Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

data slo seg av uten mens cod var oppe ;s

Anbefalte innlegg

hei, har problemer med dataen, kjøpte den i februar fra komplett.no og har godt utrolig bra siden da, men så skulle jeg koble til vifter x2 + vifte styring, jeg koblet til, og ble ferdig. men så startet jeg daten, og den gikk like godt som normalt, også satt jeg og ventet på server på cod, også pluttserlig slo den seg av... :s

og nå kommer ikke pc'n på engang, noen ganger når jeg slår på strømforsyningen og trykke på, på-knappen så slår lystene seg på, og viftene beveger seg litt, så stopper det opp igjen, og jeg må slå den "på" igjen.. så skjer det samme opp igjen og opp igjen ;s

what to do?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta ut strømmen av viftestyringen sånn at ikke noe av det du har koblet opp kan være årsaken og forsøk igjen. Er ikke alltid disse viftestyringene er helt 100%, desverre. Kan også fort være at en ledning har kommet i klem. Eventuelt en ledning til noe annet, forsempel hovedkort eller skjermkort, som har kommet løs mens du monterte viftene?

Har hatt lignende problemer med andre ting også. Vært borti minne eller CPU når du koblet? Hva slags vifter har du montert, kabinettvifter? Maskinen kan skru seg av hvis den (CPU) blir for varm, men burde komme igang igjen ganske med en gang. Skal mye til for å feilkjøle en maskin til døde på den måten.

Er det snakk om store vifter som drar en del strøm kan det være nødvendig å koble disse til en egen strøm-gren. Hvis alt er koblet på den samme remsa med molex-kontakter kan det bli for mye for PSU'en, selv om man ikke er i nærheten av total watt-kapasitet.

Viftestyringer har ofte ganske lave toleranser for strøm til vifter, en mulighet er at viftene dine dro for mye strøm og at det gikk varmt i viftestyringen, og at dette skapte en kortslutning. Har sett dette skje så fort at det ikke var noe røyk/lukt, og maskinen var i ettertid lik det du beskriver.

Høres kanskje dumt ut, men sjekk at det kun er vifter som er koblet til, og at det ikke er en harddisk eller noe sånt som har forvillet seg inn på uttaket til viftekontrolleren. Jeg har sett det meste.

Lenke til kommentar

jeg har testet og ta ut strømmen fra både viftestyringen og viftene, men sammme problemet oppstår ;s

kan skjekke mer senere ikveld om det er noen ledninger i klem. jeg var borti cpu vifta når jeg holdtpå ja. ene vifta er 120mm m/led og andre er 200mm m/led. så tar veldig mye strøm. har en 500w ;s kan det være den?

hmm, kanskje det er viftestryinga da, kan teste vifte styringa på en annen data ikveld.

takk for svar :)

Lenke til kommentar

Ved nesten alle feil vil du få en blåskjærm (BSOD) før maskinen går av, jeg kan kun komme på to grunner til at maskinen går direkte av, gitt at maskinen får strøm og du ligger unna knappene på kassa; CPU overopphetes og varmgangsbeskyttelsen stenger systemet, eller at PSU tar kvelden. Ved overopphetning burde systemet fungere greit igjen etterpå, da maskinen blir skrudd av før CPU tar skade - gitt at det fungerte.

Hva slags system er det snakk om, uansett? 500W er ikke veldig mye hvis det er snakk om en kjapp CPU og kraftig GPU. Opplevde ett lignende problem med ett Hiper 580 watt PSU, der det bare blinket og rykket litt i viftene når jeg trykte på PÅ knappen hvis det var for mye koblet til.

Ville allikevel vært rart om Komplett hadde valgt en PSU som bare akkurat var kraftig nok for systemet (fikk inntrykk av at du kjøpte ferdig sammensatt?), og det hadde også vært rart om det en viftekontroller var nok til å gå fra "akkurat nok strøm" til "så mye overbelastning at PSU døde". Selv de største viftene er bare på noen relativt få watt.

Går CPU-vifta rundt, om enn rykkvis? Noen hovedkort lar deg ikke starte hvis CPU-vifta er koblet fra/ikke avgir RPM-pulser.

Hvis du har romla rundt litt med kassa, kan det hende att en av minnebrikkene har kommet noen mm på avveie. En halvveis løs minnebrikke kan skape de utroligste problemene. Ta ut og sett på plass igjen (og ta normale forhåndsregler ang. statisk, som alltid).

Hvis du etter feilsøkning tror det kan være PSU som har tatt kvelden, kan du prøve å "tyvstarte den". Her er en grei guide. I bunn og grunn er det bare å koble fra alle ledningene til PSU'en, og kortslutte den grønne ledningen med en av de to svarte ved siden av den. En binders med metallet bart i endene er finfin til sånt. Starter vifta på PSU, fungerer den*. Kan være lurt å bruke knappen på PSU til å skru den av før man kortslutter disse punktene, og skru PSU'en på og av med denne knappen. Det anbefales ikke å la den gå lenge slik, da den kan ta skade av å kjøre uten last over tid. Det er ikke noe problem å starte den slik bare for å teste.

Jeg ville nok kanskje testet dette før jeg satte den viftestyringa inn i en annen maskin, da det er en mulighet for at den tok livet av PSU'en.

*Det er dog ikke gitt at PSU'en er 100% frisk hvis den starter når man tjuvkobler den. Det kan være andre skader som har oppstått som kun kommer frem ved belastning.

Lenke til kommentar

Vanligvis når jeg har vært borti at viftene går en halv runde, men ingenting skjer etter det. Og dette er konsekvent (maskinen går ikke på), så er det defekt CPU eller i verste fall hovedkort.

Sier ikke at det er det i dette tilfellet, men om du har mulighet, så sjekk med ny CPU om ikke ny PSU hjelper.

Om du ikke har gjort det, prøv å koble så mye som mulig vekk fra hovedkort og bare start opp med prosessor, 1 (eller 2) minnebrikker og skjermkort.

Lenke til kommentar

du hadde ikke tatt den ut når du satt i viftestyringa? eventuelt pressa den på feil vei? prøv å skru av pcen og sett den i igjen. dersom det samme fortsatt skjer har du en kortslutting en plass på hovedkortet, i den kontakten eller eventuelt at cpu/cpu socket har fått seg en trøkk vil jeg tro..

Edit: Skal heller ikke se helt bort fra at strømforskyningen er utslitt å ikke klarer levere nok strøm.. hvilke HW specs har du? og hvilket merke er den 500w strømforskyninga?

Endret av SLiks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...