Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

EID av en selger på elkjøp :(

Anbefalte innlegg

Ikke kjøp pc eller lydutstyr av en mann som også selger vaskemaskiner og kjøleskap. det er nå alt jeg sier :p

Hvorfor ikke?

Elkjøp har jo lenge vært blant de billigste på akkurat den typen maskiner som du selv er en stolt eier av. Les; Acer Timeline.

Greit nok at kompetansen ikke alltid er på topp, men jeg går ut ifra at om du går på en tilfeldig databutikk, vil du muligens møte på en person som har peiling på komponenter - men er håpløs til alt mulig innen kundebehandling. Hvordan skal denne personen klare å håndtere en eventuell retur av produktet, pga produksjonsfeil? Han vil avvise det blankt, pga mangel på faste rutiner - noe akkurat Elkjøp/Lefdal er (diskutabelt) de beste i hele norden på.

Har selv flere års fartstid hos Elkjøp, hvor jeg hadde en sentral rolle innen retur av produkter. De har fantastiske avtaler med leverandører, nettopp for å kunne tilby deg som kunde den beste kundebehandlingen, med direkte ombytte i butikk, etc. Dette får du ikke hos de fleste andre butikker, du må som regel vente på at produktet blir sendt inn og godkjent av leverandør. Dette er 14 dager med irritasjon for kunde - mens et ombytte på dagen vil gjør de aller fleste meget fornøyd. Når får Elkjøp sin fortjente skryt for dette? Det vil nok aldri skje, men jeg kan gjøre et forsøk på å opplyse omverdenen om det.

- Slike rutiner har de nok hos Expert og Komplett.no også, siden de har en såpass stor markedsverdi.

Har selv også handlet hos mindre nettbutikker, og databutikker - eventuelle reklamasjoner her har vært mareritt i forhold til hos Elkjøp, etc. Dette kan jeg også si om min nåværende arbeidsgiver, at nettopp mangelen på tidligere nevnte rutiner gjør jobben min mye vanskeligere.

Poenget mitt er at selv om det er mye som er "galt" med Elkjøp, så er det en grunn til at de har den posisjonen de har i markedet. Det er effektivt på de aller fleste områder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

første laptoppen min var kjøpt på elkjøp, var en billig maskin til 4500kr som ikke var noe kraftsak akkurat.

etter nesten et år røk antageligvis hovedkortet og jeg leverte inn maskinen til en noe nølende selger.

gikk 3uker før jeg hørte noe, det var da selger som ville informere om at de hadde ikke fått reservedelene innen 21dager og da var det deres policy at kunden fikk velge en ny pc i samme prisklassen.

dette var ca en uke før jul, så han anbefalte at jeg kom igjen uken over nyttår for da kunne han gi meg en maskin nå til 7000 som skulle settes ned til 5000 så han kunne gi meg den som i samme prisklasse.

kjøpte både xboxen og tvn min på elkjøp også, i begge tilfeller ganske fornøyd da jeg fikk utstillingsmodeller til veldig greie priser.

Lenke til kommentar

Ikke kjøp pc eller lydutstyr av en mann som også selger vaskemaskiner og kjøleskap. det er nå alt jeg sier :p

Da kan du jo trygt handle på de fleste Elkjøp-butikker.

Hverfall her i byen, der er avdelingene ganske adskilt med dedikerte ansatte per avdeling. Du må trygle litt for å få hjelp fra en i data-avdelingen til å velge vaskemaskin.

Ser ut til at reklamen til Hifi-klubben fungerer om ikke annet :)

Lenke til kommentar

Da kan du jo trygt handle på de fleste Elkjøp-butikker.

Hverfall her i byen, der er avdelingene ganske adskilt med dedikerte ansatte per avdeling. Du må trygle litt for å få hjelp fra en i data-avdelingen til å velge vaskemaskin.

Ser ut til at reklamen til Hifi-klubben fungerer om ikke annet :)

Tror bare weebl prøvde å være litt morsom her. I de fleste elkjøp butikker er det adskilt i avdelinger. Som jeg skrev weebl jobbet jeg ikke i dataavdelingen...

Endret av Kimma16
Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle skje, butikken har jo rettigheter mot leverandør som ville dekket det at man gir ut nytt produkt. Må være uvitenhet om akkurat den saken fra kundebehandlers side mer enn forsøk på svindel - det hadde jo ikke vært en større kostnad for Elkjøp.

Er nokså sikker på at det er butikken som er ansvarlig overfor kunde, og at butikk _KUN_ har rettigheter overfor leverandør når det er innenfor garantiperioden. Reklamasjon, som er en særnorsk sak (som jeg setter umåtelig stor pris på!) trodde jeg det var selger som var ansvarlig for...

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle skje, butikken har jo rettigheter mot leverandør som ville dekket det at man gir ut nytt produkt. Må være uvitenhet om akkurat den saken fra kundebehandlers side mer enn forsøk på svindel - det hadde jo ikke vært en større kostnad for Elkjøp.

Er nokså sikker på at det er butikken som er ansvarlig overfor kunde, og at butikk _KUN_ har rettigheter overfor leverandør når det er innenfor garantiperioden. Reklamasjon, som er en særnorsk sak (som jeg setter umåtelig stor pris på!) trodde jeg det var selger som var ansvarlig for...

Der tar du feil. Lest saken om Apple og reklamasjon? Apple nekter å reparere ting som er gått ut på garanti mens forbrukerombudet mener de må det pga reklamasjonsrett...

Lenke til kommentar

Daffyd: Det jeg mente var at elkjøp som kjede har rettigheter mot sine leverandører. At du som kunde har rettigheter på reklamasjon mot selger, og behøver ikke forholde deg til andre enn selger er helt korrekt - og var heller ikke det jeg prøvde å si noe imot, bare at butikken ikke hadde noe å tape på å ta produktet inn :).

Kimma16: Nei, en kunde forholder seg kun til selger, ikke til produsent. Selger er ansvarlig for kunden, og må selv skaffe seg gode avtaler med leverandører og produsenter. Apple er en gjeng idioter når det kommer til akkurat dette virker det som, og mange butikker skyver Apple foran seg når de avslår reklamasjon pga produktet er så og så gammelt.

Dette er brudd på loven, og ikke alle kjeder gjør dette.

NB: Det er forbrukerrådet som mener dette, ikke ombudet. Og forbrukerrådet er veiledende og rådgivende, ikke noe som alle må følge. Bare for å klare opp litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...