Gå til innhold

Oppsett til i7 980X maskin


Anbefalte innlegg

Skal bygge min første maskin og tenkte å bygge veldig fremtidsrettet med lite eller ingen oppgraderinger i de neste årene som kommer. Har satt opp en liste over flere måneder og begynner å bli veldig fornøyd samt at alle pengene er på plass.

 

Det jeg skulle gjerne ha hjelp til er hjelp med bla. hovedkort og strømforsyning som felt jeg er temmelig blank på.

 

Data basert på Datakjeden i7 Gamer

 

Handleliste fra Dustin: Edit: lagt inn varer fra andre butikker nå!

 

APC Performance SurgeArrest overspenningsvern369,00 kr

 

D-Link Xtreme N PCI Express Desktop Adapter DWA-556 - nettverksadapter 559,00 kr

 

COOLER MASTER FULLTOWER HIGH AIR FLOW 932 EATX BLACK 999,00 kr

 

WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB Kampanje!1 399,00 kr

 

Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Champion Series - lydkort 1 499,00 kr

 

OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum 6 GB (3 x 2 GB) 1720,00 kr (ps.no)

 

Nexus RX-1K 1295 kr (mamoz.no)

 

PLEXTOR BLU-RAY 12X BD-R/RE SATA RETAIL BLACK 1 999,00 kr

 

GIGABYTE GA-EX58A-UD7 X58 S-1366 ATX 2 549,00 kr

 

LOGITECH Z-5500 5.1 HØYTALER 2949 kr (netonnet.no)

 

BENQ M2700HD 27# WIDE TFT BLACK 2995 kr (mamoz.no)

 

INTEL CORE I7 980 EXTREME 3.33GHZ 12MB S-1366 7 990,00 kr

 

INTEL X25-M 80GB 2.5" SATA/300 MLC 34NM Kampanje 1 690 kr

 

CHIEFTEC INTERNAL CABINET 2X2.5# SATA IN 3.5# BAY 189.00 kr

 

HD 5970 2GB Black Edition 4690 kr (Netonnet)

 

ASUS VGA-Card nVidia GTS250 512MB PCI-E DVI HDMI HDCP Dark Knight Cooler CUDA PhysX (ENGTS250 OC GEAR/DI/512MD3/A) ::DEMO 820 kr (ps.no)

 

Ting som var kjøpt før tråden var laget:

 

Logitech G19 999 kr (Komplett)

 

Logitech G500 399 kr (Datakjeden)

 

Og ikke minst... Microsoft Windows 7 Ultimate 32-bit + 64-bit (Vunnet i konkurranse hos Pcworld.no) !!!

 

DA ER MASKINEN BYGGET OG KJØRER... 09.05.2010

 

Førstepost blir oppdatert regelmessig.

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si meg, er dette en trollepost eller driter du penger? 8000 for en prosessor er penger ut av vinduet, og mye av det andre på lista de er også unødvendig dyrt.


  •  
  • Nå nevner du ikke bruksområde, men for de aller fleste vil i5 750 være mer enn godt nok, i alle fall hvis du overklokker den.
  • 5970 er fullstendig overkill hvis du ikke skal ha større oppløsning.
  • Corsair-PSU-ene er veldig gode, men 1000W er overkill. 750W burde holde i massevis.
  • Hva skal du med Bluraybrenner når det ikke er mulig å få tak i plater til en fornuftig pris?
  • Trenger du lydkort? De integrerte lydkortene på hovedkortet er i dag blitt veldig gode.
  • Hvis du har så mye penger å bruke, bør du kjøpe en skikkelig skjerm. IPS-panel er det som gjelder.
  • Du bør også få plass til SSD innenfor budsjettet ditt.
     

Lenke til kommentar

Først av alt. hva er en trollepost? OG nei, driter ikke penger. Dette er penger spart opp over ett år. Dvs. ca. 3000,- pr. måned!

 

Skal brukes i hovesak til tung spilling og videoredigering. Prosessoren ble valgt slik at jeg ikke trenger å skifte til en prosessor før om fem år å alikevell ha til da en prosessor som yter bra.

 

Skulle gjerne hatt større oppløsning på skjerm, men problemet der er at skjermer i den klassen koster 9000,- og oppover, så jeg går for enten Benq-skjermen eller den fra LG som er satt opp.

 

PSU er valgt høyt siden støtter mange sata-tilkoblinger og tenker på å kanskje ta å kjøre crossfire etterhvert som jeg får råd til det. Enten ved 5970 (5990 hvis det er kommet ut innen da) eller 5870 i tilleg til 5970.

 

Blu-ray brenner er en del av det som er tenkt fremmover i tid. Detter er den raskeste brenneren på markedet, men du har rett som du sier at lagringsmediet koster veldig mye.

 

Ble anbefalt å kjøpe lydkort i tillegg av en som kunne med hovedkort siden den ikke bruker prosessorkraft. Vet det er temmelig bra det som er på hovedkortet, men for å kunne utnytte prosessoren godt er det like greit å ha eget lydkort.

 

SSD aventes med. Burde absolutt hatt med ssd til den prisen, men kapasiteten er for liten i forhold til prisen. Tenkte å vente 1-2 år til prisen på disker i størrelsen 500-2000 gb blir rimeligere.

 

Håper dette besvarer spørsmålene dine.

 

NB! Ser at harddiskene som er satt opp ikke ligger på 7200 RPM. Noen som vet av hvilke WD-harddisker i samme størrelser som gjør det?

Endret av secondarykid
Lenke til kommentar

Du trenger strengt tatt ikke særlig mer enn 80GB som OS-disk. Trenger ikke alle bildene og filmene og spillene liggende på den disken, det er hovedsakelig Windows som skal ligge der.

 

En prosessor til 8000kr er jo helt galskap, uansett bruk og latskap. Man får jo 3-4 prosessorer til samme pris, og overklokker man dem er de ikke dårligere engang.

 

Skal du først bruke penger på lydkort, burde du ihvertfall satse på noe som virket og som klarer å lage drivere. Asus Xonar-serien skal være bra nok, ihvertfall bedre enn det relativt kundefiendtlige selskapet Creative.

 

BD-brenner kan du jo kjøpe senere ved behov. Det er bare å legge en SATA-kabel klar i kabinettet, så er det bare å dytte en brenner inn når prisene og bruksområde blir litt bedre. Pr idag får man ikke kopiert BD-filmer, plater er dyre og vanskelige å få tak i, og det er nesten billigere med USB minnepinner. Eller bare kjøpe en stabel med 500GB-harddisker, og et kabinett som støtter hotswap, eller en liten dockingstasjon for 3,5" disker. Prisen er jo under 1kr/GB lagringsplass, som er billigere enn BD.

 

Hovedkortet er også unødvendig dyrt siden du tydeligvis ikke har tenkt å overklokke. Du har ihvertfall ikke satset store summer på bedre kjølerutstyr. Kjøp heller en hakket billgere prosessor, en Noctua kjøler og klokk litt istedet, og du sparer 5000kr. Som du kan bruke på skjerm

Lenke til kommentar

Si meg, er dette en trollepost eller driter du penger? 8000 for en prosessor er penger ut av vinduet, og mye av det andre på lista de er også unødvendig dyrt.


  •  
  • Nå nevner du ikke bruksområde, men for de aller fleste vil i5 750 være mer enn godt nok, i alle fall hvis du overklokker den.
  • 5970 er fullstendig overkill hvis du ikke skal ha større oppløsning.
  • Corsair-PSU-ene er veldig gode, men 1000W er overkill. 750W burde holde i massevis.
  • Hva skal du med Bluraybrenner når det ikke er mulig å få tak i plater til en fornuftig pris?
  • Trenger du lydkort? De integrerte lydkortene på hovedkortet er i dag blitt veldig gode.
  • Hvis du har så mye penger å bruke, bør du kjøpe en skikkelig skjerm. IPS-panel er det som gjelder.
  • Du bør også få plass til SSD innenfor budsjettet ditt.
     

