Gå til innhold

Oppsett til i7 980X maskin

Anbefalte innlegg

Først av alt: kjøpte kabinettet for like over 1000 kr!

Når jeg sa 2-3000 Kr så tenkte jeg på Obsidian-kabinettet (ikke HAF), for det var det kabinettet som virket interessant for meg :) Men hvis du virkelig snakker om Obsidian-kabinettet, hvor fikk du det så billig?

Den kjøkleren så virkelig spennende ut. Tror ikke at plass er noe å uroe seg over. Kabinettet beskrives som veldig stort og det er mye plass rundt cpusokkelen på hovedkortet. Så noe om kjøleløsning for ram, men skal ikke sette på ramkjøling å overklokke uansett så det er ikke noe problem.

Hvis du kjøper viften så har du ihvertfall en veldig bra vifte den dagen du vil begynne å overklokke. Fordelen med å kjøpe og montere en slik vifte nå er at du slipper alt styret med å bytte vifte senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tempen er rå, rett og slett. load-tempen hos meg er slik idle-tempen var på 920..på stock vel og merke.

Som de sier. det er ikke tempen man behøver og se på med de...det er volten laugh.gif

Her er en 980X klokket til 4.5 Ghz (med Dominator GT-minne). Den yter nesten likt som doble Xeon W5590 (toppmodellen i 55XX-serien) i Cinebench R11.5:

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

hal9k - Mente faktisk CM-kabinettet. Siden jeg så lillebroren hos Mamoz har jeg ikke ønsket noe annet enn HAF 932!

Angående kjøler må jeg se det ann med tanke på pengene. Har temmelig tom kasse for øyeblikket og ca. 9k med deler igjen å kjøpe. Men jeg vet at den lokale Mamoz-butikken som jeg skal hente skjerm og psu hos fører Noctua så skal snakke litt med dem.

Får håpe jeg har satt sammen maskinen før tråden når 10000 visitter. Hvem skulle ane at en kjøpetråd skulle bli så populær!!!

Edit: Sitter og vurderer å kjøpe Noctua-kjøleren og finner ut at dat er det ca. 10k med utstyr igjen å betale for.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

hal9k - Mente faktisk CM-kabinettet.

Da snakket vi om forskjellige kabinetter, slik jeg trodde, fordi 1000 kr for et kabinett som vanligvis koster rundt 2000 kr ville jo vært et røverkjøp :)

Sitter og vurderer å kjøpe Noctua-kjøleren og finner ut at dat er det ca. 10k med utstyr igjen å betale for.

Siden du ikke har tenkt å overklokke til å begynne med så haster det strengt tatt ikke med den. Men av rent praktiske årsaker så er det greit å få montert kjøleren sammen med hovedkortet, ettersom det kan være litt styr med å montere en ny kjøler i etterkant (spesielt hvis du må ta ut hele hovedkortet).

Lenke til kommentar

hal9k - Mente faktisk CM-kabinettet.

Da snakket vi om forskjellige kabinetter, slik jeg trodde, fordi 1000 kr for et kabinett som vanligvis koster rundt 2000 kr ville jo vært et røverkjøp :)

Sitter og vurderer å kjøpe Noctua-kjøleren og finner ut at dat er det ca. 10k med utstyr igjen å betale for.

Siden du ikke har tenkt å overklokke til å begynne med så haster det strengt tatt ikke med den. Men av rent praktiske årsaker så er det greit å få montert kjøleren sammen med hovedkortet, ettersom det kan være litt styr med å montere en ny kjøler i etterkant (spesielt hvis du må ta ut hele hovedkortet).

1000,- er ett røverkjøp for kabinettet uansett. Tenkte å skaffe kjøleren med en gang hvis jeg skal kjøpe den. Leste akurrat det om monteringen, om at hovedkortet må tas ut fra kabinettet fpr å innstalere kjøleren. Får se...

Lenke til kommentar
1000,- er ett røverkjøp for kabinettet uansett.

Rundt 1000 kr er vel ganske vanlig pris for dette kabinettet ifølge Prisguiden, selv om det er enkelte sjapper som skal ha rundt 1300 kr for det. Men sett i forhold til andre 'high-end' kabinetter så er det forholdsvis rimelig.

Tenkte å skaffe kjøleren med en gang hvis jeg skal kjøpe den. Leste akurrat det om monteringen, om at hovedkortet må tas ut fra kabinettet fpr å innstalere kjøleren. Får se...

Ja, det er ganske vanlig for litt større kjølere, på grunn av platen/avstiverne som skal festes på undersiden.

Lenke til kommentar

Jeg greier CL7 fint med 6x2GiB 1600 MHz Cl 7 7 7 20 1T. Med 3 brikker greier jeg 6 7 6 20 1T.

Etter mine personlige erfaringer synes jeg det var en del ytelse å hente på å ha tighte timinger, men i spill er det heller liten forskjell. Vill uansett ikke anbefale å kjøre kompromiss på minnet med en såppas dyr prosessor. Da blir det litt selvmotsigende å kjøpe den prosessoren.

Det som er litt av problemet med dyre komponenter. Resten av oppsettet må stå i stil med den beste komponenten for at det skal svare seg. Det kan selvsagt svare seg med kraftig SSD i et ellers svakt oppsett osv, men jeg antar at dere skjønner hva jeg mener.

secondarykid: Fetteren min har HAF og jeg synes viftene bråker mye. Tror det kan være lurt med vifteregulering.

Lenke til kommentar

hal9k - Prisen på kabinettet ble satt ned til 1000 rundt den tiden jeg kjøpte det. Først av Komplett, så av Dustin!

BadCat - Skal ha OCZ Gold ettellerannet CL7 minne som kjører 1600 mhz 6 gb. Har jo tilpasset komponentene etter hverandre. Ikke mye vits å ha en kjempemotor i en rusten lada, eller en typisk amerikansk muskelbil/ kjører rask rett fram, men klarer ikke svinger! Tok jo å kjøpte inn en 80 gb SSD Intel 2 gen. etter dine anbefalinger. Budsjettet sprakk, men er brennsikker på at det var verd det.

Vifteregulering - Koster det mye? Og i tilfelle koster det mye? Har sett flere tester / videotester på Youtube og synes ikke det var noe markant støy på det. Ei heller lest at det var støyende. Kabinettet har kommet fram så jeg skal ta en kikk på det.

Lenke til kommentar

Synes du var sparsommelig da du valgte minne, men kan jo være det er et bra sett. Nokså sikker du hadde greid cl6 med de brikkene jeg viste deg. Det er gode Elpida-chiper i de. Blir nok bra likevel skal du se.

Blir spennende å se om du får bios-støtte ut av boksen :p

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ser en til 35,- Noen som er anbefalt. Har 4 vifter på kabinettet, ett på hver av gpuene og en på prosessoren. Så det blir vel 7 kanaler (?) jeg bør ha. Ser at samtlige er 3.5" Har kun en utvendig og den er ganske langt nede. Finnes det eventuelt noe for å gjøre om en utvendig 5.25" til 3.5"? Bør ikke være en dyr sak.

Så litt på denne: link.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Synes du var sparsommelig når du valgte minne, men kan jo være det er et bra sett. Nokså sikker du hadde greid cl6 med de brikkene jeg viste deg. Det er gode Elpida-chiper i de. Blir nok bra likevel skal du se.

Blir spennende å se om du får bios-støtte ut av boksen :p

Minnet har toppkrakterer over hele fjøla, så de duger uten tvil. Tror ikke at det er støtte for 980x rett fra boksen så det blir nok en biosoppdatering ja.

Lenke til kommentar

Vifteregulering - Koster det mye? Og i tilfelle koster det mye?

Det varierer ganske mye. Selv bruker jeg et viftereguleringssystem med kontrollpanel som er festet i fronten av kabinettet, i en av diskbrønnene. Jeg har et avtakbart deksel med metallgitter foran, som slipper litt av det blå lyset fra LED'ene igjennom. Det ser mye bedre ut enn å ha disse bryterne og regulatorene hengende (løst) inni kabinettet. Tror ikke jeg betalte mer enn 4-500 kr for dette. Prosessorviftene kan ikke overstyres i mitt system dersom hovedkortet ser at viftehastigheten blir for lav i forhold til temperaturen på CPU'ene.

EDIT: Regulatoren du linket til over er faktisk den jeg har :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Secondarykid:

Toppkarakter sier ingen ting om hva du kommer til å oppnå i praksis. Det ordner seg uansett. Bare åpne minnet fint og test det. Dersom du ikke blir fornøyd så har du angrefristen.

Imed at mange butikker nå viser til tester av produktene på diverse sider så synes jeg man har all rett til å bruke angrefristen dersom man ikke er fornøyd.

OCZ-minnet jeg hadde først kostet 3500,- og hadde toppstempel på mer enn 20 testsider. Likevel levde det verken opp til forventningene eller prisen.

Det går an å bruke Zalman Fanmate 2 eller lignende regulatorer, de koster 30-40kr, men det kan bli litt upraktisk og rotete da du må ha flere. Er nok bedre med en slik regulering som du har lenket til.

Lenke til kommentar

Det går an å bruke Zalman Fanmate 2 eller lignende regulatorer, de koster 30-40kr, men det kan bli litt upraktisk og rotete da du må ha flere. Er nok bedre med en slik regulering som du har lenket til.

Jeg brukte Zalman Fanmate tidligere, men jeg synes det er mer elegant og praktisk med et kontrollpanel i front. Kontrollpanelet koster mer, men jeg synes det absolutt er verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...