Kaarerekanraadi Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Er det ikke grenser for hva disse jernbanefolkene kan klare å prestere? Det er livsfarlig å komme i nærheten av noe som har med NSB og Jernbaneverket å gjøre. Minst tre drept. Antageligvis mens de jobbet med lossing og hørte på radio. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Før du bedømmer NSB nedom og hjem så er det viktig å få fakta på bordet. Er dette en menneske feil? Er det en teknisk feil? (Pga dårlig vedlikehold eller svikt i komponenter?) Kunne ulykken ha vært forhindret på en eller annen måte? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Er noke tidleg å starte å spekulere i årsakene til at ulykka oppstod på dette tidspunktet. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Vognene kan ikke ha kommet raskere enn 155 km/t. Det har jeg regnet ut. I tillegg var de heldigvis tomme. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hvorfor skal vi dømme NSB eller Jernbaneverket? Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hvordan vet du at det er NSB og Jernbaneverket som er skyld i hendelsen? Det er andre som kan gjøre feil også, vet du... Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Ja, ja. Det går alltid et tog. Dessverre vet man ikke når og hvor. Hvorfor skal vi dømme NSB eller Jernbaneverket? Hvorfor skal vi ikke dømme dem? Fordi de er offentlige? Endret 24. mars 2010 av Kaarerekanraadi Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Før granskingsrapporten er klar kan ein ikkje dømme nokon som helst. Det var eit godstog, eigd av CargoNet så vidt eg forstår. Kva NSB har med saken å gjere forstår eg ikkje. Jernbaneverket har ansvar på jernbanenettet i Norge, samt signalanlegga, informasjon på stasjonar og vedlikehald. Den utløysande faktoren var at vognene byrja trille av seg sjølv. Dei ansvarlege for toget er vel første som bør undersøkast. Eit tog byrjar ikkje å trille heilt av seg sjølv utan at det har blitt gjort ein menneskeleg feil eller oppstått ein teknisk. At ein teknisk feil skal forårsake sånt høyrest snodig ut, men det får andre undersøke. Endret 24. mars 2010 av Zeph Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Vanskelig å si noe før man vet mer om ulykken, og livsfarlig, tror du alternativene til godstransport kommer så veldig mye bedre ut på livsfarlighet-skalaen (trailere), det tror ikke jeg. AtW Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Var alle dei drepne arbeidarar nede på Sjursøya? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Dette har vitterlig lite med jernbanen som sådan og gjøre. Ulykker skjer. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hvorfor klager dere? Nå har vi vært forbannet på forsinkelser og trege tog i flere år. Nå tar man endelig ansvar og setter opp farten, et skritt i riktig rettning ved å sette opp farten. Lyntog neste! Legg ned hele jernbanen og bygg veier. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Hvorfor klager dere? Nå har vi vært forbannet på forsinkelser og trege tog i flere år. Nå tar man endelig ansvar og setter opp farten, et skritt i riktig rettning ved å sette opp farten. Lyntog neste! Legg ned hele jernbanen og bygg veier. Ja, 120 km/t inn og ut av Stor-Oslo hadde hjulpet godt på rutetidene. For nå kjører de i knapt 50 helt fra Sandvika. I hvertfall gjorde de det i 2004, da jeg sist bodde i Oslo. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Altså, jerbaner er relativt trygge. I forhold til bilkjøring er det supertrygt. Hva denne ulykken skyldes vet jeg ikke, men at det blir så stor hype rundt dette er urettferdig, det dør like mange som i denne ulykken i biltrafikken på en snau halv uke. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Greit, nå står alle togene i hele landet. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Alternativet er at alle tog hadde kjørt som normalt, men uten kontroll. Det skal ikke mye tankekraft til for å skjønne at det ville blitt fatalt. Heller litt kø enn en potensiell katastrofe. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 29. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2010 Alternativet er at alle tog hadde kjørt som normalt, men uten kontroll. Det skal ikke mye tankekraft til for å skjønne at det ville blitt fatalt. Heller litt kø enn en potensiell katastrofe. Men hvorfor skjer slike ting i det hele tatt? Og gang på gang på gang? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mars 2010 Del Skrevet 29. mars 2010 Det skjer gang på gang fordi alt fra signalanlegg og skinnegang til kommunikasjonsutstyr ofte er over 50 gammelt. Jernbanen har blitt sørgelig nedprioritert i mange år fra regjeringen sin side - her ser vi resultatene. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 30. mars 2010 Del Skrevet 30. mars 2010 Jernbanen har blitt sørgelig nedprioritert i mange år fra regjeringeneren sin side. Og da både venstre- og høyreorienterte regjeringer. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 nå har de venstreorienterte regjert en hel del mer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå