varmit Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Jeg trener styrke, men har nå valgt å sette opp et mer bestemt program. Det jeg trener er bryst, mage, rygg, triceps, biceps og skuldre. Det jeg lurer på er hvile av disse øvelsene jeg bør kombinere de ulike dagene. Kan det for eksempel være aktuelt å trene bryst, triceps og mage en dag og biceps, rygg og skuldre neste trening? Trener 3-4 ganger i uken. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Og hvor er beina? Se på hvilken muskler som kan kobles sammen: Dag1: Bryst, skuldre og triceps Dag2: Framside lår, legger og mage Dag3: Bakside lår og rygg Lenke til kommentar
varmit Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Trener litt bein da jeg jogger 1-2 ganger i uken, men burde kanskje få med litt styrketreningen her og ja.. Enste jeg tenker på er at dag 1 kan bli ganske heftig, da jeg bruker en triceps-øvelse ala benk med smalt grep og albuene fremover. Ser for meg at jeg er litt dau til den siste øvelsen i dette tilfellet Men dere foreslår 3 ulike dager fremfor 2, og hvor burde jeg legge in biceps? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Den er grei, tror jeg prøver meg på et oppsett med 3 forskjellige dager da. Mulig jeg kommer til å bruke knebøy som hovedøvelse for bein, og at jeg da får inn mesteparten av beinøvelsene på en dag. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Selfølgelig skal du ha med KNEBØY! Lenke til kommentar
lperik Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Selv kjører jeg 5x5 3splitt: Mandag: Bryst, biceps, legg og mage Onsdag: Rygg, triceps, legg og mage Fredag: Skulder, nakke og bein Fungerer veldig bra og har fin fremgang. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Ikke dumt. Hva tror dere om denne kombinasjonen? -Dag 1: Triceps, bryst, skuldre -Dag 2: Rygg, mage, bein -Dag 3: Biceps, mage, bein Ser for meg å da variere bein-og mageøvelsene litt de to dagene. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Ikke dumt. Hva tror dere om denne kombinasjonen? -Dag 1: Triceps, bryst, skuldre -Dag 2: Rygg, mage, bein -Dag 3: Biceps, mage, bein Ser for meg å da variere bein-og mageøvelsene litt de to dagene. Det er ikke så smart å trene triceps og bryst sammen da du trener endel triceps under brysttrening og vil da orke mindre på triceps etterpå. Det samme gjelder for skulderen, så disse 3 muskelgruppene bør få 1dag hver. Bein er såpass store muskler at det holder å ta 1dag. Oppsettet mitt er satt opp med tanke på alt dette, så det burde vurderes dersom du ønsker 3splitt. Endret 26. mars 2010 av lperik Lenke til kommentar
Knife Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Det er ikke så smart å trene triceps og bryst sammen da du trener endel triceps under brysttrening og vil da orke mindre på triceps etterpå. Det samme gjelder for skulderen, så disse 3 muskelgruppene bør få 1dag hver. Bein er såpass store muskler at det holder å ta 1dag. Oppsettet mitt er satt opp med tanke på alt dette, så det burde vurderes dersom du ønsker 3splitt. Nja.. Det er slik de fleste programmene er settet up. Det du virkelig ikke skjønner er at du skjønner biceps knall på rygg dagen. Så hvis du trener biceps på mandag og tirsdag så vil den bli overkjørt. -Dag 1: Bryst, skuldre, triceps -Dag 2: Rygg og bakside lår -Dag 3: Framside lår og mage Slik ville jeg hatt det, grunnen for at jeg endret dag2 og dag3 er at du trener EKSTREMT mye biceps under ryggtreningen (jeg tar med at du tar markløft og diverse ryggøvelser den dagen) og biceps er en liten muskel. Hva tror du at du hadde hatt størst biceps av? Av å ta 20kg biceps curl per hånd eller 200kg markløft? Noe mer til lperik: du nevner at bein er store muskler, men du sier også at det holder med en dag? Whoo.. du har virkelig misforstått poenget. Store muskler trenger og tåler mer treningsvolum og de har kjapere "recovery" time. Så på store muskler er det bedre å ta flere sett og kjøre dem flere ganger i uken. Små muskler som triceps, biceps derimot holder med en trening i uken, for disse er små muskler og blir kjørt ut veldig fort. Endret 26. mars 2010 av Pijus Lenke til kommentar
varmit Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Hmm ok, forstår hva du mener. Har ikke helt kommet igang med markløft enda, da jeg må få noen som kan dette til å vise i begynnelsen. Har til nå brukt nedtrekk, og diverse andre øvelser der man trekker mot brystet. Av beinøvelser tar jeg nå knebøy og legg-press, så trener ikke spesifikt bakside eller fremside lår. Må isåfall finne noen øvelser til dette. Merker at triceps, bryst og skuldre på samme dag blir heavy. Alle øvelsene her går mer eller mindre på bryst i tillegg. Lenke til kommentar
Knife Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Disse to øvelsene holder masse nok: Benkpress Milltær press Vil du ha litt ekstra triceps så tar du med dips. Endret 26. mars 2010 av Pijus Lenke til kommentar
lperik Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Hva tror du at du hadde hatt størst biceps av? Av å ta 20kg biceps curl per hånd eller 200kg markløft? Noe mer til lperik: du nevner at bein er store muskler, men du sier også at det holder med en dag? Whoo.. du har virkelig misforstått poenget. Hva med 32,5kg biceps-curls og 260kg markløft, er det bra nok for deg.. idiot! Ikke tro du er noen treningsguru og at alle andre rundt deg tar feil på alt de sier... Er 27år, har trent aktivt i 12år nå, og når jeg skriver det jeg gjør så er det av erfaring.. Om din erfaring tilsier at du ikke trenger trene biceps overhode fordi du trener feil på ryggdagen så får det være deg om det! Jeg har nok ikke misforstått noe som helst, og 3splitten jeg satte opp fungerer utmerket. Liker du ikke måten jeg deler opp treningsdagene på så får du se å argumentere på en saklig måte! Lenke til kommentar
Knife Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Tviler på at du har trent 12 år.. 1 trening med bein er nok? Og biceps curl er bedre enn markløft til øke størrelsen? Her må vi ha litt teori inn gutt, du har helt sikkert trent i 12 år. Lenke til kommentar
lperik Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Uff, dette her blir for dumt for meg.. Trådstarter: du får høre på hvem du vil, men til syvende og sist er det du selv som finner ut hva som passer best for deg. Lykke til med treningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå