Gå til innhold

Vidvinkel og vidvinkel fru blom

Anbefalte innlegg

Vurderer kjøp av en tokina 12-24mm f/4.

Men er egentlig 12mm "noe vits", eller bør man heller skaffe seg noe som går ned på 10mm?

Og har noen erfaringer med denne spesifikke tokinaen?

(Jeg har Canon 450d, tamron 17-50mm f/2.8, canon 55-250mm IS og canon 100mm f/2.8 macro)

Endret av T34
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er egentlig 12mm "noe vits", eller bør man heller skaffe seg noe som går ned på 10mm?

(Jeg har Canon 450d, tamron 17-50mm f/2.8, canon 55-250mm IS og canon 100mm f/2.8 macro)

Er faktisk godt synbar forskjell mellom 12 og 10mm. Mer enn de fleste tror.

Sigma har en billig og god utgave https://prisguiden.no/product.php?productId=36279&cat_id=24 som jeg har brukt mye før, dog har jeg nå byttet den ut i en annen siden jeg har fått meg et 5DII i dag. 10-20'n går ikke på fullformat, så der måtte jeg ta en 12-24 fra Sigma.

Canon har og en på 10-22, men den er endel dyrere. Du finner sikkert begge brukt og, f.eks her http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/visAnnonser.cgi skriv inn 10- i søkefeltet så får du opp endel.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Dessuten mener jeg å huske at Tokinaen egentlig går fra 13 mm?

Når det er sagt har jeg hatt både 11-16 og 12-24 (Nikon). Begge er gode objektiver, og mer enn nok vidvinkel for de aller fleste!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...