Gå til innhold

Natur, landskap, ute fotograf - objektiv valg

Anbefalte innlegg

Hei på dere,

Jeg har en sigma 18-200mm og en sigma 50mm og jeg tar veldig mye natur bilder, og en del landskap. har ikke tatt så mye bilder av dyr da jeg ikke får så fine resultat på stor zoom med 18-200'en. 50mm'en er mest brukt, og jeg liker den godt inne og ute.

Så det frister litt å bytte 18-200'en ut med en 24-70 eller 24-105mm eller noe i den duren.

Er det noen som har noe kommentar på dette? noe under 10k..

Jeg bruker Eos 40D

Cheers!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg selv hadde valgt 24-105mm fremfor 24-70mm. Det er to grunner til det: lengre brennviddeomfang og IS.

Men ingen av de to vil hjelpe deg når det gjelder å komme næmere dyra. Da trenger du et objektiv med lengre brennvidde enn 200mm. Sigma 150-500mm har blitt veldig populær her på forumet. Så den er det verdt å ta en titt på.

Lenke til kommentar

Enig med tomsi, er det rekkevidden så er et av problemene må du (betydelig) opp i den lange enden.

18-200 er et kjekt reiseobjektiv med sitt nesten "alt i ett" dersom man ikke bare må ha maks kvalitet. Har et selv som jeg egentlig er forbauset over hva det kan brukes til og det som kommer ut av det til tross for prisen.

Tor

Lenke til kommentar

Har du versjonen av 18-200mm med bildestabilisator? Hva slags lukkertider brukes?

Husk at lukkertidene må være raske, spesielt på 200mm hvis du ikke har bildestabilisator og/eller vil fryse bevegelser.

Kan vi få se et eksempel på det du beskriver som dårlig resultat?

En EF 24-105mm f/4L IS vil gi vesentlig bedre optisk kvalitet, men du mister mye i hver ende. Dersom du kan leve med mangel på ålreit vidvinkel på normalzoomen er det objektivet helt ypperlig. Jeg ville følt meg litt lammet.

Jeg tror dog du vil gjøre klokt i å dele zoom-spekteret opp til 200-300mm i to objektiver.

Hva med EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS som normalzoom og EF 70-300mm f/4-5.6 IS eller 70-200mm f/4L når du trenger den ekstra rekkevidden?

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for alle svar! Jeg ble litt treg med å svare.

Jeg har en 18-200mm F3.5-6.3 DC OS.

Tror jeg ga opp litt for fort med dette zoom objektivet mitt fordi det 50mm fast objektivet var på en måte lettere å bruke, (lettere å få fine klare bilder)

Så jeg tror jeg bør gi det en kjangs og bare ta en haug meg bilder! så jeg blir mer sikker på hva jeg har behov for.

Her er eit håpløst rådyr bilde, tatt i skumring med 1/30sec F6.3 ISO3200 200mm

IMG_9102.JPG

Nøtteskriker, litt bedre. Tatt i dagslys/overskyet med 1/400 F9.0 ISO500 200mm

IMG_0626.JPG

Svane, blir fort mye bedre i bra lys og mindre tele. 1/640 F9.0 ISO200 50mm

IMG_2284.JPG

Dan.

Lenke til kommentar

Hei.

Skal ha meg to objektiver, ett til standard foto 18-55mm eller noe og ett med lengre rekkevidde på 100-300mm eller noe, som jeg kan komme nært inn på dyr med.

Har veldig lite peiling på hva som er bra osv.. Skal brukes på Canon eos 50d eller eos 550d

helst ikke for dyrt, trenger hjelp!

Lenke til kommentar

Rådyrbildet har alt for lang lukkertid. Det lar seg ikke fikse enkelt siden det er skumring og alt for lite lys, men et objektiv med f/4 eller f/2,8 ville gjort det litt bedre så fremt du ikke reduserer ISO samtidig, men særlig f/2,8 koster mye penger. En annen mulighet er å øke ISO. Det gir ennå mer støy, men akkurat her tror jeg det ville vært et godt kompromiss. Bildet er så fargeløst at det ikke er noen farger å redde. Gjør det om til sort hvitt så slipper du fargestøyen.

Nøtteskrika synes jeg ser ganske bra ut, bortsett fra at motivet er litt kjedelig fargemessig.

Lenke til kommentar

Hei.

Skal ha meg to objektiver, ett til standard foto 18-55mm eller noe og ett med lengre rekkevidde på 100-300mm eller noe, som jeg kan komme nært inn på dyr med.

Har veldig lite peiling på hva som er bra osv.. Skal brukes på Canon eos 50d eller eos 550d

Canon 18-55 IS og 55-250 IS er de beste budsjett objektivene,ville ikke kjøpt noe billigere enn de.

Lenke til kommentar

Hei.

Canon 18-55 IS og 55-250 IS er de beste budsjett objektivene,ville ikke kjøpt noe billigere enn de.

Takk for hjelpen, men er det like lurt å kjøpe dette siden det har på en måte alt i ett http://www.pixmania.com/no/no/2538905/art/sigma/zoom-objektiv-18-250-mm-f.html ?

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men er det like lurt å kjøpe dette siden det har på en måte alt i ett http://www.pixmania....8-250-mm-f.html ?

