Gå til innhold

Har jeg skjønt greia med karbs nå?

Anbefalte innlegg

Slik jeg har fått det presentert gir karbohydrater mye kjappere energi enn proteiner og fett. Når du spiser karbohydrater stiger blodsukkeret raskt, og overskuddsenergien blir lagret som fett på kroppen. Blodsukkeret synker deretter tilsvarende raskt, og du blir fort sulten igjen. Du sitter dermed igjen med fett på kroppen som lett kunne vært unngått, i tillegg til at du på nytt er blitt sulten.

Derfor bør man være litt påpasselig med både mengde karbohydrater du spiser, og om du putter i deg raske eller treige karbohydrater.

Så har du de som sier at karbohydrater bør kuttes ut helt.

Men slik jeg tenker det kan kanskje problemet med karbohydrater lett unngås; Hva om når man spiser karbohydratrik mat (det være seg godis, pasta eller hvit brød), så passer man bare på å spise i så små mengder at det uansett ikke er nok til å heve blodsukkeret opp til et så høyt nivå at kroppen begynner å lagre fett? Forutsatt at det jeg skrev ovenfor stemmer, da. I mange tilfeller er det tom energi, og du vil sikkert ha mer utbytte av å spise annen type mat isteden, men om man kun inntar små mengder av gangen så er det kanskje ikke så ille likevel? :)

Hilsen en som er veldig nygjerrig på kosthold, men ennå ikke kan allverdenn (cool)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er absolutt ikke sånn, om du legger på deg fett eller ikke kommer an på totalinntaket VS forbruket om så alle kcal kommer fra fett.

Om du spiser alle kcal du trenger fra hurtige karbohydrater så går du ikke opp et gram i fettprosent før du overstiger grensen / så det blir overskudd.

H&F-C-A har et avsnitt om karbohydrater - teh evil carbsesss....

Merk at retningslinjene der inne er for H&F-C-A

Endret av War
Lenke til kommentar

Da teller de feil eller ikke havner i overskudd/økt aktivitet.

De blir fortere mett av fett og derfor kan det virke som man "kan spise hva man vil"

En bodybuilder som velger lavkarb som 50% gjør spiser like mange kcal som en i samme vekt og aktivitet som deffer på den andre måten.

I disse studiene som er gjort så legges det opp til at folk skal skrive ned det se spiser selv og veie seg selv for å så sende inn.

Det må man ta med en klype salt.

Men energiloven kommer man ikke utenom.

Hadde det vært så enkelt hadde alle valgt lavkarbo uten å telle kcal. / eller det hadde ikke vært kcal- i fett.

Endret av War
Lenke til kommentar

Om de spiser 5000 kalorier pr dag uten å legge på seg har de en ekstremt høy forbrenning...

Men du sikter til blir ofte kategorisert som ketose diett, som går ut på å holde kroppen i "fettforbrenningsmodus", når man trakker rundt i denne saken å diskuterer er det bare en ting som er enkelt å si. DET ER FAEN IKKE SUNDT! :

Lenke til kommentar

Regel nr 1, man må aldri lese på olympiatoppens side.

De vet ikke hva de gjør, de sier at proteinshake er noe bolere i usa og russland bruker og de fraråder det på det sterkeste.

+ at det ikke er noe som heter "høy forbrenning" kun høy aktivitet.

Man kan ikke legge på seg for å så si til vennene at man har lav forbrenning.

Da spiser man bare mer en man bruker. enkelt og greit.

Det er total energibalanse som er viktigst og ikke hva den balansen består av.

Det kommer i andre rekke og her har P,F og K forskjellige egenskaper hvor forholdet vil påvirke mange faktorer, men ikke fettlagringen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Men energiloven kommer man ikke utenom.

Hadde det vært så enkelt hadde alle valgt lavkarbo uten å telle kcal. / eller det hadde ikke vært kcal- i fett.

Energiloven kommer man ikke utenom. Men er det mulig at kroppen øker forbrenningen i forhold til hvor mye fett man spiser? At den kvitter seg med fett i avføringen?

Jeg er ikke en lavkarbo junkie forresten, jeg bare lurer.

Lenke til kommentar

Kroppen tilpasser seg etter hva den har/får.

Skal den kvitte seg med fett ved å ikke ta opp må du innta blokkere, det er på resept.

Fra 10-100% . Det er ikke bra da man også kvitter seg med det fettet man trenger/essensielle så det er ingen som får slike medisiner utenfor sykehuset.

Her er en quote fra en bruker samt Fagerli.

Bruker

Må legge til at samme person sa at man ikke trenger å tenke kalorier på lavkarbodiett! hun ligger ofte på 3000kcal om dagen

Fagerli

Jeg kan garantere at venninnen din overestimerer sitt kaloriinntak dramatisk. Folk er i det hele tatt elendige til å anslå hvor mye de forbrenner eller spiser, opptil 50% avvik eller mer begge veier.

Gitt at man dekker behovet for protein og essensielle fettsyrer er det kaloriunderskuddet totalt som bestemmer hvor mye du går ned i vekt. Lavkarb-dietter har den fordelen at man taper mye væske de første dagene, men dette er ikke fett - de fleste lar seg lure av badevekta (også i motsatt fall når man tilsynelatende legger på seg to kg over natta). Når protein- og fettinntaket holdes høyt vil man bli mer mett og spise mindre uten å anstrenge seg så veldig for det.

Når det er sagt er det noen som ikke fungerer i det hele tatt på lavkarb-dietter, det har både med aktivitetsnivå, insulinfølsomhet og genetisk fenotype å gjøre - så for dem vil en diett med mer karbohydrater fungere mye bedre. Folk har dessverre lett for å bli fanatiske, når en diett tilfeldigvis fungerer for dem, så skal den automatisk fungere for alle. Sånn er det ikke i virkelighetens verden.

Endret av War
Lenke til kommentar

Slik jeg har fått det presentert gir karbohydrater mye kjappere energi enn proteiner og fett. Når du spiser karbohydrater stiger blodsukkeret raskt, og overskuddsenergien blir lagret som fett på kroppen. Blodsukkeret synker deretter tilsvarende raskt, og du blir fort sulten igjen. Du sitter dermed igjen med fett på kroppen som lett kunne vært unngått, i tillegg til at du på nytt er blitt sulten.

Derfor bør man være litt påpasselig med både mengde karbohydrater du spiser, og om du putter i deg raske eller treige karbohydrater.

Men slik jeg tenker det kan kanskje problemet med karbohydrater lett unngås; Hva om når man spiser karbohydratrik mat (det være seg godis, pasta eller hvit brød), så passer man bare på å spise i så små mengder at det uansett ikke er nok til å heve blodsukkeret opp til et så høyt nivå at kroppen begynner å lagre fett? Forutsatt at det jeg skrev ovenfor stemmer, da. I mange tilfeller er det tom energi, og du vil sikkert ha mer utbytte av å spise annen type mat isteden, men om man kun inntar små mengder av gangen så er det kanskje ikke så ille likevel? :)

Hilsen en som er veldig nygjerrig på kosthold, men ennå ikke kan allverdenn (cool)

No no.. (Vet ikke om folk ovenfor meg har svart deg men ligger mitt svar inn)

Karbohydrat er en energi som du sier, fett og proteiner er energi også.

Kroppen bruker karbohydrater som kort varig energi. Problemet med dagens kosthold er at vi rett og slett får i oss for mye karbohydrater, det er gjerne snakk om 50-100g i hvert måltid. Jeg er ikke så sikker på hvor mye kroppen kan lagre om gangen, men overstigger du det antallet så blir resten omdannet til mettet fett.

Hver enkelt karbohydrat -> Brytes ned i tarmen -> Sukker -> Ut i blodet -> Insulin tar det opp -> Inn i musklene -> Inn i leveren -> fettcelene.

Så enten velger du et høy fett lav karbo kosthold, eller så et lav fett og høy karb. Aldri bland høy fett og høy karbo sammen!

Endret av Pijus
Lenke til kommentar

Regel nr 1, man må aldri lese på olympiatoppens side.

De vet ikke hva de gjør, de sier at proteinshake er noe bolere i usa og russland bruker og de fraråder det på det sterkeste.

HAHAHAHA! Ler så jeg Griiiner!!! :D

Jeg tror faktisk at disse har bedre kvalifikasjoner til å å utale seg om ærnering en både du og meg

Dessuten er det å dra inn proteinshake i denne diskusjonen like teit som å "angripe" olympiatoppen, men jeg gir deg et lite innspill alikavell.

Om du ikke får nok proteiner igjennom ordinært kosthold så spiser du FEIL!

Lenke til kommentar

No no.. (Vet ikke om folk ovenfor meg har svart deg men ligger mitt svar inn)

Karbohydrat er en energi som du sier, fett og proteiner er energi også.

Kroppen bruker karbohydrater som kort varig energi. Problemet med dagens kosthold er at vi rett og slett får i oss for mye karbohydrater, det er gjerne snakk om 50-100g i hvert måltid. Jeg er ikke så sikker på hvor mye kroppen kan lagre om gangen, men overstigger du det antallet så blir resten omdannet til mettet fett.

Hver enkelt karbohydrat -> Brytes ned i tarmen -> Sukker -> Ut i blodet -> Insulin tar det opp -> Inn i musklene -> Inn i leveren -> fettcelene.

Så enten velger du et høy fett lav karbo kosthold, eller så et lav fett og høy karb. Aldri bland høy fett og høy karbo sammen!

Men var ikke det ala noe det jeg skrev? Hvis man per måltid får i seg så lite karbohydrater at blodsukkeret uansett ikke stiger så høyt at kroppen lagrer det som fett uansett, så burde det vel ikke være noe problem?

Lenke til kommentar

Karbohydrater er egentlig kjempeenkelt.

Du trenger svært lite av enkle karbohydrater som hvitt mel (loff, pizza, bakevarer, boller), hvit ris, skrelt potet og vanlig pasta.

Du trenger masse av komplekse karbohydrater som gr deg muligheten til både å bygge opp glykogenlagre samt gir deg lsøelig og uløselig fiber. Alt av fullkorn, helkorn, nøtter, mandler, liner, bønner, brun ris, vill ris, søtpotet, rotfrukter, bær, frukt, tørka frukt, fullkornpasta, grov bakst, quinoa og bønner er det man bør spise. Kombiner dette med gode proteinkilder (fisk og sjømat minst to ganger i uka, rødt kjøtt to ganger i uka, ellers hvitt kjøtt/vilt) og for det meste umettet fett så er det et fullverdig kosthold for en vinterolympier.

Ikke tenk bare GI, men GL. Det er kvaliteten og mengden på karbohydrat som bestemmer om det er sunt eller ikke. Inntak av ethvert næringsstoff bestemmes av hvor fysisk aktiv man er, om man fortsatt er i puberteten, om man er pensjonist osv.

Lenke til kommentar

Merk også at GB (belastning/Norsk) halveres sammen med protein.

Gi på 80 blir ca GB på 40 blandet med protein, så GI bruker man ikke (som i post over)

Dessuten er det å dra inn proteinshake i denne diskusjonen like teit som å "angripe" olympiatoppen, men jeg gir deg et lite innspill alikavell.

Om du ikke får nok proteiner igjennom ordinært kosthold så spiser du FEIL!

Det går ikke an å skrive det, får man ikke i seg nok proteinen kan man på en billigere måte få dette ved å bruke proteintilskudd i pulverform.

Steker du en kylling på kulegrill i garderoben?

Det er ikke bare jeg som mener at olympiatoppen barre snakker bs, det mener alle uten unntak som vet hva de gjør.

De har bare kommet med vissvass hittill og de kommer til å komme med vissvass siden.

De klarer ikke sette opp et treningsprogram for muskelmasse en gang og progresjon på hver trening eller deloading har de ikke hørt om.

Fagerli mener det samme har jeg sett han skrive.

Jeg kjenner en langrennstrener fra olympiatoppen som spurte meg om det var 4,5 eller 7 kcal i ett g protein :roll:

Endret av War
Lenke til kommentar

Ååååkei, her dukker det pluttselig opp er rekkespørsmål fra meg.

Om man derimot har nok proteiner fra kostholdet sitt fra de fem daglige måltidene?

Du vet at det er forskjell på protein shake og et lett måltid?

At restitusjonsintaket ikke skal være protein med karbohydrat basert?

At Olympiatoppen er de som støtter opp rundt toppidrettsutøverne i Norge?

Vil det si at toppidrettsutøverne i Norge ikke har noe å stille opp med?

så langrennstrenere er ærnerings eksperter???

Ville du ha anbefalt en maraton løper en bodybuilders kosthold?

Har du egentlig peiling på kosthold i det heletatt?

Endret av Tjorven #138
Lenke til kommentar

War; har du noen formell kompetanse/relevant høyere utdanning eller forskning som kan støtte dine påstander om at ALT Olympiatoppen mener er feil? Jeg sier ikke at de som organ er det mest korrekte/inkorrekte, men å temple dem somidioter basert på en uttalelse eller ett punkt blir for dårlig.

Såklart senkes GL ved inntak av blandete måltider, men det trodde jeg ikke man tenkte å bemerke en gang, da få spiser hovedmåltider osm kun består av en av næringsgruppene.

At en langrennstrener ikke vet hvor mange kcal det er per gram protein er mye mer tilgivelig enn at noen her påstår at 3 gram protein per kg KM er veien å gå (selv om null objektiv forskning viser noen som helst effekt styrkemessig).

Eggen var en sabla kurant forballtrener han, men fyren var idiotisk nok til å røyke, var i dårlig form selv og kan antageligvis ikke forklare de enkleste ernæringsprinsipper som sådan. De fleste trenere har peiling på trening, ikke kosthold.

Lenke til kommentar
Dette har ingenting å si så lenge du har fylt opp glykogenlagrene til neste økt.

Det stemmer, det er faktisk en fordel å utsette det, men da må man spise som i H&F-C-A eller så faller fordelene bort i neste måltid.

War; har du noen formell kompetanse/relevant høyere utdanning eller forskning som kan støtte dine påstander om at ALT Olympiatoppen mener er feil? Jeg sier ikke at de som organ er det mest korrekte/inkorrekte, men å temple dem somidioter basert på en uttalelse eller ett punkt blir for dårlig.

Ja oss snu på dette, ingen av de jeg snakker med sier noe rett, ingen av de som veileder på for eks styrkerommet eller setter opp programmer på ntnu som har forbindelse/jobber for/i OT viser noe kunskap om hva de gjør.

Uttalesene de kommer med i artikler/tv er helt bak mål der av proteinkommentarene.

De jeg kjenner som er trenere for OT på for eks ski er helt bak mål når det gjelder styrketrening.

De er sikkert flinke på mange ting, men de har ikke imponert meg noe særlig enda.

enn at noen her påstår at 3 gram protein per kg KM er veien å gå

Det har ingen ting med forskning å gjøre, det gjelder diett og det fungerer best med tanke på muskelbesparelse + at alternativet hadde vært å erstatte de kcal med karb eller fett.

Så lenge man ser at man mister mindre masse ved å øke inntaket til 3g pr akkuratt under dietten + at man får effekten TEF har så spiller det ingen rolle om hva forskning sier man "trenger"

-------------------------------------------------

Her er random utsagn fra OT

Det ser imidlertid ikke ut til å være skadelig for unge, friske

mennesker å innta protein i relativt høye doser (2-3 gram pr. kg kroppsvekt pr dag). Dersom kostnader

vurderes i forhold til effekt, vil proteintilskudd være en dårlig løsning.

Priser på Protein:

M-Factor: ca 14-16kr pr 100g rent protein

MyoProtein: ca 30-35kr pr 100g rent protein

Kyllingfilet: ca 40-50kr pr 100g rent protein

Karbonadedeig: ca 50-60kr pr 100g rent protein

Melk: ca 40kr pr 100g rent protein inkl melkesukker og fett.

Hva snakker de om her? At kylling er billigere en pulver?

Dersom energiinntaket økes med et strukturert og riktig sammensatt kosthold, er det ikke nødvendig

med kosttilskudd.

2+2=4?

Det virker som de ikke skjønner hva ordet tilskudd betyr.

Det sier seg selv at man ikke trenger det om man ikke trenger det.

Et kombinasjonsprodukt med karbohydrat og protein kan brukes for å fremme

restitusjon og anabol effekt etter harde/lange styrketreningsøkter. Dette kan være et godt alternativ

hvis utøveren har dårlig matlyst etter trening.

Greit nok, men de glemmer at man allerede har inntatt dette etter trening i garderoben og da vil man neppe drikke det igjen som erstatning for neste måltid.

Et slikt kombinasjonsprodukt kan også brukes mellom

eller i tillegg til måltider 1-2 ganger pr dag. Det bør imidlertid ikke brukes mer enn to ganger pr dag,

inkludert restitusjonsinntaket.

Hva er det for en ting å si, det kommer jo helt an på kostholdet ellers og proteinpulver er ikke noe annerledes eller mer magisk en toro tomatsuppe i pulverform.

Når bruk av kosttilskudd vurderes, skal dette gjøres i samarbeid med

lege/idrettsfysiolog/ernæringsfysiolog.

Ikke lov å tenke selv?

Endret av War
Lenke til kommentar

At restitusjonsintaket ikke skal være protein med karbohydrat basert?

Dette har ingenting å si så lenge du har fylt opp glykogenlagrene til neste økt.

*facepalm*

Restitusjonsinntakets primære oppgave er å fylle glykogenlagrene...

Sekundere funksjoner er tilførsel av vitaminer, mineraler og proteiner...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...