Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

EID av en selger på elkjøp :(


Anbefalte innlegg

Joda så står jeg der og skal hjelpe søs med kjøp av ny pc, og etter å ha vært igjennom endel fjas så tenkte jeg å stille et litt kritisk spørsmål, og da tråkker jeg i baret!

 

Jeg hadde vært igjennom websida til elkjøp og ledd meg halvt skakk av all den merkelige informasjonen om "særdeles høy ytelse" på høyst ordinære maskiner av forrige generasjon og konstant referanse til hvor mye minne grafikkortene har mens relevant info er godt gjemt unna.

 

I butikken var det første jeg gikk på en Phenom X3 som plutselig var omdøpt til X4 på plakaten.

 

Så ramser selgern opp:

Kun elkjøp kunne utføre vedlikehold, dvs. støvrensking hvert halvår.

Grafikkortene støyer, for de har så mye minne som må kjøles.

office2007 er det eneste som duger til skolebruk, glem openoffice.

Anti-virus må kjøpes, gratisversjoner bør ikke brukes.

osv osv, det strømmet på med ting som hang mer eller mindre på greip.

 

(I ettertid lurer jeg litt på om den 3.2GHz i5 quadcore må ha vært dualcore også :p)

 

 

Så jeg drister meg til å spørre om det ikke er trykkfeil, at en nvidia G230 har 1.5GB ram, og en Gtx260 har 1.8GB? "Ja, for hva ellers er trykkfeil her *kremt kremt*"

 

Jeg syns det var litt overkill, mtp at 1GB fortsatt er vanlig og 2GB mer for entusiastkort og dobbelkort, og jeg sto på mitt, og selgern stod på sitt. Han mente tilmed at da måtte det være leeenge siden sist jeg sjekka, for det var heeeelt normalt med 1.8gb skjermkortminne

 

Dæven hvor skuffa jeg ble når han hadde rett!

 

De har tydeligvis fått tak i noen modeller med ekstra mye minne, og jeg TIPPER det er for å følge strategien med å opplyse minne som den viktige faktoren når de lister grafikkort i tilbudsavisene sine :p

 

 

men men GUDBEDRE!! hvorfor stiller man feil spørsmål i en slik situasjon :(

 

Fortsatt flaut, men slike opplevelser må deles!

Endret av findon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker en gang jeg var på elkjøp for å hjelpe mamma med å kjøpe nytt fjernsyn. Selgeren fortalte om en modell, og han sa det var så mye avansert teknologi i den at han ikke kunne begynne å ramse det opp.

Jeg spurte om fjernsynet vi så på hadde blackline bilderør (noe som var ganske standard). Det visste han ikke, og måtte spørre en medarbeider. Han ble altså ganske eid:P

Lenke til kommentar

Folk på elkøp er rå på å prakke dritt på sine kunder... Min mor skulle kjøpe tv for ikke så lenge siden, og fikk noen anbefalinger av meg etter en grundig research. Så hadde da elkjøp-mannen anbefalt en 3000,- dyrere tv, som skulle bare være SÅÅÅÅÅ mye bedre. Undersøkte det hele og det viste seg å være bullshit så klart. Har opplevd noe liknende med GPS hos samme butikk. Man må nok være litt våken og undersøke hva man bør se etter før man skal ut og konfrontere selgere!

Lenke til kommentar

De som jobber på elkjøp er ikke oppdaterte, og de fleste har ikke peiling om livet.

 

Så deilig å kunne endel før man går inn dit og ler av hva de forteller så etterpå eier dem hardt og krever avslag i prisen pga for dårlig beskrivelse av produktet ;)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mange utenom spesielt interesserte som ville kjent til spec på oem g230. Det er jo som om den nye Opel Corsaen skulle få 8 hjul, helt unaturlig. Tilgivelig feil.

Det som kunne være morsomt var om maskinen hadde 4Gb ram og 32-bit OS. Kunne slått opp sysinfo og spurt hvor allt minnet hadde tatt veien (ville "manglet" 2Gb) :)

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mange utenom spesielt interesserte som ville kjent til spec på oem g230. Det er jo som om den nye Opel Corsaen skulle få 8 hjul, helt unaturlig. Tilgivelig feil.

Det som kunne være morsomt var om maskinen hadde 4Gb ram og 32-bit OS. Kunne slått opp sysinfo og spurt hvor allt minnet hadde tatt veien (ville "manglet" 2Gb) :)

Hadde nok "manglet" mellom 300 og 700mb ;)

Lenke til kommentar

Problemet med Elkjøp er at dem har pushere og ikke ekspeditører. :hrm:

 

Var der en gang der da jeg skulle ha litt småting da jeg fikk høre en selger si til en kunde.

 

"Nye datamaskiner er ikke som gamle!

Nye datamaskiner krever at du renser dem for støv mins en gang i halvåret.

Dette kan vi tlilby for bare xxx,-"

 

Var nesten så jeg gikk bort og spurte hva han hold på med :p

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Problemet med Elkjøp er at dem har pushere og ikke ekspeditører. :hrm:

 

Var der en gang der da jeg skulle ha litt småting da jeg fikk høre en selger si til en kunde.

 

"Nye datamaskiner er ikke som gamle!

Nye datamaskiner krever at du renser dem for støv mins en gang i halvåret.

Dette kan vi tlilby for bare xxx,-"

 

Var nesten så jeg gikk bort og spurte hva han hold på med :p

 

Det er jo ikke direkte feil og si noe slikt når veldig mange brukere har laptopen på fanget sitt, eller over dyna i senga etc store deler av tiden. Da samler det seg faktisk utrolig mye støv i PC'n og en renblåsing vil gjøre slik at det blir bedre luftgjennomstrømning, og dertil mindre støy og varme fra pc'n.

Men ja jeg er enig i at måten det blei sagt på i ditt tilfelle ikke akkurat er helt på det tørre.

Lenke til kommentar

ja, det var HELT 100% umulig for vanlige folk å klare å komme til i alle kriker og kroker, så det var best at ekspertene på elkjøp tok seg av støvrensking - og det var mye mer avansert enn bare luft-på-boks, de kunne tilmed løsne cpuvifta etc for å komme til på de virkelig vanskelige stedene

 

 

høres ut som reklame for vanish oxy :p

stol på rosa!

 

 

 

Om det virkelig er så ille burde de hatt pcmodeller med bedre filtre i, for folk har "stort sett" klart å tømme lofilteret på tørkemaskina de siste 20 åra

Endret av findon
Lenke til kommentar

Huff, bestefar skulle ha ny pc' ifjor, og jeg nekter å la han kjøpe pc' uten at jeg blir med. jeg, som er 14 år, kan egentlig mer enn gjennomsnittet. Selgeren nektet for at det var mulig å endre på instillinger på pc'en, så den ikke skrudde seg av når du la ned skjermen - jeg nektet for dette, og han ville krangle. jeg sa jeg gidder ikke krangle, og kan vise han at det går. jeg viste han, og han forsvant plutselig. Dette skjedde med flere andre ting. blir litt trist jeg..

Lenke til kommentar

Joda, men husk også at svært få av kundene på elkjøp er spesielt gode på ting som PC-er eller TV. For godt over 90% av kundene er selgernes kunnskap mer enn nok, ellers hadde vel ikke Elkjøp vært norges suverene #1 når det gjelder forbrukerelektronikk. Men selvfølgelig er slike historier om kunnskapsløse og påståelige selgere festlig lesning.

 

Jeg har også merket meg (på generelt grunnlag, ikke bare i denne tråden) at svært mange omtaler tilbehør som "dritt" og andre nedsettende ting. Men alvorlig talt, er bæreveske og trådløs mus "unødvendig" tilbehør til en bærbar PC? Og svært mange brukere har ikke på langt nær den samme kunnskapen som de av oss på "data"-delen av forumet her. Derfor kan slike support-pakker og lignende faktisk være et godt alternativ for mange ukyndige brukere. Jeg er ihvertfall lei av å være familiens (og venners) "PC-ekspert" som må sitte i telefon, reise land og strand rundt og knote med andres PC-er bare fordi de har klart å knørve maskina si. Da kan det være greit å be dem om å dra til Elkjøp (eller andre butikker som tilbyr sånt) hvor de mest sannsynlig kjøpte maskina og få det fikset der.

 

Men ja, maset om minne på Elkjøp & co er helt utrolig. ATI Radeon HD4330 med 1 GB minne er jo et jææævlig bra skjermkort!!! ... oO?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er mange utenom spesielt interesserte som ville kjent til spec på oem g230. Det er jo som om den nye Opel Corsaen skulle få 8 hjul, helt unaturlig. Tilgivelig feil.

Det som kunne være morsomt var om maskinen hadde 4Gb ram og 32-bit OS. Kunne slått opp sysinfo og spurt hvor allt minnet hadde tatt veien (ville "manglet" 2Gb) :)

Hadde nok "manglet" mellom 300 og 700mb ;)

 

Ikke sikkert, Win 7 kan vel rapportere 4GB ram selv på 32-bit, hvis HK støtter det?

Lenke til kommentar

Sjæl, familie har alltid spurt meg om jeg kan fikse dataproblemer, i en alder av 14. De første gangene gjorde jeg det, men jeg er ikke dum - nå har jeg begynt å ta penger, alle trenger plutselig ikke like mye hjelp.

 

The kid learns ;)

 

OT: Ta med deg dette videre i arbeidslivet - hvis du bruker mesteparten av din tid og energi (frustrasjon) på en liten andel "kunder", finn en grunn til å la dem gå. Det er ikke verdt det! Bruk heller all den energien på de som teller mest og er enkle å ha med å gjøre.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Tror ikke det er mange utenom spesielt interesserte som ville kjent til spec på oem g230. Det er jo som om den nye Opel Corsaen skulle få 8 hjul, helt unaturlig. Tilgivelig feil.

Det som kunne være morsomt var om maskinen hadde 4Gb ram og 32-bit OS. Kunne slått opp sysinfo og spurt hvor allt minnet hadde tatt veien (ville "manglet" 2Gb) :)

Hadde nok "manglet" mellom 300 og 700mb ;)

 

Ikke sikkert, Win 7 kan vel rapportere 4GB ram selv på 32-bit, hvis HK støtter det?

Det kommer helt an på hvor mye minne som er på skjermkortet. Du kan få 4GB totalt med alt minne på pc'n, være seg skjermkort-minne, RAM, eller lydkort.

Lenke til kommentar

needless to say

 

jeg turte ikke spørre mer etter det der, min verden raste sammen :blush:

 

Det er synd å høre at din verden raste sammen, Findon! Samtidig blir jeg stolt av å høre at selgeren klarte å "eie" deg med sine datakunnskaper :) Vi satser hardt på opplæring av selgerne våre, som jo er en av våre desidert viktigste ressurser! Det er selvsagt forskjeller fra butikk til butikk, men vi gjennomfører regelmessig spesialisttreninger slik at alle butikkene skal ha drevene spesialister på alle produktgrupper.

 

Det er også godt å se at folk er flinke til å gjøre research på forhånd. Vet man litt før man går i butikk ligger det til rette for at man kan gjøre en bedre handel. Neste gang du skal handle noe kan du jo lese deg opp (sjekke specs osv), så spørs det hvem som eier hvem! :)

 

Når det gjelder kjøling av maskinene, så fikk jeg personlig en åpenbaring etter mitt første møte med en laptop-pute. Endelig slutt på brennvarm maskin og svett fang. Dagens stalltips!

Lenke til kommentar

Bra at dere satser på at selgere skal ha kunnskap, men dessverre etter min mening satser dere tydelgvis ikke nok. En selger burde ha basiskunnskap, som at man har faktisk lov på hardware support selv om man instalerer Linux, man kan faktisk stille på instillinger akkuratt som man vil. Lykke til med videre opplæring ivertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...