Tunky Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hvorfor er Jesus oppstandelse så viktig for enkeltmennesket i den kristne tro mtp. frelse? Jeg bare lurer litt på dette, fordi jeg skal holde et lite innlegg/foredrag rundt dette. Jeg syns også det er litt interessant å høre. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Alle kristne ser Jesu Kristi fysiske oppstandelse som en garanti på sin egen fremtidige fysiske oppstandelse, som vil være lik Jesu Kristi oppstandelse. De kristne går også her og nå, gjennom en åndelig prosses hvor de korsfestes, dør og oppstår sammen med Jesus Kristus. En åndelig gjennfødelse hvor det gamle mennesket dør og det nye mennesket oppstår. I denne prossesen får de kristne en ny ånd som passer til det nye kroppen de en dag vil oppstå i. Endret 24. mars 2010 av IHS Lenke til kommentar
rosin Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hei:) Jesus oppstandelse henger nært sammen med hans død på korset. Jeg hørte en gang en taler si at oppstandelsen er på en måte som Guds godkjenningsstempel. Bibelen sier at du og jeg og alle andre trenger å bli frelst, fordi vi alle har synda og syndens lønn er døden. Ved å oppstå beviser Jesus at han er syndfri (om han hadde synda så hadde døden hatt makt over ham) og dermed var sonofferet på korset (altså det at Jesus tok straffen for menneskenes synd) fullkomment. Soning og offer er en illustrasjon fra templet. Jesus ble ofret for oss som Guds lam. Bibelvers til å illustere "Lev i kjærlighet, slik som også Kristus elsket oss og gav seg selv for oss som en offergave, et velluktende offer for Gud." Efeseerne 5,2 Det at Jesus stod opp gjør at de som tror på ham og har tatt imot ham som Herre kan få del i Jesu seier over døden. "Selv for en rettskaffen mann ville vel neppe noen gå i døden. Eller kanskje ville noen våge livet for en som er god. Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss da vi ennå var syndere. Når vi nå er blitt rettferdige ved Kristi blod, hvor mye mer skal vi ikke da gjennom ham bli frelst fra vreden! Da vi ennå var Guds fiender, ble vi forsonet med ham ved hans Sønns død. Når vi nå er forsonet, hvor mye mer skal vi ikke da bli frelst ved hans liv. " (romerne 5,7-10) Bare spør om du lurer på noe mer:) jeg har ikke alle svara på alt, men skal forsøke så godt jeg kan å hjelpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå