligvis noe lavere, men 4Ghz går ikke på noen spenninger mellom 1.2 og 1.35

 

Har 48 grader på idle og 66 grader på load med 1.19v og 3.8 GHz, men meed litt mer spenning og 4GHz kryper temperaturen opp mot 72-73-74 og det ser ut til å bli for varmt.

Lurer om det kunne være verd å prøve med en TRUE-kjøler eller noe annet selv om Noctua NH-U12P i grunnen skal ha gode termiske egenskaper.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Skal ikke overklokkes med det første. Synes jeg bør sette meg inn i det før jeg svir av en prosessor til 8000,-

 

Ja, jeg ville nok ikke stresset så mye med dette dersom du ikke har drevet med dette før. Men som BadCat er inne på så er det ikke så veldig komplisert å få til en moderat overklokking (når den tid kommer), så lenge du tar visse grunnleggende forholdsregler. Et viktig poeng her er at så lenge du overklokker med små skritt av gangen (og påser at systemet er stabilt), så er du forholdsvis trygg. Men alt dette er et kapittel for seg selv (og det er ikke aktuelt for deg nå uansett) så jeg vil ikke komme nærmere inn på det her.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vanskelig å få til en moderat overklokk dersom man:

 

1. Har en kjøleløsning som leder bort nok varme fra prosessorens varmespreder.

2. Ivaretar den termiske overgangen ved riktig montering og riktig påføring av termisk pasta av god kvalitiet.

3. Har satt seg inn i de grunnleggende prinsipper for overklokking og kjenner til egenskaper og karakteristikk for de aktuelle komponentene.

 

Hvis man vil klokke langt så er det ytterligere to punkter:

4. Mottar en klokkevillig prosessor

5. Er villig til å bytte kjøleløsning hvis termiske egensaper er bedre enn det man benyttet først.

 

Tror er er en kombinasjon av 4 og 5 som hindrer meg i å komme lenger enn 3.8 på W3520en min.

Prosessoren skalerer ikke godt nok i frekvens og jeg får ikke bort nok varme.

Etter 10 minutter med OCCT blir det rett og slett for varmt på 4GHz. Har montert kjøleløsningen (Noctua NH-U12P) flere ganger. Fikk litt bedre resultat av å gå ned på mengden termisk pasta, men fortsatt ikke stabil prosessor >=4GHz. 3.8 er stail på 1.19v og sannsynligvis noe lavere, men 4Ghz går ikke på noen spenninger mellom 1.2 og 1.35

 

Har 48 grader på idle og 66 grader på load med 1.19v og 3.8 GHz, men meed litt mer spenning og 4GHz kryper temperaturen opp mot 72-73-74 og det ser ut til å bli for varmt.

Lurer om det kunne være verd å prøve med en TRUE-kjøler eller noe annet selv om Noctua NH-U12P i grunnen skal ha gode termiske egenskaper.

Jeg tipper for lav VTT spenning.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det viktigste er å sørge for at man har kjøling nok til å ta unna varmen og at stabilitetstester var ok på standard hastighet slik at man vet at kjølingen var riktig montert. Det er også viktig at man kjenner til frekvenser og spenninger som utstyret er kjent for å operere på.

 

Man prøver med luftkjøling feks ikke 1.5v og 5GHz på en prosessor hvis høyeste kjente luftklokk er 4.3GHz og 1.35v. Det sier seg bare selv.

 

Moderat overklokk ser jeg på som at man holder seg innenfor 30-40% overklokk og innenfor prosessorens VID Voltage Range.

 

Hvis utstyr tar skade ved moderat klokking der alt var riktig montert, vil jeg tro at det var underliggende feil på utstyret som uansett ville komme frem etter en tids bruk.

Lenke til kommentar

Jeg tipper for lav VTT spenning.

 

Det kan være, men jeg mener jeg prøvde alle trinn fra 1.21-1.37

I vilket område mener du jeg burde sjekke?

Får dobbelsjekke en dag jeg har tid. Har ganske fine temperaturer på 3.8 nå.

Synes egentlig det er rart jeg ikke greier mer når jeg har 3.8 på 1.19 så burde jeg greie 4 på under 1.25v. Ser andre har helt oppi 1.35 og 4.x GHz på luftkjøling.

 

Kjenner 980x fristelsen begynner å bli stor nå. På tide å begynne og sjekke etter BIOSstøtte.

 

Edit:

4GHz 1.25v 1.37 VTT, OCCT henger etter 11 sekunder.

4GHz 1.28v 1.37 VTT OCCT henger etter 9-10 minutter idet temperaturen steg til 80.

 

Skal prøve med å justere ned både VID og VTT i små trinn, men er omtrent som tidligere. Prosessoren ser ut til å bli mye varmere. Synes 66 på 3.8 med 10 min OCCT og 80grader på 4GHz etter 10 min OCCT er et stort hopp.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

BadCat: angående kjøleløsning på 980x så spurte jeg om det i tråden om gulftown og 5xxx. Amanita Muscaria sa: "De der er kjøligere enn 920 D0. De er skremmende kalde." Du kan jo prøve med stock-kjøleren først og se, og hvis det blir for varmt og ustabilt er det jo bare å bytte. Skal vistnok gå an å få 4,2 ghz stabilt med luftkjøling.

 

Edit: Har bestemt meg for å beholde Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion Series som lydkort. Det kortet du anbefalte passet bedre til film og musikk, mens dette kortet passer veldig bra til spilling i tilegg. THX-sertifisering hjelper også på.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

bare en liten tankevekker,

 

hvis du kjøper en pc nå til 20k med en skjerm til 5 av dem.

 

og om 2 år kjøper en ny pc for 15k uten skjerm..

 

så ender du opp med en pc om 5 oår som er bedre enn en til 30k i dag..

 

en pc til 20k vil for nesten alle yte veldig veldig bra i to år, og når den begynner å bli ikke helt top notch, så kan du bytte ut og ha top notch i to år til,, i steden for å bruke 30k nå, og ha top notch i 3 år, og få dårligere etter det.

Lenke til kommentar

Om 6 år er transistorteknikken kommet 8 ganger lenger, vent til da. Hvis man trenger ytelse nå så går det ikke an å vente. Livet er for kort til å vente. Hvorfor skal man kjøpe skjerm til 5000 når det igrunnen ikke finnes noen bra skjermer mellom 2500 og 15000 og de 30" til 15k+ heller ikke er velegnet for spilling og trenger et monseroppsett for å dra oppløsningen?

 

Slik jeg ser det så bør man makse ut PCen hver gang Intel er på tick for det betyr i praksis at det går 3 år før det kommer noe banebrytende. Produksjonsteknikken er blitt mer moden etter 18 måneder, men selve transistorene blir ikke noe kjappere før neste krymping. Denne gangen gikk det litt raskere enn 3 år og hexacoren på 32nm er ute. 980x er en tick-prosessor. Hvis man makset ut på 45nm tick i Januar 2008 så var det lite vits å kjøpe 45nm tock (45nm i7) og senhøsten 2010 ville det være tid for å makse ut igjen. 10 000 per år er ikke spesielt mye i forhold til hva andre hobbyer koster.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Du kan ikke ha lest hele beskrivelsen. Kortet har OpenAL og EAX 4.0 = spilling. THX betyr ingen ting, men kjøp gjerne det andre om du du vil bruke 900 kr mer:p

 

THX - er en viss høy standard som produktet må utfylle for å få standarden. Flere hifianlegg oppnår denne standarden. Men som du sier det er ikke mer enn det. Er ikke noe fancy teknologi. Finner ingen tester av det kortet du annbefalte, men hvis du finner noen tester er det veldig fint. Er 90% sikker på valg av lydkort, men som sagt 10% usikker. Du kan enda prøve å overbevise meg. Siste frist er før 5 april for da ender vårkampanjen til Dustin der de fleste varene blir bestilt fra.

 

Fint hvis du finner noen mer eksakte rykter/ nyheter angående ati 5990. Tror jeg dropper 5970 til fordel for dette kortet til tross av at det kommer om kanskje så lenge som en måned fra nå.

Lenke til kommentar

Er vel heller at de må betale for lisens slik at produktet blir unødvendig dyrere. Se nå bare testen av det siste WoW-hodetsettet. Dårlig plastikk-bling-bling med THX-sertifisering. Det sier ingen ting om kvaliteten. Det er et helt greit kort som støtter de standarder som er mest brukt i spill. Kan være Fatal1ty-kortet er litt bedre, men det er nok heller ikke noe high end kort. Tror derimot at det er dobbelt opp fordyret pga THX og Fatal1ty-merket og at man får lite for pengene.

 

Det er vanskelig å si når det kortet kommer, men jeg ville iallefall kjøpt rimeligst mulig kort nå (5770 / 5850) og ventet til det kom noe som var verd å satse på. Fermi var rett og slett utrolig skuffende.

 

Jeg blir å beholde GTX 285 FTW kortet mitt en god stund til. Ikke støyer det, ikke drar det mer enn 140w og ytelsen er bra. Dessverre så greide ikke EVGA å håndplukke nok chips som greide 720MHz så det ble discontinued før jeg rakk å investere i SLI. Mulig et slik GTX 480 er 30% raskere, men å bruke 4200 på å få en varme og støykilde i maskinen, nei takk.

Må isåfall bli 5850 i crossfire når tilgangen blir bedre (ser det er på vei inn kort priset til 1990,- Trykk her for lenke.) men jeg trenger ikke mer ytelse akkurat nå. Greier å kjøre det aller meste i 1920x1080 4x AA og jeg spiller igrunnen bare WoW fast.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Helt riktig med at alt med YHX-sertifisering ikke høres gull ut, men en del gjør det. Er klar over at det ikke er high end. Disse ville sikkert kostet ett par lapper mer.

 

Helt siden Ati slapp 4870 x2 har jeg ikke hatt det minste innteresse av Nvidia med unntak av PhysX-teknologien fra Ageia. Har heller lyst til å kjøpe et top notch kort nå for så å vente to-tre år på neste. Orker ikke å utsette hele tiden. Etter 5990 kommer 6xxx-serien og hvem vet hva som kommer etter. Skal fleske til nå, og ikke kjøpe noe "middelmådig" nå for så loppe meg for et entusiastkort om 6-12 måneder senere. Tror du 5970 kommer ligge i toppnivå lenge (si topp 50)?

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe galt i å kjøpe et 5770 mens du venter på 5990 og så ha 5770 som reservekort senere? Alltid kjekt å ha et kort i bakhånd.

 

Begynner å bli mektig lei prosessoren min her nå, tror jeg må ha både ny prosessor og bedre kjøling.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Problemet er at 2x 5850 koster bortimot av det samme som 1x 5970 koster. Nesten like mye som jeg antar 5990 kommer til å koste, rundt 5500,- Tror nesten jeg slenger meg på klubben av 5970-eiere for så å investere i 6xxx-serien når det kommer rundt neste år. 2x 480 greier ikke å matche 5970 i ytelse, og da er ikke strømforbruk, varme og støy tatt med! Du opp i 3-sli for å yte bedre + at man må innstalere enn psu på 1500w...

 

Lurer på om jeg går for denne: link.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...