Gå til innhold

Lovverk rundt vannjett/scooter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har jo de med utenbordsmotor også :p

Neida..

Men vannjet som i Kawasaki SX-R 800 er sånn "løpsjet", vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Sånn man må stå på ;)

Vannscooter er mer "cruse"-scooter.

Skjønner du hva jeg mener? :)

Jo da, Sunrider scooterene har utenbords, og blir definert som vannscootere så lenge de har styre(ikke ratt) Som er like ulovelige som som andre scootere(med jet). Men så fort denne type scooter(med utenbords) har ratt er den ikke lenger definert som scooter. Totalt meningsløst spørr du meg, men sånn er det nå. Ser virkelig frem til scooter blir lovlig i norge.

Endret av Rune-B
Lenke til kommentar

Seadoo blir det litt mer usikkert om blir lovlig, siden bare deler av fartøyet er produsert i et EU-land. Avlikevel er det godt mulig at advokatene fra Arntzen De Besche klarer å argumentere seg frem til at også Seadoo blir lovlig i norske farvann. I den tid saken når EFTA-domstolen en gang etter sommeren, vel å merke. Benelli der imot skal være sikker, siden hele fartøyet er EU-produsert.

 

Man har jo i dag flere vannsportklubber som visstnok driver lovlig kjøring på godkjente baner i Norge. Så langt jeg vet finnes det en slik klubb i Grimstad blant annet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Jeg vil anta at når lovverket blir endret, vil de bare fjerne forbudet mot vannscootere generelt, og ikke spesifisere at det kun gjelder dem produsert innenfor EU. Det blir helt absurd og tullete at det bare skal gjelde de som er produsert i EU, men ved nærmere ettertanke er jo politikerne her i dammen ganske tullete, og da spesielt de som vanskjøtter landet nå for tiden.

 

Edit: Vi har brakt denne tråden langt fra utgangspunktet, og trådstarter har ikke fått svar på sitt spørsmål. Kanskje burde innleggene her bli splittet ut i en annen tråd?

Endret av grizzlyx
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

I norge er det enten totalforbud, eller kun for millionærer... ALLT som er GØY!

MOLLBOLANDET!

 

Er ikke totalforbudt, er scooteren produsert innad i EU/EFTA kan ikke håndhevere av Norsk lovverk forby bruk, bøtelegge eller beslagslegge scooteren, selv om flere politidistrikter fortsatt bøtelegger all bruk av scooter gjør de faktisk noe ulovlig.

Lenke til kommentar

Er ikke totalforbudt, er scooteren produsert innad i EU/EFTA kan ikke håndhevere av Norsk lovverk forby bruk, bøtelegge eller beslagslegge scooteren, selv om flere politidistrikter fortsatt bøtelegger all bruk av scooter gjør de faktisk noe ulovlig.

 

Jeg trodde de måtte vente på dom fra EFTA-domstolen??

Endret av turbojon123
Lenke til kommentar

Er ikke totalforbudt, er scooteren produsert innad i EU/EFTA kan ikke håndhevere av Norsk lovverk forby bruk, bøtelegge eller beslagslegge scooteren, selv om flere politidistrikter fortsatt bøtelegger all bruk av scooter gjør de faktisk noe ulovlig.

 

Jeg trodde de måtte vente på dom fra EFTA-domstolen??

 

Saken skal opp i EFTA-Domstolen (særskilt for Norge), så lenge saken venter på å bli behandlet kan ikke Norsk myndigheter straffeforfølge "ulovlig" bruk av vannscooter.

 

Klippet ut fra en diskusjon på freakforum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...