Gå til innhold

Ett dypt spørsmål om GSK.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg driver på med VG1 studiespesialiserende, og vurderer nå å ta VG2+VG3 på samme år, men samtidig vurderer jeg å bare ta gjennstående fag som privatist og få generell studiekompetanse. Planen er å bli ferdig innen jeg er fylte 18 år.

Hvilke fag er gjennstående, og hvordan blir dette i såfall lagt opp? Regner med at det bare er fellesfagene jeg i bunn og grunn må ta opp, siden de er obligatoriske, men det betyr også at jeg har de fleste fag fra før av når sommeren kommer.

Har til nå; Engelsk, samfunnsfag, geografi og naturfag som avgangsfag, derav tre av de er krav til generell studiekompetanse.

På forhånd takk,

Balto.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ta fellesfagene. I tillegg må du ta fordypningsfagene, fellesfagene i seg selv kvalifiserer deg ille til GENS (ikke GSK, GENS). Hvis de gjorde det, hvorfor skulle man da ta flere fag enn nødvendig?

Av fordypningsfag kreves det minst 6 fag. Fire av dem må være innenfor ett fagområde (enten realfag eller språk og samfunnsffag), og to av dem må være på tredjeklassenivå. Jeg er litt usikker på om de to resterende fagene kan tas på andreklassenivå, eller om ett må være på tredjeklassenivå. Altså, om du kan ta f. eks. engelsk og sosialkunnskap på VGIII-nivå, og så ta f. eks. R1 og FY1, eller om du da må ta R1+R2 eller FY1+FY2. Du kan selvfølgelig også ta alle seks fagene innenfor samme fagområde.

Lenke til kommentar

Flere "drop-outs" som jeg kjenner som bare har tatt opp fellesfag også fått GENS.

Jaja, du må gjerne gjøre det om du tror det, men ikke skyld på meg når du ikke kommer inn på PHS fordi du ikke har studiekompetanse.

Skal jo spørre rådgiver om dette her. Jeg er ingen drop-out, jeg bare tenker på hvordan jeg skal få generell studiekompetanse innen jeg er 18 år. Derav har jeg tenkt en del på å ordne med skolen slik at jeg kan ta VG2 og VG3 på samme år. Er to stykk som har gjort det før meg på skolen jeg går på. ^^,

Lenke til kommentar

Om du gjør det du foreslår, så får du ikke GENS. Mulig du i følge dine definisjoner ikke er en "drop-out", men du har altså ikke fullført skolen, så i mine øyne er du det.

Du må gjennomføre tre års skole, eller i det minste det som TISLVARER tre års skole. Altså, du må ta alle fagene som kreves for å få godkjent de tre årene, men ingenting hindrer deg i å ta fagene som privatist så fort du bare gidder. Men du slipper ikke unna programfag.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke gått ut av skolen enda, jeg går gjerne tre år til sammen. Det du ikke forstår er at jeg vil ta VG2 og VG3 på ett år.

Selvfølgelig forstår jeg det. Jeg kan da lese. Det må du gjerne også gjøre. Poenget er at du ikke slipper unna noen fag ved å gjøre det på den måten. Du må fortsatt tilfredsstille alle fagkrav, og de er beskrevet i min første post i denne tråden. Hadde du orka å lese den, i stedet for å stille spørsmål og kverulere den, så hadde du fått svaret du etterspør i første post. Realfagene er eksempler. Du trenger ikke realfag, men du trenger fordypningsfag/valgfag/hva enn du kaller det som ikke er fellesfag. Realfagene er også fordypningsfag, men fordypningsfag er ikke nødvendigvis realfag.

Lenke til kommentar

Ja, for å få studiekompetanse må du ha et bestemt timetall som du ikke får kun ved å ta fellesfagene. I tillegg må valget av programfag du tar oppfylle spesielle krav til fordypning.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...