Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

EID av en selger på elkjøp :(

Anbefalte innlegg

Bra at dere satser på at selgere skal ha kunnskap, men dessverre etter min mening satser dere tydelgvis ikke nok. En selger burde ha basiskunnskap, som at man har faktisk lov på hardware support selv om man instalerer Linux, man kan faktisk stille på instillinger akkuratt som man vil. Lykke til med videre opplæring ivertfall :)

Takk for det, Sk!ppy. Det er jo naturligvis forskjeller på selgernes kunnskapsnivåer, men vi prøver i alle fall å få alle opp på så høyt nivå som mulig. Tar innspillet ditt videre, det er gjennom slik tilbakemelding vi kan bli enda flinkere ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv vært ansatt i Elkjøp for en tid tilbake, og det 'opplæringssystemet' var til tider en tragi-komisk opplevese.

Personlig kjøper jeg nå forbrukerelektronikk basert på følgende forhold:

- Byggekvalitet 50%

- Spesifikasjoner 40%

- Pris 10%

Tåpelige reklamer som spiller på at kunder er idioter diskvalifiserer umiddelbart.

Jeg kan fikse neste alle problemer som kan oppstå kjappere enn det 'fantastiske' servicesystemet deres, og driter dermed hardt i garantier.

Har dog positive ting å si:

1. Trygghetsforsikring er vinn-vinn for begge parter. Dere tjener grovt på dem som behanlder utstyret pent, og de som er mer slepphente får hjelp.

2. Dere kjører fornuftige priser på mobiltelefoner.

Så klart tjener dere mest penger på tante Olga som ikke har peiling, og slik kommer det alltid til å være i et råttent bruk-og-kast samfunn; Om dere vil ha flere bevisste kunder kan du ta noe av det jeg sa ovenfor til ettertanke.

Lenke til kommentar

Litt Prinsipal- agent- teori her :)

Men en ting er om de ansatte ikke er like gode som forumbrukerne her er på pc. Det er ikke så rart! Kompetanse på PC er noe som ofte er forbeholdt 14- åringer og de som har vært 14 år de siste 15 årene. Det er ikke alle som dedikerer seg til å holde seg løpende oppdatert på det som skjer.

Men når en selger lyver er det en annen ting...

Lenke til kommentar

Bare for advare:

Var på elkjøp for å levere et produkt som plutselig hadde sluttet å fungere, og på vei ut fra returavdelingen overhørte jeg neste kunde og kundebehandleren. Da presterte kundebehandleren å si at si at siden produktet(tror det var en hårføner) kostet mindre enn 1000 kroner var det bare 1 år reklamasjonsrett. Tror han satset på å spille kundens uvitenhet(som var en dame litt oppe i åra), men jeg fatter ikke hva han personlig kan tjene på å svindle kundene på den måten. Kanskje litt naivt, men jeg tenker fort at det er noen lenger oppe i ledelsen som har en finger med i spillet.

...og ja, jeg gjorde det jeg anser som enhver borgers plikt og sa fra, så tror hun fikk reparert føneren sin :)

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle skje, butikken har jo rettigheter mot leverandør som ville dekket det at man gir ut nytt produkt. Må være uvitenhet om akkurat den saken fra kundebehandlers side mer enn forsøk på svindel - det hadde jo ikke vært en større kostnad for Elkjøp.

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne hvorfor det skulle skje, butikken har jo rettigheter mot leverandør som ville dekket det at man gir ut nytt produkt. Må være uvitenhet om akkurat den saken fra kundebehandlers side mer enn forsøk på svindel - det hadde jo ikke vært en større kostnad for Elkjøp.

Noe må det være, for den historien får mange servert på elkjøp.

Lenke til kommentar

Det koster faktisk penger all den tid folk må sette seg ned og gjøre papirarbeide, antagelig er det kjedelig arbeid også og dermed mer fristende å prate kunden til å gi seg og kjøpe et nytt produkt.

Over tid skulle man tro det var mye mer å hente på effektive rutiner og fornøyde kunder, eller i det minste kunne ha litt moralsk integritet ved å ta på seg ansvaret ved å være den profesjonelle parten.

Lenke til kommentar

Eneste jeg kan si er at om en slik unnskyldning ble servert der jeg jobber så ville jobben til personen hangt i noe tynt og langt noe.

Det skal ikke skje, og bør ikke skje. Rutinene er nemlig helt klare. Det er fint lite å tjene på det, og meget lite papirarbeid inne i bildet iallefall.

Findon: Effektive rutiner og fornøyde kunder er stort sett prioritet nr 1, og på Elkjøps kulturplakat står (blant flere) punktene "Ærlighet" og "Høflighet". Dette er verdier ansatte skal leve etter, verdier som kommuniseres nedover i alle kjedens ledd :).

Lenke til kommentar

Må si meg enig med at kunnskapene kan være avogtil noe dårlige hos elkjøp men bedre enn hos mange andre butikker må jeg si.

Men elkjøp har alltid vært et av favoritt butikkene mine innen elektronikk når jeg ikke kjøper via nett.

Endret av WilliamRobertsen
Lenke til kommentar

I forhold til det med reklamasjon: kan den personen på serviceavdelingen ha sagt at det kun var 1 års garanti siden produktet kostet under 1000 kroner? Dette er en generell regel som gjelder for de fleste ting mtp garanti, men har selvfølgelig ikke noe med reklamasjonsretten å gjøre. Jeg jobber selv på Elkjøp (dog ikke på noen av avdelingene som er blitt diskutert her) og må si at selvom man prøver å være så ærlig som mulig og bare si "jeg vet ikke helt det, men jeg skal sjekke det opp for deg" så er det relativt mange ganger man får tilbake "jobber ikke du her a? du skal jo vite det!". Og da snakker jeg ikke om ett generelt spørsmål som "Hvordan fungerer en skånetrommel" men mye mer konkrete spørsmål som "hvilket mineral brukes i zeolite systemet?". Da blir det kanskje fristende for noen å ta en kjapp en siden kunden vanligvis er der fordi de ikke kan så altfor mye om produktene. Dette er selvfølgelig feil, og noe jeg tar avstand fra, men det skal sies at det finnes mange drittkunder der ute, både besserwissere, kranglefanter og folk som egentlig ser ut som de kun kom inn i butikken for å få ut litt aggresjon. Så, tenk etter hvordan du ordlegger deg selv når du er kunde, så kanskje oppnår du bedre kundebehandling (og nei, man skal selvfølgelig ikke bli overkjørt av selgeren heller og man kan gjerne poengtere hvis man mener selger sier noe som er feil, men da skal man være sikker!).

Basiskunnskaper ser faktisk ut som det tele og data avdelingene som sliter mest med i Elkjøp kjeden, kanskje pga den evinnelige og meget kjappe utviklingen.

Lenke til kommentar

Akkurat det med sinte kunder.

Har en raring i klassen som klinte til en person i retur disken siden han ikke ville ta inn laptoppen.

(Fyren løser alt med vold) Så det sier litt om han.

Endret av WilliamRobertsen
Lenke til kommentar

Akkurat det med sinte kunder.

Har en raring i klassen som klinte til en person i retur disken siden han ikke ville ta inn laptoppen.

(Fyren løser alt med vold) Så det sier litt om han.

Hehe, smart kanskje eg skal prøve det?

Var innom Elkjøp i går for levere inn babermaskinen som sluttet og fungere for tredje gang. Gjord det ganske enkelt og fant ein ansatt som såg på TV. Tru eg aldrig har sett ein ansatt i slike filler... Han såg rett og slett ikkje ut.

Men tilbake on-topic:

Ja, han var villig til og hjelpe. Han tok ein tur ut på bakrommet. Ventet maks 5 minuter så kjem han ut. Då har han med seg papire for eldre reprasjonene. Han fortelle meg at problem er trulig det samme og ordnet alt. Det eg var mest forbauset at han tok det på reklamasjon og eg fekk ny Babermaskin av butikken uten og nevne eit ord. Sitt forsatt men sån heh? Hva søren henter her? Var eg på Elkjøp?

Eg var EID.... ++ for god kundeservice men dei skal ha minus for dei skitne filler av kled han ansatte hadde på seg... Men forsatt posetiv efaring.

Lenke til kommentar

Hva har det med å være EID fordi du fikk kundeservicen du skulle ha ?

Men er sant. Kunnskapen til Elkjøp ansatte er latterlig.

Kan man snakke til en annen person og kunne prakke alt slags drit på potensielle kunder så blir man ansatt.

Altså trenger en kunde en laptop til epost,lese avisen på nettet så selg kunden en tilsvarende laptop,

ikke prøv å selge kunden en gaming laptop som er OVERKILL.

De ansatte bør få minst en måneds opplæring i hva slags varer de faktisk selger.

Og da spesielt tver og datamaskiner.

Endret av Cruentus
Lenke til kommentar

Eg var EID.... ++ for god kundeservice men dei skal ha minus for dei skitne filler av kled han ansatte hadde på seg... Men forsatt posetiv efaring.

Godt å høre at de knuste deg med god og problemfri service :)

Man må trå varsomt når man handler på Elkjøp, så ikke man kjøper noe med drøye marginer. Men jeg setter pris på å kunne kjøpe ting fysisk en gang i blant. Å handle på nettet er ikke bare problemfritt.

Har for øvrig flere bekjente som jobber på Elkjøp, og de gjør en knakandes god jobb!

Og til han som klinte til personen i returdisken: Han bør søke behandling. om han oppfører seg slik nå blir det bare værre i fremtiden. Men send han gjerne til en diskusjon med meg, så kan han prøve seg og se hva som skjer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...