Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skatt ved utleie til eget barn?

ainaelisabeth

Anbefalte innlegg

Noen som vet?

Dersom man velger å stå som eier og ansvarlig for lånet på en leilighet ditt eget barn bor i. - Må man da skatte av de såkalte "leieinntektene"?

I tilfellet det er snakk om, er leiligheten på en helt annen adresse enn foreldrenes.

Det er jo 28% skatt av leieinntekter i boliger du ikke bor i selv,og 28%rentefradrag på selvangivelsen.

Det vil jo i såfall bety at det blir 28%dyrere avdrag, dersom foreldrene ikke skal tape på det? Hvordan fungerer dette? I og med at foreldrene ikke mottar leie, mens barnet betaler direkte ned på lånet i deres navn, kan man da unnlate å oppgi dette som inntekt på foreldrene i det hele tatt?

Barnet vil jo i motsatt fall da betale avdrag+28% skatt, i tillegg til at det IKKE får igjen rentefradragene på skatten? (Jeg forstår at skattefradragene kommer i foreldrenes navn uansett, men denne goden løser man jo seg i mellom.)

På forhånd tusen takk for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kanskje starte med å google "skatt på utleie av bolig"? Skattedirektoratet har en "folder" som sier på hvilken måte man skal forholde seg til dette. Blant annet hvilke utgifter som kan trekkes fra for å krympe leieinntektene. At utleie er til eget barn (som presumtivt ikke er et barn i den forstand, men voksen) kan jeg ikke se har noen betydning for dette.

Endret av Whist1er
Lenke til kommentar

Du kan kanskje starte med å google "skatt på utleie av bolig"? Skattedirektoratet har en "folder" som sier på hvilken måte man skal forholde seg til dette. Blant annet hvilke utgifter som kan trekkes fra for å krympe leieinntektene. At utleie er til eget barn (som presumtivt ikke er et barn i den forstand, men voksen) kan jeg ikke se har noen betydning for dette.

Dersom leietaker er i nær famile har vel skattemessig betydning?

En sønn på 40-50 år kan vel (noen ganger) sies å kunne tilhøre "familie-økonomien"?

Lenke til kommentar

En sønn på 40-50 år kan vel (noen ganger) sies å kunne tilhøre "familie-økonomien"?

Når "barna" fyller 18 år er det slutt på alle fradrag, stopp i barnebidrag (hovedregel) og slutt på barnetrygd. Nettopp fordi de er voksne og i utgangspunktet skal greie seg selv. Men for all del det er mulig de tilhører familieøkonomien. Som en solid avsporing kan du jo spørre hvor mange av forhenværende bidragsytere som har fått avkommet flyttende til seg når bidragsmottaker opplever kutt i penger inn og avskrivingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Når "barna" fyller 18 år er det slutt på alle fradrag, stopp i barnebidrag (hovedregel) og slutt på barnetrygd. Nettopp fordi de er voksne og i utgangspunktet skal greie seg selv. Men for all del det er mulig de tilhører familieøkonomien. Som en solid avsporing kan du jo spørre hvor mange av forhenværende bidragsytere som har fått avkommet flyttende til seg når bidragsmottaker opplever kutt i penger inn og avskrivingsmuligheter.

Og har du en 40 år gammel sønn i din husstand, så bor han jo hos deg og skal

ikke skatte av gratis husleie? Du kan vel også ha svigermor boende hos deg

gratis uten at hun blir skattet av det? :-)

Lenke til kommentar

Dette er jo en ganske uryddig løsning - det hadde da vært langt enklere om forelderen bare var medlånetaker, mens både lånet og leiligheten stod i barnet sitt navn. Er det noen grunn til å sette lån og leilighet på forelderens navn i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Dette er jo en ganske uryddig løsning - det hadde da vært langt enklere om forelderen bare var medlånetaker, mens både lånet og leiligheten stod i barnet sitt navn. Er det noen grunn til å sette lån og leilighet på forelderens navn i utgangspunktet?

Det var i utgangspunktet planen, men fordi barnet ikke hadde hatt fast/høy nok inntekt lenge nok, var ikke banken villig til å sette henne som medeier engang.

Tusen takk for svar, alle sammen! :new_woot:

Lenke til kommentar

Jøss, det hørtes svært strengt ut. Da jeg hørte med noen banker før jul var riktignok inntekten min som student så lav at jeg måtte ha medlånetaker "uansett" egenkapital, men det var aldri noe snakk om at man måtte ha inntekt dersom man hadde medlånetaker. Bra du har fptt svar av andre enn meg har da, for skatterett kan jeg fint lite om. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...