 

Prosessoren er dyr og kanskje unødvendig om det er bare for å kjøpe den dyreste, men jeg har selv lyst på en slik og vurderer å gjøre det, til tross for at W3520 prosessoren min yter bra på 3.8 GHz. De ekstra kjernene kommer godt med når han skal rendre video, men det får ikke maskinen til å vare i 5 år og det er mye bedre å kjøpe en 920 nå og bytte prosessor om et år eller to og ja han kan bytte prosessor tre ganger for prisen av en 9080x, men det er ikke noe galt i det dersom han har lyst på den og har pengene.

 

Jeg trodde også at PCen jeg bygde for 5 år siden kom til å vare lenge, jeg har faktisk byttet PC 6 ganger etter det.

 

Hvis du er opplyst vet du at man får 10x25 GB plater for 100-150 kr og dette er ikke dyrt.

Jo det er dyrt i forhold til å kjøpe 1TB hard-disk-drev til 600 kr, men bruksområdet kan jo ikke helt sammenlignes da man kan splitte opp data på optiske medium og ta med seg eller arkivere helt individuelt per plate.

 

Hvis han skal spille seriøst så holder det vel ikke med onboard lydkort for de støtter som regel ikke OpenAl og diverse annet.

 

Jeg ser ikke noe galt i oppsettet hvis det er dette som trådstarter ønsker og vil betale for, men det går an å vurdere en 960-prosessor (slik jeg ser den vil den yte like bra på det meste bortsett fra rendering av video) til halve prisen og 5850 / 5870 skjermkort for det er bedre å bytte skjermkort senere enn å betale ekstra for å overdimmensjonere nå men for alt jeg vet så kanskje han trenger såppass skjermkort til det han skal spille.

Det krever fort litt kraft om man skal ha på detaljer og antialiasing selv på 1920x1080 og jeg blir allefall ikke fornøyd om jeg får fall i frameraten når jeg spiller.

 

Burde fått inn en X25-M 160 GB SSD i oppsettet for at det skal stå i stil med resten av komponentene.

Lenke til kommentar

Hei Secondarykid!

 

Du har fått en del usaklige kommentarer i tråden din, selv om argumentet til folk kan rundes av til at du ikke får særlige fordeler ved å investere så mye penger. Du må for det første nullstille deg totalt når det kommer til uttrykket "fremtidsrettet". I dataverdenen skjer utviklingen utrolig fort, og et helt vanlig oppsett om 2 år, vil utkonkurrere alt som finnes i dag - selv om du betaler i bøtter og spann. For det andre trenger Windows 7 i seg selv veldig lite krefter å kjøre på, så budsjettet skal alltid settes -kun- etter hvilke programmer du bruker. Oppsettet nedenfor fungerer f. eks. ypperlig til videoredigering, spilling og stort sett alt annet på høyt nivå.

 

1.jpg

 

Kabinett: Fractal Define R2

Prosessor: Intel Core i7 930 (+ Noctua NH-U12P)

Skjermkort: XFX Radeon HD 5870

Minne: Corsair XMS DDR3 6GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

SSD: Intel X25-M 80GB

Hovedkort: Asus P6T Deluxe V2

Brenner: Samsung SH-S223B

Strømforsyning: Corsair HX 750W

Høytalere: Logitech Z-5500

Skjerm: Dell Ultrasharp U2410

 

  • Kabinettet er blant de stilleste i produksjon, og har et pent ytre som er presentabelt overalt.
  • Prosessoren kan med Noctua sin kjøler overklokkes kraftig, og ender opp som et beist når det kommer til ytelse.
  • Skjermkortet spiller alle spill på maks innstillinger, og vil fortsette å gjøre det en god stund til.
  • Minnet er raskt og gir best verdi for pengene.
  • Du har to typer harddisker, en såkalt SSD for operativsystemet (tenk deg en enormt rask harddisk), og den raskeste tradisjonelle harddisken til lagring (1TB holder for de fleste).
  • Hovedkortet tilbyr ekstremt med oppgraderingsmuligheter og er utrolig god til overklokking.
  • Brenneren tar seg av DVD'er, da BluRay fortsatt ikke er aktuelt for PC-markedet. Sannsynligvis har du en PS3 eller BluRay-spiller koblet til TV'en, og det er denne som bør brukes til alt som har med film å gjøre.
  • Strømforsyningen er modulær, altså kan du ta av de kablene du ikke trenger (alle kabler kommer inkludert), og tilbyr mer enn tilstrekkelig kraft også for framtidige oppgraderinger.
  • Høytalerne har du valgt selv, og de kommer meget godt ut på tester.
  • Skjermen er av typen IPS, som vil si at du får bedre innsynsvinkler (fargene vaskes ikke ut hvis du ser den fra en viss vinkel). Bra oppløsning og ypperlig bildekvalitet og design.
  • 3 spill inkludert gratis på kjøpet: Assassin's Creed I & II, Alien Vs Predator

Pris: 20 750,- (cirka 10 000 kroner spart :thumbup:)

 

Økonomisk alternativ (STERKT ANBEFALT!)

 

Kabinett: Fractal Define R2

Prosessor: AMD Phenom II X4 955 (+ Cooler Master Hyper 212 Plus)

Skjermkort: XFX Radeon HD 5770

Minne: Corsair XMS DDR3 4GB

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 1TB

SSD: Intel X25-V 40GB

Hovedkort: Asus M4A785TD-V EVO

Brenner: Samsung SH-S223B

Strømforsyning: Corsair VX 450W

Høytalere: Logitech X-540

Skjerm: Dell Ultrasharp 2209WA

 

Pris: 10 450,- (cirka 20 000 kroner spart)

 

Faktisk vil dette oppsettet også gi deg uovertruffen ytelse i alt mulig. Det er sjeldent at mer enn 4GB RAM faktisk brukes, og derfor er forskjellen marginal mellom dette og det andre. Prosessoren er meget kraftig og overklokket vil den gjøre kort prosess av også videoredigering. For spill har prosessoren heller lite å si. Det har derimot skjermkortet, som vil gi en like god opplevelse i de fleste spill som oppsettet før det, fordi skjermen har litt lavere oppløsning (spillet krever tilsvarende mye mindre). Høytalere og skjerm er fremdeles preget av topp kvalitet.

 

Så når du kan spare 20 000 kroner, og få tilnærmet lik opplevd ytelse i samtlige oppsett, hvorfor ikke velge smart?:)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Først av alt. hva er en trollepost? OG nei, driter ikke penger. Dette er penger spart opp over ett år. Dvs. ca. 3000,- pr. måned!

 

Sitat fra Wikipedia:

Troll er et fenomen som forekommer på forskjellige debattfora på Internett, særlig på nyhetsgruppene (USENET), hvor en person skriver innlegg egnet til å provosere folk og fremkalle en hissig diskusjon. Et troll mener ikke nødvendigvis hva han skriver; hans primære formål med innleggene er ikke å argumentere for en påstand, men å få folk til å hisse seg opp og «bite på kroken».

 

Det kunne virket som du trollet fordi du satt opp et veldig dyrt oppsett tilsynelatende uten mål og mening. Men ut fra den andre posten er det tydelig at du bare mangler litt kunnskaper på området, som selvsagt er helt greit. Og det er jo i bunn og grunn derfor vi har dette forumet.

 

Jeg må dessverre skuffe deg, men å ikke måtte skifte prosessor på fem år er et urealistisk mål som dessverre ikke blir nådd ved å kjøpe den raskeste prosessoren på markedet. En prosessor til 8000 yter faktisk bare 20-30% bedre enn en til 2000 og hvis du overklokker begge, er det ikke mer enn kanskje 5% forskjell på dem. Det er mye mer hensiktsmessig å kjøpe prosessor i mellomklassen og oppgradere den hvert 2-3 år.

 

Ble anbefalt å kjøpe lydkort i tillegg av en som kunne med hovedkort siden den ikke bruker prosessorkraft. Vet det er temmelig bra det som er på hovedkortet, men for å kunne utnytte prosessoren godt er det like greit å ha eget lydkort.

 

Det er riktig at de integrerte lydkortene bruker noe av kraften til prosessoren, men det er snakk om veldig lite, ikke mer enn et par prosent. Derfor er det liten vits i å kjøpe lydkort for å avlaste prosessoren.

 

Hvis du er opplyst vet du at man får 10x25 GB plater for 100-150 kr og dette er ikke dyrt.

Virkelig? Jeg har enda til gode å komme over blu-rayplater til 10 kroner stykket. Jeg fant riktignok noen til 15 kr stykket hos komplett men syns det blir litt tamt å si 100-150 hvis du menre 150. Og du får jo faktisk 50 DVD-er til samme prisen. Personlig synes jeg også at det er mye greiere å arkivere media på en stor harddisk enn på mange små plater. Uansett tror jeg ut fra det trådstarer har sagt, at det er best å kjøpe blu-ray senere ved eventuelt behov.

 

 

Oppsettet til Agentspoon er noe jeg absolutt kan gå god for. Hvis du overklokker CPU får du bedre oppleved ytelse enn førsteutkastet ditt til en mye lavere pris, og i tillegg får du mindre støy og mindre varmeutvikling/strømregning. Han sier vel i grunn det meste i sin post, og jeg er 100% enig. Ville ikke forandret på et eneste komponent.

 

Edit: det oppsettet jeg kommenterte var det dyreste til Agentspoon (20k). Det billigste, til 10k er også veldig mye for pengene, og jeg er enig med anbefalingen.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Oppsettet til Agentspoon er noe jeg absolutt kan gå god for. Hvis du overklokker CPU får du bedre oppleved ytelse enn førsteutkastet ditt til en mye lavere pris, og i tillegg får du mindre støy og mindre varmeutvikling/strømregning. Han sier vel i grunn det meste i sin post, og jeg er 100% enig. Ville ikke forandret på et eneste komponent.

Det er samme TDP (130w) på en 930 og en 980 så strømforbruket blir akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Oppsettet til Agentspoon er noe jeg absolutt kan gå god for. Hvis du overklokker CPU får du bedre oppleved ytelse enn førsteutkastet ditt til en mye lavere pris, og i tillegg får du mindre støy og mindre varmeutvikling/strømregning. Han sier vel i grunn det meste i sin post, og jeg er 100% enig. Ville ikke forandret på et eneste komponent.

Det er samme TDP (130w) på en 930 og en 980 så strømforbruket blir akkurat det samme.

Bare fordi TDP er listet som den samme, betyr det ikke at faktisk forbruk er det samme, det er gjerne noen små forskjeller. Men det var uansett ikke prosessor jeg refererte til, men skjermkort. Så jeg må beklage at jeg var litt uklar. I det originale oppsettet var skjermkortet 5970, og dette har som kjent et betydelig høyere effektforbruk enn 5870. Men 5870 er fortsatt mer enn godt nok til å drive alle spillene på markedet i 190*1200 på max detaljer.

Lenke til kommentar

Det økonomiske alternativet til Agentspoon er meget bra for prisen, bortsett frå skjermkortet. det er ikkje veldig framtidsretta med tanke på krava til spela som kjem. Om du vil kjøe det meste av nye spel på high/very high så må du minst kjøpe eit 5850.

