BadCat Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Jeg er nokså enig. Har brukt bortimot 30 lapper på riggen min, er jo 7 lapper bare i SSD og jeg er fortsatt ikke fornøyd. Hvis jeg hadde vært fornuftig hadde jeg kjøpt q9550/q9650 og X25-M G2 80 i gammelPCen og prøvd å greie meg i to år til. Hadde tilbud om ny Q9550 til 1290,- men ble sittende på gjerdet til det var utsolgt(ja nå tok ikke det mer enn 5 timer, men likevel). Det var nok den utrolige minnebåndbredden på 1366 som gjorde fristelsen for stor. Ideelt sett burde jeg holdt meg på 775 og ventet på 12-kjerne. Endret 26. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Det er som BadCat sier, noen få uregelmessigheter som skurrer litt. Likevel er det utallig ganger bedre enn utangspunket til trådstarter som ble satt opp. Jeg har likevel gitt opp å overtale secondarykid om noe som helst, mest fordi jeg blir møtt med en motvilje som går rett imot det faktum at han lagde en tråd her for å få kommentarer. Når alle forslag bare blir blåst av uten videre samhandling, virker det relativt vranglåst. =/ Faktum er jo at det er BadCat som har kommet med de beste rådene i tråden. Har jo lagt opp Intel ssd 80 gb som systemdisk. Er usikker angående psu, men liker alternativet BadCat anbefalte (Corsair 850w)! Deler som jeg ikke tenker å bytte ut er: Kabinett, skjerm, minne, prosessor, lydkort (kanskje). Mens strømforsyning, lagringsdisker og skjermkort ligger usikkert. Har sett på dine forslag, men jeg syntes det ikke tilfrdstilte mine krav for maskinen. Du må gjerne bruke oppsettet for egen maskin, men for meg blir det ikke helt i mål! PS! Greit hvis noen vet hvilken 1000w PSU med minium 10 satakontakter som er å anbefale. Står mellom den som er oppsatt i handlelisten og Nexus HX-1k, men fint hvis noen har andre ideer. Endret 26. mars 2010 av secondarykid Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Jeg skal komme med et eget forslag slik jeg ville ha investert om jeg skulle gjøre det akkurat nå og måtte bestille alle komponentene fra dustinhome.no PLEXTOR BLU-RAY 12X BD-R/RE SATA RETAIL BLACK 5010375435 1-3 dager 1 999,00 kr SILVERSTONE FORTRESS FT01 WINDOW ATX BLACK 5010382666 1-3 dager 1 499,00 kr SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB 5010329452 På lager 659,00 kr INTEL X25-M 160GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM RETAIL 5010383033 På lager 3 559,00 kr ASUS RAMPAGE II EXTREME X58 S-1366 ATX 5010198507 På lager 2 699,00 kr Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio PCI Express - lydkort 5010197339 1-3 dager 579,00 kr CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC12800 1600MHZ (3X2GB) 5010367163 1-3 dager 2 099,00 kr NOCTUA NH-U12P SE2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3 5010332532 På lager 539,00 kr INTEL CORE I7 980 EXTREME 3.33GHZ 12MB S-1366 5010384019 Ikke på lager 7 990,00 kr SAPPHIRE RADEON HD5870 VAPOR-X 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP 5010368624 På lager 3 399,00 kr CORSAIR HX 850W ATX12V 2.3 / EPS12V 5010314589 På lager 1 369,00 kr Totalkostnad inklusive moms og frakt 26 489,00 kr Har tatt med 980x, 160GB SSD, 6GiB DDR3 1600 CL7, 1TB snurredisk, ATI 5870, x58 hovedkort, lydkort med OpenAl støtte for gaming, osv. Dersom jeg måtte presse prisen ned mot 20k ville jeg byttet prosessor til 960 og 80GB SSD isteden for 160GB. Hadde også vært mulig å gå for et rimeligere optisk drev, men nå som 25GB Blu-Ray platene begynner å komme nedover mot 10 kr så ser jeg det som en ok investering. Skjerm, mus, tastatur, multimediahøyttalere er ikke tatt med, veldig subjektivt hva folk ønsker av mus, tastatur, skjerm og ikke minst lyd. Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Har allerede mus og tastatur så slipper og tenke på det. OSet er her også, W7U 64-bit. I hovedsak ligger det an å kjøpe deler fra 3 butikker, Mamoz i Trondheim sentrum, Multicom og Dustin. Totalt ser det ut som det blir totalt 33k for maskinen. Maksbudsjett er 35k. Endret 26. mars 2010 av secondarykid Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Du får nå tenke deg om du virkelig ønsker så dyrt av alt. Det er fine deler, men delene til under halve prisen er også moderne og fine og det svarer seg ikke å kjøpe det beste med mindre man virkelig føler behoved for prislappen er større enn ytelseshoppet. Det kan være dumt å underdimmensjonere skjermkort i forhold oppløsning og spillvalg, men jeg mener at 99 av 100 spill ikke kommer til å gå betydelig bedre på en 980x i forhold til en 920 (som man også kan overklokke litt). Nå blir det litt annerledes for meg da jeg spiller på 5 klienter samtidig og hver klient kan utnytte 2 kjerner som jeg dedikerer til klienten i konfigurasjonsfilen. Hvis jeg da i tillegg vil ha to kjerner til os og småprogrammer så kan jeg i praktis få utnyttet 12 kjerner og derfor ville jeg hatt glede av en 12-kjerne. Er også derfor jeg vil ha 6-kjerne for da kan jeg ha 1 dedikert kjerne per klient og den siste delt mellom 5. Slik som det er nå så har jeg to kjerner som deles av to klienter og to kjerner som deles av tre klienter. Det er mikset slik at de deler ulike kjerner, ikke slik at klient 1-2-3 deler kjerne 1+2. Det er ikke ofte at det henger seg opp, men det hender og det er irriterende nok til at jeg ønsker flere kjerner på sikt. Bruker denne affiniteten: 00000101 = 5 01010000 = 80 00010001 = 17 01000100 = 68 00010100 = 20 De kjernene som er hoppet over er pga hyperthreadingen. Kunne selvfølgelig multiplekset musen og tastaturet over nettverket mellom flere maskiner, men synes det er mer praktisk og bedre å ha alle klientene på én og samme maskin. Var liksom i gamle dager vi satte opp 5 enkjernemaskiner og gamet vilt. Endret 26. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
tweakMan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) secondarykid. Les denne her: http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/03/11/intel-core-i7-980x-extreme-edition-review/1 Her ser du hvordan de overklokka 980 til 4.7GHZ... Artikkelen tar også for seg vital info om denne nye superproc'en. En meget bra artikkel! Kort sagt: Core I7 930 overklokka til 4.3Ghz er 15% raskere enn 980 std. (bob bob, på noget, men ikke alt.) Men... En blodklokka 980 er bortimot 50% raskere enn en oveklokka I7 930. Tja, får man til det man skal så får man jo for penga... Tipper det er mulig klokke 980 til 5Ghz etterhvert som de får teken på dette nye monsteret. Uansett, det begynner å bli bra nå, de siste par forslag, fra byggern selv og fra badCat der! mvh Endret 26. mars 2010 av tweakMan Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) BadCat - Hva er en klient? Er usikker på hva du mener. Fint hvis du orker å forklare. Husk at dette er ikke kun en spillpc, men skal brukes en del til foto og video og derfor kommer flere kjerner til nytte + masse lagrinsplass. TweakMan - Har skumlest denne og ca. 20 andre tester. De sier som sagt mye fint om prosessoren og jeg gleder meg til hw.no og itpro.no sine tester. Har du sett om hva de skriver om cpu-kjøleren på denne? Endret 26. mars 2010 av secondarykid Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Det går jo an å kjøpe en 930 først og se om man blir fornøyd. Blir ikke store tapet om man så må selge den videre og kjøpe en kraftigere, men potensialet er å spare 6000,- secondarykid: En klient er i dette tilfellet en instans (enkelt forekomst) av et spill som kobler seg til til en spillserver. Kort sagt, jeg kjører 5x av det samme spillet samtidig på 1 PC og styrer det ved hjelp av å multiplekse mus og tastatur ut mot hvert spill. Endret 26. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
tweakMan Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Nei, er ikke sikker på hva du mener med kjøleren, at den er effektiv? Bra isåfall! Grunnen til at jeg valgte q9550 er jo den abnomrme temp toleransen på den! "a Q9950 doesn't even start to throttle till 95-100C, and won't shut it self off till 127C" Jeg kjører mens jeg skriver dette prime 95 på fulle mugger 4x100% og maskinen er allikevell fullt responsiv!! Q9550 er sinnsvak på dette! Den takler full load men alikevel altså!!! Windows går uten å hakke eller lagge !! Så 980 med 12mb buffer den også, og 2 ekstra kjerner må jo bar være helt konge!!! Og... Check this out: http://www.hardcorecomputer.com/ProductConfigurator_productReactorX.aspx mvh Endret 26. mars 2010 av tweakMan Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Nei, er ikke sikker på hva du mener med kjøleren, at den er effektiv? Bra isåfall! Grunnen til at jeg valgte q9550 er jo den abnomrme temp toleransen på den! "a Q9950 doesn't even start to throttle till 95-100C, and won't shut it self off till 127C" Jeg kjører mens jeg skriver dette prime 95 på fulle mugger 4x100% og maskinen er allikevell fullt responsiv!! Q9550 er sinnsvak på dette! Den takler full load men alikevel altså!!! Windows går uten å hakke eller lagge !! Så 980 med 12mb buffer den også, og 2 ekstra kjerner må jo bar være helt konge!!! Og... Check this out: http://www.hardcorecomputer.com/ProductConfigurator_productReactorX.aspx mvh Ikke det verste startsystemet, men jeg skal ha ati-skjermkort og føler dårlig for to psuer. Bedre med en kraftig en! Her en enda verre med overklokk av 980x og splitter nye 470/ 480 fra Nvidia: link! Endret 27. mars 2010 av secondarykid Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Det går jo an å kjøpe en 930 først og se om man blir fornøyd. Blir ikke store tapet om man så må selge den videre og kjøpe en kraftigere, men potensialet er å spare 6000,- secondarykid: En klient er i dette tilfellet en instans (enkelt forekomst) av et spill som kobler seg til til en spillserver. Kort sagt, jeg kjører 5x av det samme spillet samtidig på 1 PC og styrer det ved hjelp av å multiplekse mus og tastatur ut mot hvert spill. Takk for svar angående klient. Ser at du også er innteressert i 980x, så du hadde flere innlegg i tråden om gulftown ("Gulfkrigen" Gulftown og Radeon 5XXX testes i Norge). Samme side som meg faktisk! Ser at du har en xenon-prosessor som yter veldig bra på skalaen ifølge link. Hva er det du bruker en så kraftig cpu bortsett fra spilling? Har du noe svar på spørsmålet angående psu? Endret 27. mars 2010 av secondarykid Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Har sett på dine forslag, men jeg syntes det ikke tilfrdstilte mine krav for maskinen. Du må gjerne bruke oppsettet for egen maskin, men for meg blir det ikke helt i mål! Det er den som ikke helt henger på greip. Det finnes så ytterst få brukere som virkelig vil kunne ha en rettferdig fordel av å gå for noe bedre enn en i7 930. Da bør man faktisk drive med profesjonell redigering av video på heltid i toppbransjen eller lignende. Du må bevise ovenfor meg og andre at du faktisk har en slik stilling, og dermed kan til dels forsvare et ekstremt produkt av denne typen. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Grunnen til at jeg er interessert i 980x er at jeg kan benytte flere tråder enn jeg har i dag, ønsker 32nm produksjonsteknikk da transistorene mindre og raskere tillater høyere frekvens og effektbruk, samt at det faktisk er den første ekstrem-prosessoren jeg kan huske har gitt noe ut over en en vanlig prosessor lenger ned i serien. På oppgaver som skalerer over mange kjerner så er 980x raskere på stock enn 930 er overklokket til 4,3 GHz. Etter å ha sett GTX 480 så blir jeg definitivt ikke å kjøpe skjermkort med det første, og siden jeg har både SSD i RAID 0, stabilt hovedkort og 12 GiB minne så er det ikke stort mer å bytte om på denne maskinen unntatt prosessoren. Jeg kjører 200x18=3.8 GHz på den prosessoren jeg har i dag. Ut i fra jeg har beregnet så vil det være verdt det for meg å investere i en 980x og få kjørt 200x21-22 = 4.2-4.4GHz. Det haster ikke for meg, jeg kan vente og kanskje kommer det bedre prosessorer for 1366 i løpet av sokkelens levetid. Eneste jeg må få gjort er å maksimere prosessoren før 1366 fases ut for jeg har tenkt å beholde denne riggen i mange år selv om jeg kanskje får ny hovedmaskin etter hvert. Ser at du har en xenon-prosessor som yter veldig bra på skalaen ifølge link. Hva er det du bruker en så kraftig cpu bortsett fra spilling? Har du noe svar på spørsmålet angående psu? For det første så spiller jeg 5 spill på en gang, jeg rendrer høyoppløselig videomateriale flere ganger i uken, og jeg kjører mange applikasjoner/tjenester samtidig bant annet noen databaser og utviklingsverktøy. Er usikker på det med strømforsyningen, vet ikke om jeg personlig ville gått for noen av de du har nevnt. Jeg har kjøpt flere Seasonic M12D 850W og det har jeg ikke angret på. De var nokså dyre, men et kvalitetsprodukt. Sannsynligvis noe av det bedre å få tak i med tanke på ytelse vs. støy. http://www.silentpcreview.com/article898-page1.html Disse støtter 2 skjermkort så om du skal ha 3 eller 4 i crossfire så må du nok ha noe annet. Du får nesten bare lese mange reviews av strømforsyninger og gjøre deg opp en egen mening om hva du vil ha. Vet ikke om jeg kommer til å gå for 980x eller ikke, skal bruke de kommende ukene til å tenke over det. Selv om Xeon-en min klokker bare 3.8 GHz så er det på 1.19V og jeg ser for meg at om jeg fikk klokket til 4.3 GHz med 1.35V eller klokket opp en 980x til 4.4 GHz så ville effektbuken bli mye høyere. Vil ikke ha høyere ytelse for en hver pris hvis effektbruken går i taket. Kunne likt å sett en ytelse per watt review av 980x på frekvensene 3.6 3.8. 4.0 4.2 4.4. Den prosessoren jeg har nå er mest sannsylig mest effektiv per watt akkurat der jeg har den (området 3.7-3.9GHz). Endret 27. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) ... bruke så mye penger på et oppsett til det formålet trådstarter nevner, men ikke legge mer i ordentlig skjerm er ikke smart. Bruk gjerne en tredjedel av pengene dine (eller mer, opptil 20k) på skjerm, det er den beste investeringa du kan gjøre, og den vil vare mye (som i mye mye mye) lenger enn dyr innmat i kabinettet. Hvis du vil bruke de opptjente midlene til til noe fint du kan ha stor glede av i 5 år fremover; svaret er gitt - Kjøp en fet skjerm !!! Endret 27. mars 2010 av khaakon Lenke til kommentar
tweakMan Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) AMD oppsettet til AgentSpoon + EIZO ColorEdge CG243WK Blir ca 30 lapper... Litt mer minne, større SSD, og du har det på stell, egentlig. Nvidia Quadro kanskje... "Black"- Video capture kort... slike ting. Endret 27. mars 2010 av tweakMan Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Kan du spesifisere hva en fet skjerm er? Jeg ser etter skjerm hver uke, men finner ikke allverden som er verd å kjøpe. Ja, jeg tråler butikker og prisguide opp og ned. Synes faktisk ikke de utdaterte 30" (utdatert fordi det er flere år gamle modeller og so selges til samme gamle pris) som ikke er spesielt velegnet til spilling og som vil kreve ekstreme grafikkort for å kjøre 2560x1600 er verd 15000,- når jeg på forhånd vet jeg ikke blir fornøyd. Er strålende fornøyd med 24" 1920x1080 TN-panel fra ASUS og det kostet 2-lapper. Ikke beste fargene, men ypperlig til spilling og selv de raskeste FPS-spill går som en drøm uten noe synlig etterslep. Kommer til å kjøpe en ASUS 26" med 1920x1200 når de kommer på lager igjen for da får jeg plass til 4 vinduer side ved side uten at jeg må ut med ti eller flere lapper. Endret 27. mars 2010 av BadCat Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 27. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Takk for svar BadCat! Tror jeg går for denne strømforsyningen Nexus RX-1K: link. Større skjerm med høyere oppløsning (2650 x 1600) blir det ikke med det første. Skjermen blir en Benq M2700HD som holder lenge nok til spilling og videoredigering. Blir det for lite kjøper bare en ekstar skjerm av samme type. Koster 3k blank på Mamoz. PS! Hva tenker dere om lydkortet for spill og filmarbeid i hovedsak? Lydsystemet Logitech Z5500 Skal virkelig klare å utnytte skikkelige lydkort. Selvsagt vet jeg at det ikke er noe hifianlegg, men det er ikke tanken å ha heller! Endret 28. mars 2010 av secondarykid Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Faktum er jo at det er BadCat som har kommet med de beste rådene i tråden. Er helt enig i det. Han har ikke vært like bombastisk i sine uttalelser og har kommet med mer nyanserte vurderinger. Greit nok at enkelte her er veldig opptatt av å få mest valuta for pengene, men enkelte ganger er det jo slik at man først og fremst trenger den beste mulige ytelse som er tilgjengelig NÅ (og ikke om f.eks. 1 år). Da blir valuta for pengene mindre viktig, fordi ytelsen kommer i første rekke. Det er allikevel viktig å være klar over at selv om man kjøper det raskeste som finnes idag, så vil det ikke ta så lang tid før prisene faller og raskere komponenter kommer på markedet. Det er også grunnen til at jeg oppgraderer utstyret mitt etter behov hvert år (enkelte komponenter, som f.eks. PSU, skjerm og kabinett behøver ikke å byttes ut så ofte, mens skjermkort, prosessor, hovedkort og minne byttes ut oftere). Dessuten vil i980 komme mest til sin rett ved kjøring av programmer som støtter mer enn 4 kjerner (jeg ville f.eks. ikke anbefalt i980 dersom man kun har tenkt å bruke maskinen til spilling). Jeg har selv planer om å oppgradere mine doble Intel Xeon X5450 prosessorer til en i980 (jeg bruker disse prosessorene til 3D rendering, og 3D programmer skalerer ganske bra). Basert på tester ser denne ut til å gi ganske bra valuta for pengene sammenlignet med tidligere "Extreme"-prosessorer fra Intel og AMD (som jeg også har eid). En annen grunn er at jeg ønsker å redusere støynivået og varmeutviklingen, og da er i980 bedre enn to X5450 i så måte (i980 yter bedre i 3D applikasjoner selv om den "bare" har 6 kjerner, sammenlignet med 8 kjerner totalt for doble X5450). Rundt 8.000 kr er ikke akkurat billig for en prosessor, men det er jo snakk om hva man velger å prioritere pengebruken sin på. For meg er dessuten tid penger, så de ekstra utgiftene vil være fort spart inn i form av kortere ventetider. Lenke til kommentar
secondarykid Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 Takk for flott svar hal9k! Det blir ikke bare spilling nei. Skal brukes mye til redigering av film og det hadde vært moro å prøve 3d-modelering m.m. Vil ikke si at cpu og gpu bør oppdateres så ofte, selvsagt hvis det er det nyeste så for det være, men 980x holder seg på topp i bortimot ett år og prisen også. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Større skjerm med høyere oppløsning (2650 x 1600) blir det ikke med det første. Skjermen blir en Benq M2700HD som holder lenge nok til spilling og videoredigering. Blir det for lite kjøper bare en ekstar skjerm av samme type. Koster 3k blank på Mamoz. Jeg er enig i at dersom du ikke stiller høyere krav til billedkvalitet så bør Benq'en holde (dersom gode kalibreringsmuligheter og korrekt fargegjengivelse er viktig, så bør du heller se etter SIPS- eller SPVA-skjermer. Disse koster riktignok mer enn TN-skjermer, men prisforskjellen er ikke lenger så stor som den var for noen år tilbake). Men generelt sett så er høy oppløsning eller bruk av to skjermer anbefalt når det gjelder videoredigering. Jeg bruker selv to skjermer og det gjør arbeidsflyten mye mer effektiv. Du kan jo kjøpe en ekstra skjerm senere, slik du nevner. PS! Hva tenker dere om lydkortet for spill og filmarbeid i hovedsak? Lydsystemet Logitech Z5500 Skal virkelig klare å utnytte skikkelige lydkort. Selvsagt vet jeg at det ikke er noe hifianlegg, men det er ikke tanken å ha heller! Jeg har ingen personlige erfaringer med Z-5500 (bruker hjemmekinoanlegget til spilling), men anlegget har fått mye skryt i pressen. I den prisklassen vil nok alternativet være et tokanals-anlegg med dedikerte stereokomponenter (dersom du ikke må ha surroundlyd). For ren spilling og filmarbeid burde Creative X-Fi holde. Dersom du ønsker god lydkvalitet til musikk så finnes det nok bedre og mer audiofile alternativ, som f.eks. Asus Xonar Essence STX. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå