Gå til innhold

Oppsett til i7 980X maskin


Anbefalte innlegg

Kan hende at jeg ikke leste gjennom det hele, men det var mye tekniske utrykk jeg ikke forsto helt heller da. Hvordan setter man protokollene?

 

Nøyaktig hvordan du gjør det avhenger av BIOS'en. Men under SATA-kontrolleroppsettet skal det være en innstilling for IDE, AHCI eller RAID (har du planer om å konfigurere diskene dine i RAID så bør du velge RAID, som også inkluderer AHCI). Les manualen, der står det helt sikkert forklart.

 

EDIT: Her er forøvrig konklusjonen fra den første artikkelen:

 

The above test was with the original Intel X25-M under an ICH10R controller. Note that AHCI mode boosts the smaller data transfer performance by as much as 2-3x and gives sequential read performance a 30 MB/sec bump as well. Write performance was limited to 80 MB/sec by the tested drive regardless of interface mode.

 

Summary:

 

The overclocking crowd goes nuts to squeeze every possible bit of performance out of their hardware. Those reading the Benchmark Reviews article are likely to waste countless hours going for those few percentage points in single-threaded benchmarks, only to find their *real* (multi-threaded) performance has suffered significantly. I urge those system tweakers out there to do some additional research before dropping your personal systems back down to IDE mode.

 

 

Den beste plassen blir da til høyre for skrivebordet, rett inntil ei bokhylle. Men bassen bør ligge lavt og rett foran lytteren og ikke på en av sidene.

 

Nei, det stemmer ikke :) (hvor har du dette fra?) I motsetning til f.eks. mellomtone og diskant så er subwooferen mye mindre retningsbestemt. Derfor kan sub'en likegodt stå bak deg til høyre for den saks skyld. Det er mange som har sub'ene plassert flere meter unna og ved siden av hjemmekino-rack'et sitt.

 

Tror jeg får ta å strekke maskinen ett stykke unna. Blir rart, men det er det nærmeste jeg ser fungere. Bare håpe på at skjermkabel er lang nok da!

 

Da er det vel mye bedre å plassere sub'en et annet sted? Det er mye mer praktisk at maskinen står plassert i nærheten av der du sitter istedetfor sub'en. Som sagt, jeg vil anbefale at du strekker en subwoofer-kabel og setter sub'en der du egentlig hadde tenkt å plassere PC'en.

 

EDIT: Hvor stor er sub'en egentlig? (fysiske dimensjoner) Jeg kikket nettopp på et bilde av Z-5500 og sub'en virker da ikke så veldig stor. Får du plass under skrivebordet på motsatt side av der PC'en står?

 

Maskinen er også for tung til å plassere på skrivebordet. Kabinettet + innmat blir rundt 20 kg!

 

Vil ikke anbefale å plassere maskinen oppå skrivebordet uansett :) For det første så vil støyen være enda mer markant siden maskinen da plasseres i ørehøyde. Dessuten er det kjekt å ha plass på skrivebordet til andre ting :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overflaten av skrivebordet blir fylt opp av skjerm, tastatur, mus + svær musmatte, høytalere, skriver og eksterne harddisker ++.

 

Et lite tips: Det er ofte slik at såkalte multimedia/PC-høyttalere kan festes på veggen. Hvis det fungerer med Z-5500 så sparer du litt skrivebordplass. Du kan også kjøpe en hylle til skriveren din (bare pass på at hyllen er dyp nok).

 

Når det gjelder eksterne harddisker: Hvis disse er tenkt brukt i forbindelse med sikkerhetskopier eller større datamengder som du bruker ofte, så vil jeg anbefale at du på sikt vurderer en NAS. Jeg har selv hatt eksterne eSATA og Firewire 800-disker, men fant etterhvert ut at en rask NAS var mye mer praktisk (for meg ihvertfall). For å få utbytte av et slikt oppsett må du ha et Gigabit LAN. Du har helt sikkert en Gigabit nettverkskontroller, men du må også ha en switch som støtter Gigabit-hastigheter. Da kan NAS'en med diskene stå et helt annet sted (ingen støy) og du frigjør plass på skrivebordet ditt.

Lenke til kommentar

Allright. Her er størrelsen på subben: width- 32cm/ 13 inch

length- 47cm/ 18.5 inch with radiator>

high- 33cm/ 13,1 inch

 

Som sagt, grei størrelse. Kan heller flytte subb enn maskin. Mente det var best rett forfra siden det er slikt på kinoer.

 

Skal spare en del penger de neste månedene og kanskje vurdere å kjøpe en ekstra Intel SSD av samme serie som systemdisk 80/ 160 GB og sette opp i RAID 0 etterhvert. Lønner det seg å sette lagringsdisker med AHCI protokoll også (ikke i raid)?

 

Har ett hyllesystem som tilhører skrivebordet der de 3 fremste høytalerne skal plasseres. Siden jeg leier leiligheten jeg bor i må jeg spørre eieren om å få sette de 2 siste på veggen. Ellers er det bare å plassere enn i bokhyllen til høyre for skrivebordet og den siste i seksjonen til venstre.

 

Får se på NAS etterhvert som pengene begynner å samles opp. Hvis det kjøpes må det ha veldig stor plass for at det skal gjøre nytte for meg. Snakker om helst 4 3.5" 2 Tb disker som mulighet. Har fylt opp laptopen med 600 Gb på 2 måneder for å understreke det. Og videoarbeid tar ikke mindre plass! Vet du om nettverkskortet mitt (står på førstesiden) har en gigabit nettverkontroller? Ruteren i huset er heller ikke min.

Lenke til kommentar
Som sagt, grei størrelse. Kan heller flytte subb enn maskin. Mente det var best rett forfra siden det er slikt på kinoer.

 

Det er av langt mindre betydning i en stue eller et hjem, siden dypbassen er omnidireksjonell. Det er andre hensyn du heller bør fokusere på. Det viktigste er å unngå rumlebass. Du kan eksperimentere med plasseringen (bruker Z-5500 proprietære kabler? Hvis ikke kan du kjøpe lengre kabler), men det er også viktig at sub'en stilles inn riktig. Det bør stå forklart i bruksanvisningen hvordan du anvender bass-management systemet. Å få sub'en til å låte bra krever vanligvis litt eksperimentering og tålmodighet.

 

Lønner det seg å sette lagringsdisker med AHCI protokoll også (ikke i raid)?

 

Dersom du ikke opplever noen problemer så skader det ikke med AHCI i disse tilfellene (får du problemer er det bedre å bruke IDE, som vil fungere i det minste).

 

EDIT: Kan forøvrig nevne at alle mine hard-disker er koblet til SATA-kontrolleren i AHCI-modus og det fungerer helt greit. Windows 7 gjør denne prosessen (støtte for AHCI) mer strømlinjeformet enn tidligere. AHCI gir deg bl.a. støtte for NCQ og hot-swapping av SATA-diskene dine (som om de var USB-enheter). Windows 7 utnytter også TRIM-funksjonen som Intel X25-M G2 støtter.

 

Får se på NAS etterhvert som pengene begynner å samles opp. Hvis det kjøpes må det ha veldig stor plass for at det skal gjøre nytte for meg. Snakker om helst 4 3.5" 2 Tb disker som mulighet. Har fylt opp laptopen med 600 Gb på 2 måneder for å understreke det.

 

Bare vær oppmerksom på at hastigheten kan variere en del. Kraftigere NAS'er har som regel høyere overføringshastigheter (men det kommer også an på diskene og hvordan disse er konfigurert).

 

Og videoarbeid tar ikke mindre plass! Vet du om nettverkskortet mitt (står på førstesiden) har en gigabit nettverkontroller? Ruteren i huset er heller ikke min.

 

Tenker du på det trådløse kortet? Nei, du må bruke den integrerte nettverkskontrolleren på hovedkortet ditt (kablet forbindelse). Jeg er ganske sikker på at det er en Gigabit kontroller. Dersom ruteren ikke har en gigabit switch så kan du kjøpe din egen.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Betyr dette at jeg har gigabit-kontroller: 2 Gigabit Ethernet LAN with Teaming functionality? (har nevnt at jeg er dårlig på HK hvis du lurer!)

 

Har pakket ut høytalerne, fotografert de samt satt de opp i system foran tven. Mangler Coaxial-kabel for å koble den opp til dvd-spilleren min. Masssssiv subb. Kablene mellom suround/ centre til sub er standard kabler (ikke proprietære) så de kan kjøpes lenger. Ikke at jeg hadde problemer med det, men hvis det blir større stue må det kjøpes lengre kabler. Tilkoblingene for lydkablene er på subben, mens lyd mellom tv/dvd/spill/data går tilkontrollboksen.

Lenke til kommentar

Hjelp til byggingen av pcen.

 

Har sendt spørsmålet til noen andre allerede, men ble for utolmodig så jeg legger opp det her og!

 

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med noen av spørsmålene her:

 

Finner ingen forlengelsekabler til viftestyringen min. Skal det ikke følge med? Må ha det for å koble til Sys_fan 1,2,3.

 

Hvor skal disse kobles inn på hovedkortet:

USB 5-pin OC Tool ASUS GTS 250

Minnekortleser 5-pin (Begge er flate)

 

Går 6+2 pin for 6-pin i grafikkkort? Har satt inn 2 stk PCI Express Graphic 8p Connector der jeg bruker 6 av 8 på den ene kabelen. Gjelder hoved-GPU.

 

Har +/- noe å si for pluggene på F_Panel og hvordan ser jeg forskjell på de?

 

 

Har holdt på snart 12 timer å satt sammen maskinen. Mente selvsagt at det tok 2-3 timer. Litt kabelrot fortsatt men det kommer seg.

Tror vannblokken forsvinner etterhvert for å få plass til ett siste PCI-kort. Begynner å bli temmelig trangt inne i kabinettet nå!

Lenke til kommentar

Når det gjelder viftestyring så har jeg ikke noen anelse da jeg kun har hatt enklere vifteregulatorer mellom vifte og hovedkort.

 

Går minnekortleseren og OC-Tool på intern USB? Isåfall skal disse i de interne USB-kontaktene. Pass på at du ikke kobler USB i firewire kontakter og omvendt, for da kan det gå ille med hovedkortet ditt.

Les i hovedkortmanualen eller last ned pdf-manual for hovedkortet.

 

6+2 pin skal gå greit for 6 pin hvis du bruker sunn fornuft. Har ikke kabelen 2 løse pinner på enden? PSU har gjerne en 8 pin 12V til hovedkortet. Denne skal ikke passe i skjermkortet, men det er jo enkelte som har presset den inn med verktøy. Hvis ting ikke passer sammen ved å bruke moderat trykk så er noe feil. Da henter man ikke en hammer og banker det inn.

 

På enkelte av ledningene kan polariteten ha noe å si ved tilkobling av frontpanel. Minus er som regel den lederen som har lik farge på alle parene. Som regel er det X + Sort eller X + Hvit, hvor sort eller hvit er minus.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Dette må være en av de mest komiske og samtidige frustrerende trådene jeg noen ganger har lest. Man kjøper bare ikke maskin til 30000 ,- uten å iallefall investere i de tingene som faktisk betyr noe. Skjerm, gode lagringsmedium etc... Hva er poenget med maskin som kan kjøre alle spill med maks eyecandy osv uten å ha en skjerm som viser dette på en overbevisende måte. Sist jeg kjøpe maskin gikk det 7000 til selve hardwaren og 5000 til skjerm, og jeg er ganske sikker på at hardware blir byttet før skjerm :)

Tips til plassering av sub secondaryKid: Plasser subben der du vanligvis sitter i rommet, sett igang no musikk med god balanse i bassen. Deretter krabber du rundt på glulvet i rommet intill du finner plassen hvor bassen er best (ikke mest, men best). Der skal subben stå (hvis det lar seg gjøre).

Lenke til kommentar

Folk har ulike preferanser, aksepter det.

 

24" TN-panel med rett type baklys er noe av det beste man kan få til spill. Da koster det helt ned i 1500-3000 kr og flere av billigmodellene leveres nå med LED og bruker ikke mer enn 25-30W. Kvalitetsskjermer til over 3k hvis egenskaper egner seg til spilling er nermest ikke eksisterende.

 

Utvalget i 30" er meget lite og flere av modellene som selges for en dyr penge er gjerne flere år gamle og ikke oppdatert. PC-markedet er svekket for tiden og etterspørselen etter gode skjermer er nok ikke den beste. 95% av brukersegmentet vil nok helst ha en enkel stasjonær, minipc, notebook eller har ingen preferanser til kvalitet overhodet. De kjøper nok den første greie pakken de finner uten å stille mange kriterier.

 

Jeg ville gjerne hatt en 30" spesielt med tanke på å få 4 vinduer med passende oppløsning side ved side, men jeg betaler ikke 15-25k for en 2 år gammel utdatert model. Trenger god bilderespons og lav inputlag, ikke perfekt fargegjengivelse for å spille.

 

Det kunne nok ha vært litt skarpere bilde på 24" min. Er vant til 170Hz 19" high end CRT med en helt annen skarphet, dynamikk og fargegjengivelse, men det er mer avslappende å se på den jeg har nå. Ville heller aldri gått tilbake fra widescreen. Må være mer helseskadelig å sitte bak en stor DIAMONTRON-elektronkanon hele dagen enn et TN-panel. Da velger jeg det siste siden jeg ikke lenger spiller FPS-spill på turnerings- /liganivå, men heller RPG og annet tull.

 

Lurer på å kjøpe et 26" 16:10 panel, men det tar jo evigheter før det kommer oppdaterte modeller med LED-baklys.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Når det gjelder viftestyring så har jeg ikke noen anelse da jeg kun har hatt enklere vifteregulatorer mellom vifte og hovedkort.

 

Går minnekortleseren og OC-Tool på intern USB? Isåfall skal disse i de interne USB-kontaktene. Pass på at du ikke kobler USB i firewire kontakter og omvendt, for da kan det gå ille med hovedkortet ditt.

Les i hovedkortmanualen eller last ned pdf-manual for hovedkortet.

 

6+2 pin skal gå greit for 6 pin hvis du bruker sunn fornuft. Har ikke kabelen 2 løse pinner på enden? PSU har gjerne en 8 pin 12V til hovedkortet. Denne skal ikke passe i skjermkortet, men det er jo enkelte som har presset den inn med verktøy. Hvis ting ikke passer sammen ved å bruke moderat trykk så er noe feil. Da henter man ikke en hammer og banker det inn.

 

På enkelte av ledningene kan polariteten ha noe å si ved tilkobling av frontpanel. Minus er som regel den lederen som har lik farge på alle parene. Som regel er det X + Sort eller X + Hvit, hvor sort eller hvit er minus.

 

 

Slik ser ut USB for minnekortleser og OC Gear: Min lenke. Finner ingen plasser på hovedkortet for disse. Begge er 4-pin, men er på størrelse med 5 pin. Altså ikke ordinær USB-kontakt. Disse er større.

 

Hvordan kobler jeg kabinettviftene til hk/ viftestyringen? Kabinettviftene er for øyeblikket seriekoblet. Bør jeg skaffe en ekstra splitter for å koble til kabinettviftene opp mot hk og viftestyring?

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Hva er poenget med maskin som kan kjøre alle spill med maks eyecandy osv uten å ha en skjerm som viser dette på en overbevisende måte. Sist jeg kjøpe maskin gikk det 7000 til selve hardwaren og 5000 til skjerm, og jeg er ganske sikker på at hardware blir byttet før skjerm :)

 

Jeg er enig i at det er lurt å investere i en bra skjerm, men premisset ditt - nemlig spilling - gjør at argumentet ditt ikke er like relevant :) Dersom vedkommende skulle brukt maskinen til grafisk design eller dersom han drev med fotografering, så ville en grafisk monitor eller en skjerm basert på S-IPS eller S-PVA paneler klart vært å foretrekke fremfor billige 'TN-spillskjermer' (en grafisk designer ville f.eks. ikke drømt om å bruke en TN-basert skjerm i profesjonell sammenheng). Men for spilling så er ikke bra billedkvalitet kritisk eller nødvendig.

 

Poenget mitt er at bruksområdet bestemmer hvorvidt det lønner seg å kjøpe en dyrere grafisk skjerm eller ei. Når det er sagt så er jeg helt enig i at man generelt sett bør kjøpe den beste monitoren man har råd til, ettersom en skjerm er ment å vare i flere år. Dessverre er det slikt at folk ofte nedprioriterer skjermen og billedkvaliteten.

Lenke til kommentar

USB er 7 pinner + en blokkert og den er dobbelt så bred. Var minnekortleseren med hovedkortet?

 

Vet det, men den på minnekortleseren Link er nesten identisk med den fra overklokkingsdelen til Asus-GPUen. Og ifølge oppsettmanualen fra Asus er det en; quote: "Internal 4-pin USB connector."

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Kvalitetsskjermer til over 3k hvis egenskaper egner seg til spilling er nermest ikke eksisterende.

 

Er ganske uenig med deg der :) Jeg har en kalibrert EIZO-skjerm (S-PVA) som kostet rundt 8.000 kr da den kom på markedet, og den fungerer helt greit til spill, deriblant '1st person shooters' som f.eks. Counterstrike (har en S-IPS skjerm fra Sony også, men den brukes ikke til spilling). Før jeg hadde EIZO'en (ca. 2-3 år siden) hadde jeg en S-IPS basert skjerm fra HP (12.000 kr), og den 'lagget' litt mer enn EIZO'en. Men selv den gikk det greit å spille med.

 

Utvalget i 30" er meget lite og flere av modellene som selges for en dyr penge er gjerne flere år gamle og ikke oppdatert

 

Det kommer stadig nye og forbedrete modeller, men utvalget er mye mer begrenset. Det er ikke bare størrelsen og den høyere oppløsningen som gjør at disse skjermene som regel koster rundt 15.000 kr, men også det faktum at de er basert på dyrere S-IPS eller S-PVA teknologi.

 

Jeg ville gjerne hatt en 30" spesielt med tanke på å få 4 vinduer med passende oppløsning side ved side, men jeg betaler ikke 15-25k for en 2 år gammel utdatert model.

 

Du får kjøpt nye modeller til rundt 15.000 kr. For 25.000 kr så får du en high-end grafisk skjerm, og dette er noe som de fleste ikke trenger (hvis en ser bort ifra profesjonelle med spesielle behov). Selv foretrekker jeg to skjermer istedetfor en stor skjerm. Etter å ha brukt to skjermer i flere år så kan jeg aldri tenke meg å gå tilbake til en enkelt skjerm igjen :)

 

Det kunne nok ha vært litt skarpere bilde på 24" min. Er vant til 170Hz 19" high end CRT med en helt annen skarphet, dynamikk og fargegjengivelse, men det er mer avslappende å se på den jeg har nå.

 

Jeg gikk fra en forholdsvis avansert Phillips 22" CRT-skjerm til en flatskjerm i 2005 og har ikke angret et sekund siden :) Skarpheten, konvergensen, klarheten osv. var overlegen CRT-skjermen og fargegjengivelsen var tilstrekkelig bra. Svartnivået på CRT'en var litt bedre, men totalt sett var ikke det tilstrekkelig til at den kunne konkurrere mot de andre flatskjermene jeg har hatt.

Lenke til kommentar

Skal også sies at paneltype er ikke alt heller. Som dere vet er det variasjon innen disse også. Det jeg mener/mente med posten er at noen typer hardware er "bedre" investeringer enn andre. Når det kommer til skjerm er det jo ofte en preferanse innen hvilken paneltype du velger (redigering, spill, etc), men også hvilke egenskaper skjermen ellers har. Hovedskjermen min for øyeblikket er en Eizo 24" som jeg ikke husker modellnummeret på, men dette er den beste investeringen jeg noen ganger har gjort på datafronten (hvis man ser bort fra tidligere skjermer slik som Samsung 930BF ^^)

Lenke til kommentar

Skal også sies at paneltype er ikke alt heller. Som dere vet er det variasjon innen disse også

 

Naturligvis, men det sier litt om basisegenskapene til skjermen når man tar utgangspunkt i panelet :) En annen faktor er billedprosesseringen (og kalibreringsmulighetene) og det er her mye av forskjellen ligger mellom de ulike skjermene, fordi panelene er stort sett laget av de samme produsentene (som f.eks. Samsung og LG. Det finnes ikke så veldig mange panelprodusenter i verden).

 

Det er også slik at mange bruker masse penger på bra skjermer uten å kalibrere dem. Dette er spesielt ille med flatskjermer i forbindelse med TV-titting, for de skjermene bruker standardinnstillinger som er myntet på salgsrommet (torch mode) i butikken, og ikke i stuen :)

 

Hovedskjermen min for øyeblikket er en Eizo 24" som jeg ikke husker modellnummeret på, men dette er den beste investeringen jeg noen ganger har gjort på datafronten (hvis man ser bort fra tidligere skjermer slik som Samsung 930BF ^^)

 

EIZO har laget bra skjermer i flere tiår, og omdømmet opparbeidet de da de produserte CRT-skjermer. Men selv EIZO produserer billige TN-skjermer, så EIZO er ikke nødvendigvis ensbetydende med bra billedkvalitet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...