Om du hadde planar om å bruke 30000 skadar det nok ikkje med eit betre skjermkort.

Eg snakkar av erfaring, 5850 + i7 920(eller Phenom II x4 955) yter topp på dei fleste nye spela.

Lenke til kommentar

Sant nok: ATI Radeon HD 5850 er et fantomkort med tilgjengelighet og prislapp som eneste plager. På Dustin Home må du punge ut 2600 kroner for det, som er cirka det dobbelte av det foreslåtte HD 5770. Dette er drøyt når man per dags dato med sistnevnte kan spille flesteparten av nyere spill på maks detaljnivå med 1680x1050 oppløsning og et flytende bilde (dvs. mer enn 30 oppdateringer i sekundet). Å overklokke kortet er heller ikke vanskelig, og kan være nyttig når du befinner deg rett under grenseland i et kommende DX11-basert spill. :)

 

Edit: I morgen skal jeg prøve å lage en sammenligning mellom flere nettbutikker, for å se hva som lønner seg i forhold til frakt / varepris. Siden Nvidia GTX 470 og 480 også blir offisielt lansert i morgen (men blir ikke solgt med det første), venter jeg også en smule spent på å se markedets reaksjoner til dette.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Spørsmål angående psu: Hvilken er best av disse to: Coirsair HX 1000W og Nexus RX-1K?

 

Takk for innlegget ditt BadCat! Takk for at noen ikke blåser i oppsettet mitt!

 

Kanskje holder systemet i 5 år på topp iallefall, men tror sjansen for at det blir byttet 6 ganger er usansynnelig liten!

 

SSD er noe jeg aventer uansett. Blir i neste omgang når det er blitt rimmeligere. Tror ikke det blir Black-serien fra WD heller. Tror jeg bestemmer meg for Green-serien.

 

Agentspoon sine forslag har for lite harddiskplass, litt for dårlig skjermkort + at jeg er 99% sikker på at det blir 980x. Og ja, jeg vet den er sykt dyr. Skjermen er alt for liten!

Kabinettet kommer ikke til å skiftes bort heller. Uansett...

 

Nesten sikre kjøp er: BENQ M2700HD

Kinston Hyperx 6 gb 1600mhz DDR3

Lenke til kommentar

Det du sier blir så relativt. Litt for dårlig skjermkort til hva? Det takler alt som eksisterer der ute, og vil gjøre det i en god stund framover også. Verken HD 5970 and HD 5870 vil holde i 5 år uansett, dersom du ønsker å spille de seneste spillene.

 

Og harddisker kan kobles sammen i RAID. Hvis 1TB er for lite plass, legger du ganske enkelt en til eller to i handlevognen. Intel Core i7 980x vil bli brukt av professjonelle, som vet helt konkret hvilke programmer som klarer å utnytte alle de 6 kjernene. Det er det nemlig ingen garanti for at de du bruker gjør. Sånn sett vil du være bedre tjent med en i7 930 overklokket til 4GHz.

 

At du velger et TN-panel for skjermen med det budsjettet, attpåtil en av de billigste variantene, refererer til forbedringspotensiale når det kommer til kunnskap. Valgene du har gjort reflekterer generelt sett at du ikke er så veldig erfaren eller oppdatert, og mangler perspektivet som kommer derav. Vi prøver bare å hjelpe deg her på forumet, og dersom du ikke har planer om å veie andres konkrete forslag til forbedringer, seriøst, så er det liten vits i å lage en slik tråd. Post isåfall heller i de respektive seksjonene for strømforsyninger osv. for sammenligninger av produkter. ;)

 

Mvh,

Agentspoon

Lenke til kommentar

Tror du må lese over de siste sidene i tråden om ati 58xx/ 59xx tråd.