Vel,hvis du ikke gidder og bytte objektiver så fungerer det sikkert greit.

Bare vær klar over at et objektiv med et såpass stort brennvidde omfang innehar endel kompromisser,kjenner ikke spesifikke objektiv men normalt så yter de dålig i den vide og teleenden samt at de fokuserer treigt og har behov for mye lys.

Med andre ord ikke et optimalt objektiv på noen måter,det er en grunn for at man bytter objektiver og dele brennvidde omfanget opp i to objektiver er nesten minimalt.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men er det like lurt å kjøpe dette siden det har på en måte alt i ett http://www.pixmania....8-250-mm-f.html ?

Vel,hvis du ikke gidder og bytte objektiver så fungerer det sikkert greit.

Bare vær klar over at et objektiv med et såpass stort brennvidde omfang innehar endel kompromisser,kjenner ikke spesifikke objektiv men normalt så yter de dålig i den vide og teleenden samt at de fokuserer treigt og har behov for mye lys.

Med andre ord ikke et optimalt objektiv på noen måter,det er en grunn for at man bytter objektiver og dele brennvidde omfanget opp i to objektiver er nesten minimalt.

Greit, da blir det de to objektivene som ble nevnt tidligere :)

Lenke til kommentar

Skal du ta bilder av dyr i bevegelse hjelper IS lite, med mindre du kan fange dyret i en pannende bevegelse - og da hjelper det kun for opp og ned-bevegelser, og panningen blir ikke noe kortere. ..og for et dyr som ikke beveger seg i en panningretning vil IS stort sett ikke hjelpe i det hele tatt (bortsett fra å få bakgrunnen jevn). Her er det først og fremst lysstyrke som teller - og det er dessverre bældyrt, spesielt for zoomer.

Tror du skal være obs på hvilken blender du bruker - blender du ned til f/9 kan du få skarpe bilder selv med billigere zoomer, men skal du skyte i dårlig lys er det lysstyrke som gjelder.

Kan være du synes det er lettere å skyte med sigmaen (antar du har 50mm F1.4 EX DG HSM) fordi den på full åpning (f/1.4) har 3 2/3 stops mer lys enn 18-200'en (f/5) på samme brennvidde, eller 12-13 ganger så mye lys = 12-13. delen av lukkertiden.

Hvis du vil skyte i dårlig lys, synes 200mm er "nok", og du har et budsjett opp til 10k, så kunne du blåse "alt sammen" på en brukt 70-200/2.8 IS - tror det burde være mulig å få en brukt en for rundt 10k, nå når mark II-versjonen er på vei inn og flere skal oppgradere. Men - den er dyr, schwær og tung..

f/2.8 er 2 1/3 stops kjappere enn f/5.6 f/6.3, og så kunne du fått samme eksponering på rådyrbildet på ca. 1/5 av lukkertiden - 1/150s, og så hadde linjene blitt 1/5 så lange.

Ellers angående rådyrbildet: "Det var rett og slett for mørkt den dagen". Hadde jeg vært der med samme objektiv hadde jeg droppet å håndholde og heller forsøkt å ta rådyret stillestående mens jeg hadde objektivet på stativ, lent inntil et tre eller lignende.

Edit: Sigmaen er da også mye skarpere på samme blender, og kommentaren min var altså til krypt0 og ikke ranvikeirik.

Ranvikeirik - du skal lete for å få mer objektiv for pengene enn EF-S 18-55 IS og 50-255 IS, men de blir for mørke til rådyrbildet over.. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

For å redde rådyrbildet sånn nogenlunde måtte du hatt en lukkertid 1/200. Da hadde i hvertfall bildet vært fritt for kamerarystelser (med en normalt stød hånd). Sannsynligvis ville det dog ikke vært helt tilstrekkelig for å fryse rådyrets bevegelse.

For å få en lukkertid på ca 1/200 måtte du hatt et objektiv med f/2.8-blender, eller f/4 og et kamerahus som kunne gått opp til ISO 6400.

Lenke til kommentar

Veldig hyggelig att du ga et så utfyllende svar Trondster! Thank you :)

Man lærer noe hver dag, og jeg tar som sagt å bruker det jeg har av utstyr til nå for å lære mer før jeg handler noe mer.

synes 200mm har vert grei breddevidde, men det virker som om maks kvaliteten ligger mellom 45-100mm på min. Det har vel litt med att 18-200mm er et stort sprang.

Det er 50mm F1.4 EX DG HSM jeg har ja. Trives med den!

Dan.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Med riggen du har har du enorm fleksibilitet i zoomområdet, samt et stk glimrende fastoptikk.

Finn ut av hva du liker å ta bilder av og hva du savner mest med utstyret ditt - tror det å vente med oppgraderinger er en veldig god teknikk. Sigmaen er et stk glimrende fastoptikk - og gir veldig god bildekvalitet, selv på full åpning f/1.4. (Vel - i forhold til at det tross alt er f/1.4, i alle fall.)

Vil foreslå å eksperimentere litt med blender - test spesielt med sigmaen. Sett funksjonshjulet på Av og eksperimenter med forskjellige åpninger. Tror du vil få mange morsomme aha-opplevelser.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...