Nesnitram Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Skal man tøye ut etter en hard treningsøkt eller etter oppvarmingen før muskelfibrene er brutt ned? Mener å ha hørt at hvis man tøyer ut rett etter en hard treningsøkt så bryter du ned muskelfibrene enda mer enn de allerede er, noe som visstnok ikke skal være så veldig bra. Kan man eventuelt gjøre det før eller noen timer etter treningen eller vil ikke det ha noen hensikt da? Dette er vell et ganske omdiskutert tema så vidt jeg vet så fint om du kan begrunne svaret. Lenke til kommentar
Runar777 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Skal man tøye ut etter en hard treningsøkt eller etter oppvarmingen før muskelfibrene er brutt ned? Mener å ha hørt at hvis man tøyer ut rett etter en hard treningsøkt så bryter du ned muskelfibrene enda mer enn de allerede er, noe som visstnok ikke skal være så veldig bra. Kan man eventuelt gjøre det før eller noen timer etter treningen eller vil ikke det ha noen hensikt da? Dette er vell et ganske omdiskutert tema så vidt jeg vet så fint om du kan begrunne svaret. Etter oppvarming og så ikke mer, evt. for å løsne litt før en ny øvelse.. for å ikke ødelegge musklene for mye. Jeg personlig har liten tro på uttøying, men veldig god tro på en god og oppvarming av nøkkelmuskulaturen. Anbefaler ikke å tøye ut timer etter trening, da du bør være varm i muskulaturen når du tøyer ut for ikke å ryke sener og det som verre er. Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Hva om man tøyer ut veldig lett etter trening? (skal ha en gymtime for klassen, og de gruppene som allerede har hatt har tatt uttøyingen etter treningen, og ingen har fått minus for det). Men tror jeg snakker med læreren min før timen for å være sikker. Endret 24. mars 2010 av Johan. Lenke til kommentar
DMN Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hva om man tøyer ut veldig lett etter trening? (skal ha en gymtime for klassen, og de gruppene som allerede har hatt har tatt uttøyingen etter treningen, og ingen har fått minus for det). Men tror jeg snakker med læreren min før timen for å være sikker. Husker jeg endte opp i en stor jævla krangel med min vgs gymlærer da hu trakk meg for å ikke slenge på uttøying etter jeg arrangerte klassens gymtime. Forbanna vgs lærere.. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Men hvorfor slang du ikke på noen uttøyning? Isteden for folks "personlige tro på uttøyning" (som Runar skrev), er det noen som har skikkelig stoff om det? Da i forbindelse med styrke. Selv mener jeg å huske og ha lest at lett tøying etterpå og den lille riftingen som oppstår kan være bra. Endret: Det er dessuten ikke nødvendig å være vrang ovenfor lærerne uansett hvor feil man mener de tar, så lenge man ikke ender opp med ting som er skadelige. Endret 25. mars 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
lperik Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Har selv en rutine med oppvarming for hver nye muskelgruppe 15-20reps med ca halvparten av det jeg har tenkt å trene på, for så å tøye ut littegrann mens jeg venter på å ta neste muskelgruppe. Aldri hatt noe problemer med å gjøre det på den måten. Lenke til kommentar
Nesnitram Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 En ulempe med å tøye ut før tunge økter er at man presterer dårligere og orker ikke like mye. Uansett, snakket med læreren min i dag og han var enig i det jeg sa, men allikevel mente han at jeg skulle ha litt lett uttøying etter treningen, så blir til at jeg gjør det. Men det betyr ikke at tråden er løst, ønsker fortsatt å vite litt mer, for eksempel dette med at uttøying forhindrer at man blir støl... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Uttøying hjelper ikke direkte mot stølhet. Derimot kan en seanse med nedjogging og lett tøying i mange idretter forbedre restitusjonstiden veldig, og bli kvitt melkesyre og ikke like støl etterpå. Vet derimot ikke hvor overførbart det er til styrketrening da jeg er ganske ny innen dette. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Uttøying hjelper mot å ikke være så stiv i kroppen? Det kan jo være en fordel å være litt myk og fleksibel i styrketrening og ha nok mobilitet til å utføre øvelser korrekt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå