deltaforce009 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Starter på skolen i morgen med et elektronikkprosjekt i tekforsken, og er mer eller mindre tom for ideer . Lurte derfor på om noen her hadde noen morsome forslag til hva jeg kan lage. Skal ikke være altfor avansert ettersom det lærerinnen foreslo var bl.a. en vannsølmåler, og et blinkende navneskilt . Ønsker (naturligvis) å lage noe litt mer avansert, og gjerne noe man kan bruke til noe senere også! Skal ikke innebære noe programmering av noe slag desverre, men bortsett fra det er det bare å komme med gode og mindre gode forslag! Kan jo dessuten bruke denne tråden dersom andre også trenger hjelp eller inspirasjon til tilsvarende prosjekter! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 En liten strømforsyning er jo noe man alltids får bruk for. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hva med et (innstillbart) analogt filter, som kan kobles direkte på mp3 spillere eller enhver signalkabel som fører lyd ? Temperatursensor, koble opp en temperaturprobe/føler, gjør litt spenningstilpassning eller liknende, mål spenningen med et analogt voltmeter, tilpass skalaen til temperatur. Og bytt ut bakeplaten i voltmeteret med en temperaturskala. Voila elektronisk (analogt) termometer. Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Mye bra forslag her, men er det mulig å skrive ned sånn ca. hva man trenger av deler for de forskjellige prosjektene... Ønsker som sagt noe litt fancy også der minst de følgende komponentene er tatt i bruk: - Transistorer - Dioder - Motstander - Kondensatorer I tillegg hadde jo vært morsomt å lagt inn noen andre, mindre "vanlige", komponenter (om ikke annet for å trekke karakteren opp :!: ). Hadde i tillegg vært kjempefint dersom det ble lagt med en tegning av kretsen for å se hvordan den ser ut! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Til en likestrømsforsyning trenger du minst følgende: Dioder, zenerdiode, motstander, kondenstor(er) og transformator. Skal du ha en regulert strømforsyning trenger du enten en transistor, noen flere motstander. Eventuelt kan du bruke en egen IC (intrigrert krets) for regulering av spenning. http://www.eleinmec.com/article.asp?16 <- En enkelt strømforsyning. Hvilken skole går du forresten?. Endret 24. mars 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Antallet og typer komponenter kommer mye an på hvor mye du gjør utav designet. Det er mulig å kjøpe en ferdig komponent som gjør nesten alt, eller en kan bygge opp ting fra grunnen. Eksempel på et termometer som måler temperaturforskjellen mellom T1 og T2 er vist nedenfor. (legg T2 i referanse temp, f.eks isvann og du måler T1 direkte) Her brukes: To AD590L temperaturmålere (små dingser) (relativt dyre målere, men gir enkel kretsdesign som du ser) http://www.analog.com/en/other-products/militaryaerospace/ad590/products/product.html Diverse motstander og et potmeter (regulerbar motstand) Og en operasjonsforsterker AD707 (nå ute av produksjon) kan erstattes av OP177 http://www.analog.com/en/obsolete/ad707/products/product.html erstattes av: http://www.analog.com/en/amplifiers-and-comparators/operational-amplifiers-op-amps/op177/products/product.html Dette designet vil gi ut 10mV pr grad Celsius. Som du ser trenger designet forsyning av pluss og minus spenning, så det passer jo å lage en spenningsforsyning/regulator til designet. Enten en som henter strøm fra nettet, eller batteridrevet. Andre design som det vist på AD sin nettside gir f.eks et gitt antall mA pr grad C. Edit: For designforslag anbefales det at du leser datablader for gitt komponent/måler (for det du kan tenke deg å måle/regulere). Eksempel dersom du ønsker å regulere spenning se på forslag til design i spenningsregulatorens datablad. Analog Devices, Texas Instruments, og National Semiconductors har også mye bra informasjon og tips om design på sine nettsider. Endret 24. mars 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Høres lovende ut! Skal tenke på det, men i mellomtiden er det bare å komme med andre forslag (selv om det blir vanskelig å overgå dette ). Likte spesielt Analoge Devices siden! Kommer helt klart til å bruke den fremover, spesielt i sammenheng med Tekforsken. Har kun et spørsmål og det er; Hvordan blir outputen her? Er det mulig å omgjøre det til et elektrisk signal som kan brukes til å vise ant. grader C på en liten LCD-skjerm? Evt. bare bruke et par dioder som lyser opp og på den måten viser temperaturen? Takk for tipset!!! Hvilken skole går du forresten?. Går på Nadderud Videregående Endret 24. mars 2010 av deltaforce009 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hm, det jeg tenkte var: ta et analogt voltmeter alla dette: Skru det opp, og bytt ut papirlappen inni med en (selvlagt og skalert riktig) som viser grader C. Det er mulig du ikke finner et voltmeter som passer direkte til kretsens utgang (millivolt) men det er jo bare en enkelt liten forsterkerkrets i så fall. Dioder skal også være fult mulig uten at jeg har en spesiell krets i hode akkurat nå, men et sett komperatorer kan jo gjøre nytten (da trenger du også noen referansespenninger, noe som krever relativt stabil forsyning, eller egne komponenter). En LCD-skjerm (f.eks 2 linjer ganger 16 bokstaver) er vanskelig å få til uten å bruke i det minste en enkel mikrokontroller (programmering) eller en avansert digital tilstandsmaskin. Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 En LCD-skjerm (f.eks 2 linjer ganger 16 bokstaver) er vanskelig å få til uten å bruke i det minste en enkel mikrokontroller (programmering) eller en avansert digital tilstandsmaskin. Hvor vanskelig er evt. denne programeringen. Har ikke holdt på med det noe tidligere, så tror du det er gjennomførbart? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Ellers finnes jo ferdige metre med skjerm: http://no.farnell.com/datel/dms-20lcd-1-dcm-c/voltmeter-dc-lcd/dp/1215412 Lag en liten forsterkning, feks slik at 5V = 50 grader eller noe slikt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Jeg tror at dersom du velger å gå for selvprogrammering av mikrokontroller vil prosjektet ditt bli for stort. Bare det og programmere en mikrokontroller til å snakkes sammen med et LCD-panel kan være et stort nok prosjekt i seg selv. Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Jeg tror at dersom du velger å gå for selvprogrammering av mikrokontroller vil prosjektet ditt bli for stort. Bare det og programmere en mikrokontroller til å snakkes sammen med et LCD-panel kan være et stort nok prosjekt i seg selv. Da legger jeg det på is... Får heller prøve meg på dette en annen gang, og kanskje først lære seg litt av denne typen programmering. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Hei igjen. Jeg kom til å tenke på at det designet jeg foreslo faktisk ikke er noe "billig" design. Et enkelt PT100 element vil nok være billigere ~50kr stk for kjøp av et element. Her har du en enkel krets f.eks (som bruker et PT100 element som temperaturføler) Og en op-amp til ~20kr. (dog bare tilgjengelig som overflatemontert, skal se om jeg finner en i dip utførelse) This digital approach requires use of a microprocessor (µP), but the small circuit in Figure 4 performs accurate linearity compensation using the analog approach. It provides outputs of 0.97V at -100°C and 2.97V at 200°C. It may be necessary to add gain adjustment (span) and a level shift (offset) to cover an output range of -100mV at -100°C to 200mV at 200°C, for example. Figure 4. This analog circuit linearizes an RTD output. Hentet fra: http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/3450 Info om PT100 element (enkelt forklart en 100 ohm motstand der motstanden endres linært med temperatur) http://www.peaksensors.co.uk/rtddatasheets.html Endret 24. mars 2010 av Thorsen Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Takker og bukker!! Nå blir det tekforsk! :new_woot: Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Fant denne, og tenkte jeg skulle prøve meg på den!: Noen som vet hvordan man skal få til jordingene? Er ikke helt pro på elektronikk enda, men lever for å lære Kanskje evt bygge den ut, men får se hva vi får av tid... Endret 25. mars 2010 av deltaforce009 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Jord kobler du til minus på f.eks. batteriet eller strømforsyningen i dette tilfellet. Hvis det er veske du skal måle, så bør du være klar over at rent vann kan bli problematisk å måle. Rent vann leder ikke strøm, dog er ikke vannet i springen 100% rent. Så det er godt mulig det virker. Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Jord kobler du til minus på f.eks. batteriet eller strømforsyningen i dette tilfellet. Hvis det er veske du skal måle, så bør du være klar over at rent vann kan bli problematisk å måle. Rent vann leder ikke strøm, dog er ikke vannet i springen 100% rent. Så det er godt mulig det virker. Leste at det skulle fungere fint, men ettersom H20 er polart burde det jo være nok til å lede den lille strømmen som skal til Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Siden dette er tekforsk bør du jo beregne disse strømmene, bør du ikke ? Finn motstand i vann pr meter (wikipedia water conductivity eller noe slikt). Det er alltid et viktig og matematisk bekrefte designet før man lager det. (Kanskje ikke så viktig for slike små prosjekter, men man bygger ikke et komplisert og dyrt anlegg uten å være sikker på at det virker) Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Siden dette er tekforsk bør du jo beregne disse strømmene, bør du ikke ? Jo mulig det Skal se hva jeg finner ut jeg, så poster jeg updates om prosjektet fremover, så kan dere vurdere selv hvordan det går. Kan også prøve å få tatt noen bilder underveis. Lenke til kommentar
deltaforce009 Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Finn motstand i vann pr meter (wikipedia water conductivity eller noe slikt). Det er alltid et viktig og matematisk bekrefte designet før man lager det. Kanskje det bare er jeg som er n00b, men hvordan skal du egentlig regne ut motstanden/ledeevne til vannet med tanke på at konduktiviteten er oppgitt i siemens pr. meter (ikke per kubikkmeter)?? klarer sikkert å finne en måte å konvertere det med litt fancy regneoperasjoner, men hadde vært fint om noen visste hvordan man gjorde det! Endret 26. mars 2010 av deltaforce009 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå