Gå til innhold

Oppsett til i7 980X maskin


Anbefalte innlegg

4 ghz... Snakker vi overklokk ett par ganger for å skjekke ytelse eller 24/7 klokk? Skal satse på sistnevnte den dagen jeg skal begynne å klokke.

 

Det var syke fraktpriser hos Abbo så jeg vurderer å reservere varen hos Siba som kommer nærmest Amentio i pris sett vekk fra abbo, mpx og pixmania.

 

Ser at Siba ikke er toppers når det kommer til service i nettbutikken. Noen som har erfaring med fysisk butikk?

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 ghz... Snakker vi overklokk ett par ganger for å skjekke ytelse eller 24/7 klokk? Skal satse på sistnevnte den dagen jeg skal begynne å klokke.

 

Jeg kommer også til å sikte meg inn på 4 GHz på luft, ihvertfall til å begynne med. Blir nok aktuelt med væskeavkjøling senere, men jeg gidder ikke stresse med det nå.

 

For meg er det viktigst at maskinen er 100% stabil under maks last og derfor vil jeg ikke nøle med å klokke ned dersom det blir nødvendig. I den første tiden vil jeg dessuten være litt ekstra forsiktig med å presse CPU'en for hardt. En overklokk på under 4 GHz med Noctua'en vil imidlertid være litt skuffende.

 

Jeg har forøvrig sett et par eksempler der 980X er blitt klokket til 5 GHz på luft (!), og i det ene tilfellet hevdet vedkommende at dette var en stabil overklokk (men en kan jo lure). På YouTube er det også et klipp der en fyr klokker 980X til 4,5 GHz med stock-kjøleren (!), men jeg vet ikke om dette var en 24/7 klokk.

Lenke til kommentar

Jeg fikk de nye komponentene igår og idag fikk jeg endelig testet noen av overklokkingsegenskapene til den nye maskinen. Jeg har så langt klokket den til 4,1 GHz, ved å bare oppjustere CPU multiplieren (har ikke vært nødvendig å justere spenningsnivåer eller andre parametre så langt). Kjørte full last på alle kjernene og det gikk greit, men mer omfattende lasttester vil måtte kjøres senere. Jeg vil etterhvert også kikke nærmere på moderat overklokking av minnet.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med støynivået på den nye maskinen, den er mye mer stillegående enn mitt forrige oppsett: Noctua-viften og kabinettviftene kontrolleres av hovedkoret og står i silent modus. Til tross for dette er maskinen stabil under last. Det er jo ofte slik at viftehastigheten må skrus opp (en del) når man overklokker, men det har altså ikke vært nødvendig så langt. Kanskje 4,5 GHz (24/7) ikke er så urealistisk? Vi får se...

Lenke til kommentar

Det bør du ikke heller, men du bør ikke la voltene stå på auto...bare så jeg har sagt det :thumbup:

 

Men hal9K , når du så i Cpu-z på stock. Datt den ned på 0.9v da?

Ikke at det er noe viktig siden stock kommer jeg ikke til og kjøre på med denne, men lurer bare på om cpu-z viser riktig :hmm:

Hos meg står den på 1.23v uansett.

Da har jeg på all strømsparing osv.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Men hal9K , når du så i Cpu-z på stock. Datt den ned på 0.9v da?

Ikke at det er noe viktig siden stock kommer jeg ikke til og kjøre på med denne, men lurer bare på om cpu-z viser riktig :hmm:

Hos meg står den på 1.23v uansett. Da har jeg på all strømsparing osv.

 

Jeg har bare sjekket volten i BIOS så langt, og den lå rundt 1.25. Jeg vil ta en nærmere titt på prosessoroppsettet til helgen (det er drøssesvis med valgmuligheter og innstillinger i BIOS'en til Asus-kortet).

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg på alt stock, du går inn i win og starter cpu-z....detter din volt ned til rund 1v da?

Hvis du kunne ha sjekket det når du har tid så hadde det vært gull.

 

Husk og ikke ha full performance i win, for da fungerer det ikke:)

 

Er ikke en viktig detalj, bare noe jeg har hengt meg oppi.

ESen datt ned til 0,9 i idle, men 980 retail står konstant på samme volt.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...