Gå til innhold

Oppsett til i7 980X maskin


Anbefalte innlegg

Men siden cpuviften ikke kan overstyres, hvor mange kanaler tror du jeg trenger ut ifra oppsettet mitt?

 

Parametre for hvordan CPU-viften skal oppføre seg finner du i BIOS'en. Strengt tatt kunne jeg koblet om overstyringen og justert CPU-viftene helt manuelt, men jeg ser ingen hensikt med det, siden sensorene på hovedkortet gjør en bra jobb med å holde viftehastigheten på et saklig nivå (i tillegg til å fungere som backup i tilfelle temperaturen blir for høy eller i tilfelle jeg forsøker å senke hastigheten for mye).

 

Du MÅ ikke koble alle viftene til kontrollpanelet. Selv bruker jeg hovedkortet til å styre et par av kabinettviftene (innenfor oppgitte parametre). Det er GPU'ene og CPU'en som er viktigst her.

 

Jeg har også aktiv kjøling (tre små vifter) på minnebrikkene, da dette er FB-DIMM brikker som blir svært varme under last (disse skal byttes ut med DDR3-minne så snart det nye utstyret er i hus). Her bruker jeg kontrollpanelet til å sette viftehastigheten på maks når maskinen arbeider med en rendering over natten. Det fine med et slikt panel er at du slipper å måtte fjerne kabinettdøren eller ha regulatorer hengende på utsiden av kabinettet.

 

EDIT: Jeg har lagt ved noen bilder av kontrollpanelet slik det er montert i min maskin. Disse bildene er litt gamle og DVD-brenneren er forlengst byttet ut med en sort en (ser mye bedre ut når hele fronten er sort).

post-33346-1271692271,0958_thumb.jpg

post-33346-1271692274,9668_thumb.jpg

post-33346-1271692278,6965_thumb.jpg

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke av viftene er det som kan kontrolleres av viftesyringen og når du snakker om hovedkortet, er det hovedkortet eller er det kontrollboksen du refererer til? Har brukt svært lite tid i bios så det blir vel en del øving der.

 

Tror at jeg bestiller varene fra Amentio senere i dag. Slik er handlelisten foreløpig:

 

Zalman MFC1 250 kr

 

Logitech Z-5500 Digital 2750 kr

 

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB (3 x 2 GB) (CL7) 1686 kr

 

Noctua NH-D14 708 kr

 

Skjerm og strømforsyning plukkes opp lokalt i morgen eller onsdag.

 

Hvis noen har andre anbefaliger/ innvendinger er det fint om det kommer før 22-23 i kveld.

Lenke til kommentar

Hvilke av viftene er det som kan kontrolleres av viftesyringen og når du snakker om hovedkortet, er det hovedkortet eller er det kontrollboksen du refererer til?

 

Det er helt opp til deg selv hvordan du vil koble opp viftene. I utgangspunktet kan en hvilken som helst vifte kontrolleres via kontrollpanelet (så lenge kontaktene passer). Når jeg snakker om hovedkortet så mener jeg temperatursensorene/RPM-målerne og BIOS'en på hovedkortet (ikke kontrollpanelet til vifteregulatoren).

 

Tror at jeg bestiller varene fra Amentio senere i dag. ... Hvis noen har andre anbefaliger/ innvendinger er det fint om det kommer før 22-23 i kveld.

 

Min eneste lille innvending er knyttet til butikken du handler hos, men det skal jeg ikke legge meg opp i her :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Har enda ikke bestilt delene. Blir Amentio siden totalprisen blir mye lavere enn hos andre butikker!

 

Er det første gangen du handler hos dem? De har bra priser, men leveringstid og service/kundesupport er jeg ikke alltid like imponert over. Men som sagt så vil jeg ikke henge meg opp i dette, det er helt opp til deg selv hvor du ønsker å handle hen, naturligvis.

Lenke til kommentar

problemet er at folk går på amentio akkuratt pga. prisen.

Og jeg betaler heller litt ekstra hvis det betyr at jeg er sikker på at jeg får service osv. men en gang. Noe jeg vet jeg får der jeg handler.

Greit hvis man handler får et par hundre, men et system til flere tusen så hadde jeg vært svært nøye på hvor jeg hadde kjøpt.

 

Og en ting til, selv om amentio sin side sier de har varen så betyr det ikke at de har det helt sikkert...noe jeg har opplevd et par ganger :roll:

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Da var skjermen og strømmforsyningen innenfor døra. Massiv skjerm... Kunne ikke dy meg, måtte bare prøve den sånn litt. Veldig greit bilde, selv om det var dvd (film og live-dvd COB) og komposittkabel. Lyden manglet litt bass, men brukte også da bare to av fire lydkanaler. Playstationen er snart tilbake fra service og da blir det å prøve med spill, hmi og full-hd!

 

Vurderer å kanskje legge ut noen bilder av godsakene i tråden hvis det er ønske for det. Esker og slikt. Blir først pakket opp for montering.

Lenke til kommentar

Har handlet noe småplukk hos Amentio, fikk en del men måtte kanselere resten pga utrolig leveringstid selv om det stod at varene var på lager. Hadde ikke bestilt dersom det ikke var på lager, men det var jo ikke på lager selv om det stod.

 

Kjenner meg godt igjen i den situasjonen: Generelt sett liker jeg ikke å måtte vente og jeg betaler ekstra for kjappe leveranser. Når det f.eks. står at Amentio har varene på lager, så kan det allikevel ta lang tid før varen er fremme. Dette er fordi Amentio sender din bestilling videre til produkt/underleverandørene sine (jeg vet ikke engang om de har noe eget, sentralt lager?).

 

Det er en av grunnene til at de selger såpass rimelig, men jeg betaler heller litt ekstra for kjappere og mer pålitelige leveransetider, samt rask respons i forbindelse med spørsmål i tilknytning til kjøpet eller varen. Jeg har unntaksvis handlet hos Amentio i det siste året når det dreier seg om mindre kjøp som det ikke haster så mye med (eller at de har en vare som jeg ikke finner andre steder).

Lenke til kommentar
Greit hvis man handler får et par hundre, men et system til flere tusen så hadde jeg vært svært nøye på hvor jeg hadde kjøpt.

 

Helt enig. Da gjør det ingenting for meg at totalprisen blir litt høyere. Butikken jeg vanligvis handler hos har jeg bare hatt positive erfaringer med, og da nøler jeg ikke med å handle for større summer hos dem.

 

Jeg får mitt utstyr levert imorgen, kun to dager etter bestilling. Utstyret ble hentet ut til plukking kun 15 minutter etter at jeg hadde lagt inn bestillingen min. Da jeg la inn bestillingen så hadde jeg naturligvis sjekket at alle varene var på lager. Tidligere erfaringer tilsa da at varene ville bli sendt forholdsvis raskt, noe som stemte også denne gangen.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Ser at jeg får to varer billigere hos Dustin. Har kjøpt mesteparten herfra og synes de var nydelig på rask kundeservice. Har allternativet å kjøpe de to andre varene hos Abbo.no til tilsvarende pris hos Amentio. Noen erfaringer derfra? Vet at de er ganske nye på markededet.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Ser at jeg får to varer billigere hos Dustin. Har kjøpt mesteparten herfra og synes de var bydelig på rask kundeservice. Har allternativet å kjøpe de to andre varene hos Abbo.no til tilsvarende pris hos Amentio. Noen erfaringer derfra? Vet at de er ganske nye på markededet.

 

 

Både prosessoren og hovedkortet er en god del billigere på Dustin. i980x koster i kveld 7379 kr mot Amentio 7946 kr. Hovedkortet koster 2299 kr mot 2435 på Amentio. Du sparer med andre ord drøye 700 kr bare der (Assasins creed 2 får du også på kjøpet :p om du trenger det). Bestilte akkurat den komboen, men er spent på om den booter opp fra boksen uten biosoppdatering. Sjekket ikke de andre varene dine, men det er som andre skriver her mange som har hatt trøbbel med amentio og levering (ikke stol på angivelig lagervare!).

Endret av drvcd
Lenke til kommentar

Ser at du er ny på tråden så jeg kan informere deg om at det er allerede er bestilt. Det er disse fire delene som gjennstår:

 

Zalman MFC1

 

Noctua NH-D14

 

Viftestyring og cpukjøler ligger inne og billigst hos Dustin.

 

Logitech Z-5500 Digital

 

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB (3 x 2 GB) (CL7)

 

 

+ Icybox 33 in 1 card reader (Multicom)

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Med PNL hvis det sier deg noe, er selv usikker på hva det står for. Fikk samlet varer for 13k over to pakker; Innmat i den ene og kabinett i den andre. 980x fulgte etterpå og frakten tok ca. 3-5 dager. Du betaler kun en pris for frakten samme hvor stor den er, eller om du vil splitte opp ordren. Fantastisk mener jeg!!!

 

Noen som har erfaring med Abbo.no? Ser ut som de siste kjøpene utenom Multicom blir gjort ikveld.

 

PS. Stock-kjøleren er enorm, skulle ikke tro det for en stock-kjøler.

Lenke til kommentar

Det eneste jeg ser er at Posten Norge eier PNL. Kan det da komme på postkontoret?

 

Kommer med posten på "postkontoret". Bestilt 3 ganger fra Dustin uten trøbbel, men aldri hatt retur da! Kommer ganske raskt (få dager).

 

Greide heller ikke dy meg etter mye frem og tilbake. Etter litt søken på de nye AMD Phenom x6 cpu'ene kom jeg til at Intel er og blir best på encoding og video redigering. Prisen gikk ned flere hundre mens jeg så på i dag(refresh på handlevogn). Samme med Corsair GT 2000 mhz minnet, så det var bare å svi av visakortet :D .

 

Satser på å legge meg på moderate 4 ghz.

Endret av drvcd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...