 

Sitat fra "Nizzen" : Tilogmed med 980x hexacore @ 4,2ghz og 2x5870 lett klokket og 9800gtx som fysikk, så går det ned i 20-30 fps noen plasser - diskuterer Metro 2033.

 

Mange gamere kommer sikkert til å innvestere i dette kortet + 5970/ 5990. Metro er ett spill som er optimalisert for flere kjerner:

 

Optimum:

 

* Core i7 CPU

* NVIDIA DirectX 11 compliant graphics card (ATi Radeon HD 5870 & 5970, GeForce GTX 480 and 470)

* As much RAM as possible (8GB+)

* Fast HDD or SSD

Lenke til kommentar

Tenk nå realistisk her. Tror du virkelig noen lager et spill som ikke fungerer optimalt på selv verdens beste hardware? Da er det selvfølgelig snakk om et konsept, en real maktdemonstrasjon hvor poenget er å vise at det lar seg gjøre. Ikke bry deg for mye om slikt, siden det appellerer strengt tatt ikke engang til en brøkdel av spill. Metro 2033 er en forlengelse av hva Crysis var den gang. Jeg skal ta initiativet og følge utviklingen nærmere, men fram til nå har det helt generelt vært sagt at til og med en Intel Core i5 750 holder tritt med et HD 5870, og vel så det. Det har selvfølgelig mye å gjøre om å finne veier til utnyttelse, og på dette området er visst Metro 2033 noe nytt.

 

Men likevel. Nizzen hører til den mest ekstreme klubben her inne. Du bør absolutt ikke legge deg opp til å nå hans nivå, fordi det ville snart koste deg mer enn du aner. Slike som han kan ha utbytte av en prosessor av det kaliberetet, for å sette nye rekorder i syntetiske tester osv. Det er et nisjemarked som er totalt fremmed for oss mer normale brukere.laugh.gif

Lenke til kommentar

Si meg, er dette en trollepost eller driter du penger? 8000 for en prosessor er penger ut av vinduet, og mye av det andre på lista de er også unødvendig dyrt.

  • Nå nevner du ikke bruksområde, men for de aller fleste vil i5 750 være mer enn godt nok, i alle fall hvis du overklokker den.
  • 5970 er fullstendig overkill hvis du ikke skal ha større oppløsning.
  • Corsair-PSU-ene er veldig gode, men 1000W er overkill. 750W burde holde i massevis.
  • Hva skal du med Bluraybrenner når det ikke er mulig å få tak i plater til en fornuftig pris?
  • Trenger du lydkort? De integrerte lydkortene på hovedkortet er i dag blitt veldig gode.
  • Hvis du har så mye penger å bruke, bør du kjøpe en skikkelig skjerm. IPS-panel er det som gjelder.
  • Du bør også få plass til SSD innenfor budsjettet ditt.

Hva er galt med å ha en 980X :roll:

 

 

 

 

 

Jeg ELSKER min :love:

 

 

 

 

Til videoredigering er det èn ting som er digg. Mange kjerner på cpu og ssd i raid og harddisker i raid :thumbup:

 

 

 

 

 

Skal love dere at 1000MB/s lesehastighet er kjekt om man redigerer litt. Lagringsarrayene mine har dog bare 700MB/s :p

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Nizzen... du vet da bedre enn å erte de uerfarne med slike urealistiske visjoner. Klart det ikke er økonomisk forsvarlig for en som bygger sin aller første maskin med en full fledged i7 980X. Det er noe helt annet at du personlig klinker til med nitrogenavkjølt CPU med overklokker på over 5GHz. Vannkjøling er som du ser ikke nevnt med et eneste ord så langt, ei heller har han personlig inkludert en tredjeparts luftkjøler som vil være et ytterst minimum. Uansett, bare ikke innbill ham at dette er en smart løsning for hans vegne. Dine ord veier mer enn mine, så da får du også ta litt selvansvar. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...