Gå til innhold

Oppsett til i7 980X maskin


Anbefalte innlegg

Da har jeg også bestilt en 980X. Jeg endte opp med følgende komponenter:

 

  • Intel Core i7 Hexa Extreme CPU i7-980X
  • ASUS P6X58D Premium (et av de nyeste hovedkortene fra ASUS)
  • Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz CL7, 12GB
  • Noctua NH-D14 CPU Kjøler (kompatibel med ASUS-kortet)

Noctua-kjøleren ble valgt etter å ha lest en del tester (jeg vurderte også Corsair H50).

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg også bestilt en 980X. Jeg endte opp med følgende komponenter:

 

  • Intel Core i7 Hexa Extreme CPU i7-980X
  • ASUS P6X58D Premium (et av de nyeste hovedkortene fra ASUS)
  • Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz CL7, 12GB
  • Noctua NH-D14 CPU Kjøler (kompatibel med ASUS-kortet)

Noctua-kjøleren ble valgt etter å ha lest en del tester (jeg vurderte også Corsair H50).

 

 

Meget gode valg det derthumbup.gif

Ser ikke noe skjermkort men det har du kansje allerede.

Lenke til kommentar

Meget gode valg det derthumbup.gif Ser ikke noe skjermkort men det har du kansje allerede.

 

Ja, jeg har et overklokket (fra fabrikk) Gainward GTX285 som jeg er veldig fornøyd med :) Jeg spiller relativt sjeldent (det eneste spillet jeg har spilt jevnlig de siste årene er CS:S, og vi vet jo hvor relativt lite GPU-kraft det spillet trenger...), så jeg er ikke så veldig kravstor på grafikk-fronten (har derfor ikke noe behov for SLI og denslags).

 

Jeg var først og fremst ute etter et kort med bra ytelse og funksjonalitet, og som egnet seg bra til overklokking (snakker altså om HK'et her). Jeg skal naturligvis overklokke 980X'en. Seks overklokkede kjerner vil gi et betydelig løft til mitt bruk, da sjakkmotorer og 3D-applikasjoner generelt sett skalerer veldig bra, selv med 6 kjerner. På sikt kan det kanskje bli aktuelt med vannkjøling (har hatt vannkjøling på mine tidligere Extreme-prosessorer, men gikk tilbake til luft da jeg skaffet meg en arbeidsstasjon).

 

Ellers bruker jeg et eldre Creative X-Fi som lydkort. Men kortet er koblet digitalt til hjemmekinoforsterkeren min (som naturligvis gjør en mye bedre jobb med å konvertere lyden til analogt), så det har ikke så mye å si at det ikke er det mest audiofile kortet på markedet :)

 

Alt dette (pluss 8 harddisker) skal inn i et Coolermaster Cosmos-kabinett som jeg er svært fornøyd med. Det har rikelig med plass og er veldig gjennomtenkt. Den rommer for øyeblikket doble Xeon CPU'er som skal byttes ut med 980X'en.

 

EDIT: Det Corsair Obsidian 800D-kabinettet virker interessant. Hvordan takler det vibrasjoner? (fra flere harddisker). Er ganske følsom ovenfor vibrasjonsstøy.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar
Jeg har kun en snurredisk i kabinettet en Samsunge F3 1TB og den hører jeg aldri men det skal litt til å overdøve 9 vifter og 3 vannpumper da.tongue.gif

 

Skjønner :) Jeg er forøvrig veldig fornøyd med Samsung-diskene, spesielt Enterprise-serien deres.

 

Det er mange her som har det samme kabinettet så du kan jo spørre.

 

Ja, jeg kommer nok til å undersøke dette nærmere ved en senere anledning og i en annen tråd (vil jo ikke spore av denne tråden).

Lenke til kommentar

EDIT: Det Corsair Obsidian 800D-kabinettet virker interessant. Hvordan takler det vibrasjoner? (fra flere harddisker). Er ganske følsom ovenfor vibrasjonsstøy.

 

Jeg ser ikke på Corsair sine kabinetter som et bra valg for dem som er opptatt av støynivå, på toppen av kabinettet er det ventilasjonshull for tre 120mm vifter og det demper ikke akkurat støy.

 

Vet du om rammen og hovedkortet støtter cl7 ved 1600mhz og 12gb installert? Jeg lurer på om du kanskje må bruke cl8 eller 9 istedet.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke på Corsair sine kabinetter som et bra valg for dem som er opptatt av støynivå, på toppen av kabinettet er det ventilasjonshull for tre 120mm vifter og det demper ikke akkurat støy.

 

Akkurat det bekymrer jeg meg ikke for. Har faktisk et liknende oppsett på mitt Cosmos-kabinett, bortsett fra at jeg bruker bare en stor, støysvak vifte (som dessuten kan hastighetsreguleres via et eget kontrollpanel foran på kabinettet).

 

Vet du om rammen og hovedkortet støtter cl7 ved 1600mhz og 12gb installert?

 

Det er litt uklart, men dersom jeg ikke er fornøyd så returnerer jeg bare RAM'en og får pengene tilbake :)

 

Minnet kostet det samme som CL8, så da synes jeg det var like greit å kjøpe CL7. Prisforskjellen ned til CL9-modulene var dessuten forholdsvis liten, og CL7-modulene har DHX-kjøleelementer i motsetning til de litt billigere CL9-modulene (kanskje jeg slipper å bruke minnevifter).

 

EDIT: Ser ut som jeg må fjerne den ene viften på CPU-kjøleren for å få plass til DHX-kjøleelementene. Det kan jo hende at minnet er stabilt uten aktiv kjøling og da kan DHX 'finnene' fjernes. Litt eksperimentering må nok til her...

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

hal9k - Har du vurdert CM HAF 932? Har veldig god kjøling og kommer standard med vibrasjonsdemping i harddiskbrakketene.

 

Ja, men fant ut at Cosmos (da jeg kjøpte det for noen år tilbake) var bedre for mitt formål :) HAF har nok ikke like bra støydemping. Konstruksjonen minner meg også om de mer 'gamer'-orienterte kabinettene som jeg selv har hatt negativ erfaring med opp igiennom årene. Cosmos (IKKE den dårligere S-varianten) har bra vibrasjonsdemping (gummi mellom kontaktflater og diskoppheng) og støydemping, pluss rikelig med plass. Grunnen til at jeg spurte var at dersom jeg skal vurdere et annet kabinett så må det være bedre enn det jeg har nå. Jeg betaler nemlig ikke 2-3.000 kr for et kabinett som er dårligere :)

 

Den Noctua-kjøleren; Koster den mye? Vurderer om jeg kanskje skal kjøpe cpu-kjøler og fikk anbefalt Noctua

 

Kjøleren koster 700-800 kr og kjøler visstnok svært bra, men fysisk sett er den enorm. Du bør sjekke den offisielle siden og kompatibilitetslistene for å se om du i det hele tatt får plass til den. Link:

 

http://www.noctua.at...ts_id=34&lng=en

 

Sjekk også videoklippene på YouTube for å få et inntrykk av hvor stort dette beistet egentlig er :)

 

Omtaler:

 

Legitreviews.com: Noctua NH-D14 HSF Review - The Best CPU Cooler Ever?

Overclockersclub.com: Noctua NH-D14 Review

Bjorn3D.com: Noctua NH-D14 Review

 

EDIT: Glemte å nevne at det følger med en meget bra kjølepasta av typen Noctua NT-H1 (anses av mange for å være et av markedets aller beste kjølepastaer). Denne har gjort det veldig bra i tester mot bl.a. Arctic Silver 5. Glemte også at du ikke har tenkt å overklokke med det første, og da vil du nok klare deg fint med en svakere og mindre kjøler :)

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Da går man såklart for cas.7 :love:

Ville bare si det siden mange tror det går bra.

 

Det ser ut som det kan la seg gjøre å bruke 12 GB på CAS7 med ASUS-kortet. Det var en bruker på Anandtech som kjørte Dominator-brikkene sine med de timingverdiene. Her er en annen bruker:

 

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=934170

 

Men han bruker ikke Corsair minnebrikker. Hverken brikkene hans eller de jeg har bestilt står på ASUS's kompatibilitetsliste, men det er jo ofte slik at minnebrikker ikke står på listene og allikevel fungerer greit. Det tryggeste ville jo vært å finne et 12 GB kit som stod på listen til ASUS eller som andre brukere vil gå god for basert på egen erfaring (og da er timingverdiene mindre viktige for meg). Jeg har alltids angrerett dersom jeg finner noe bedre i mellomtiden :)

Lenke til kommentar

Joda, jeg sier det ikke går...men hva man på sette på vtt foreks. Men er alltid unntak, får du det til så er det jo dritbra :thumbup:

 

Litt tweaking må en nok regne med, men når en får nytt utstyr i hus så er det en del av moroa :) (selv om jeg ikke gidder å bruke like mye tid på tweaking som jeg gjorde før).

 

Her er det forresten en fyr som har omtrent samme oppsett som meg: Han har overklokket 980X til 4,02 GHz med Noctua NH-D14-kjøleren. Han bruker også ASUS-kortet jeg bestilte, utstyrt med 24 GB Kingston Hyper-X minne (denne RAM'en koster tilsammen rundt 12.000 kr).

 

Lenke til kommentar

Heftig :love:

 

Tweakingen er en del av morroa :thumbup:

 

I videoen ser du at makstemperaturen er forbausende lav (38 grader) under last. Jeg antar at han kunne klokket CPU'en enda litt lenger. Av testene går det også frem (ikke overraskende) at selv stock 980X knuser 920 (920 overklokket til 3.33 GHz og samme mengde RAM; selv om 980X har fordel av to ekstra kjerner i disse testene er ytelsesforskjellen allikevel ganske påtakelig).

 

EDIT: Jeg har mistanke om at han har lest av temperaturen feil, den virker usedvanlig lav (eller er det kjøleren som gjør en bra jobb her?). Han sa i kommentarene at systemet var stabilt helt til han kom til 4.3 GHz.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

hal9k - Har du vurdert CM HAF 932? Har veldig god kjøling og kommer standard med vibrasjonsdemping i harddiskbrakketene.

 

Ja, men fant ut at Cosmos (da jeg kjøpte det for noen år tilbake) var bedre for mitt formål :) HAF har nok ikke like bra støydemping. Konstruksjonen minner meg også om de mer 'gamer'-orienterte kabinettene som jeg selv har hatt negativ erfaring med opp igiennom årene. Cosmos (IKKE den dårligere S-varianten) har bra vibrasjonsdemping (gummi mellom kontaktflater og diskoppheng) og støydemping, pluss rikelig med plass. Grunnen til at jeg spurte var at dersom jeg skal vurdere et annet kabinett så må det være bedre enn det jeg har nå. Jeg betaler nemlig ikke 2-3.000 kr for et kabinett som er dårligere :)

 

Den Noctua-kjøleren; Koster den mye? Vurderer om jeg kanskje skal kjøpe cpu-kjøler og fikk anbefalt Noctua

 

Kjøleren koster 700-800 kr og kjøler visstnok svært bra, men fysisk sett er den enorm. Du bør sjekke den offisielle siden og kompatibilitetslistene for å se om du i det hele tatt får plass til den. Link:

 

http://www.noctua.at...ts_id=34&lng=en

 

Sjekk også videoklippene på YouTube for å få et inntrykk av hvor stort dette beistet egentlig er :)

 

Omtaler:

 

Legitreviews.com: Noctua NH-D14 HSF Review - The Best CPU Cooler Ever?

Overclockersclub.com: Noctua NH-D14 Review

Bjorn3D.com: Noctua NH-D14 Review

 

EDIT: Glemte å nevne at det følger med en meget bra kjølepasta av typen Noctua NT-H1 (anses av mange for å være et av markedets aller beste kjølepastaer). Denne har gjort det veldig bra i tester mot bl.a. Arctic Silver 5. Glemte også at du ikke har tenkt å overklokke med det første, og da vil du nok klare deg fint med en svakere og mindre kjøler :)

 

 

Først av alt: kjøpte kabinettet for like over 1000 kr!

 

*2 Den kjøkleren så virkelig spennende ut. Tror ikke at plass er noe å uroe seg over. Kabinettet beskrives som veldig stort og det er mye plass rundt cpusokkelen på hovedkortet. Så noe om kjøleløsning for ram, men skal ikke sette på ramkjøling å overklokke uansett så det er ikke noe problem.

 

Så at både hovedkortet og minnet som jeg skal ha støttes av kjøleren på den offisielle siden.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...