Gå til innhold

Test: Keysonic KSK-8003UX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er virkelig ikke enig i at det er en ulempe at det mangler ekstra funksjonstaster. Er det en ulempe at en stereo-forsterker ikke har surround-lyd? Er det en ulempe at en bil ikke har vinsj? Er det en ulempe at en sykkel ikke har gabasjebrett? Nei det er ikke det. De er bare tiltenkt en annen brukergruppe. Alt kan ikke ha alt, og alle ønsker ikke alt. Det er ikke ulemper av den grunn.

Lenke til kommentar

Tja, jeg er ikke enig, man kan ikke unnskyklde alle ulemper med at det er et valgt design.

Men ein kan vel ikkje kalle det ein ulempe når det faktisk er ein fordel for mange?

Jo, det vil jeg si man kan, det er masse produkter der en lempe for noen er en fordel for en annen, se på anmeldelser genrelt, det påpekes stadig ulemper som kan være en fordel for andre.

AtW

Jeg er virkelig ikke enig i at det er en ulempe at det mangler ekstra funksjonstaster. Er det en ulempe at en stereo-forsterker ikke har surround-lyd? Er det en ulempe at en bil ikke har vinsj? Er det en ulempe at en sykkel ikke har gabasjebrett? Nei det er ikke det. De er bare tiltenkt en annen brukergruppe. Alt kan ikke ha alt, og alle ønsker ikke alt. Det er ikke ulemper av den grunn.

Du argumenterer for at det ikke alltid er en ulempe å mangel en funksjon, det er riktig, spørsmålet er derimot er det aldri en ulempe å mangle en funksjon? Er det ikke en ulempe å amngle airbag i en bil feks? Mangle bremser opå en sykkel?

AtW

Lenke til kommentar
Windows-taster har ingenting på et tastatur å gjøre!

På MS har windows tasten mye og si. Jeg bruker snarveier flittig og da er WT elementær...

Ja, for dem som bruker Windows er det sikkert greit å ha, men Windows er bare ett av mange operativsystemer (OS), så hva er hensikten med å ha spesifikke taster for kun ett av disse OS-ene på et tastatur? Det er ikke logisk. Bare fordi Microsoft har stor markedsdominans med Windows og har lokket bransjen til å lage tastaturer med disse tastene, betyr ikke det at slike taster har sin berettigelse på ALLE tastaturer!

Ærlig talt, Microsoft lager sine egne tastaturer, så la dem produsere tastaturer med Windows-knapper og så får Windows-brukere kjøpe sine tastaturer derfra. I det minste la oss andre få anledning til å kjøpe noe annet andre steder. Slik det er i dag er det i praksis umulig å oppdrive et tastatur som ikke har disse tastene!

Som du skjønner bruker jeg selv ikke Windows, men jeg har gjort det i 16 år og aldri hadde jeg behov for å bruke disse tastene. Jeg er gammel nok til å ha vært med på hele PC-utviklingen, og en god del før den også, og jeg husker vi gapte av forskrekkelse da Microsoft fikk innført sine egne taster på standardtastaturer! Det var kupp det! Og veldig tragisk. Jeg misliker sterkt at Microsoft skal presse seg inn overalt der de ikke har noe å gjøre.

Men det gjelder ikke bare Microsoft. Apple har også sin epletast. men det stiller seg litt annerledes, fordi kun Apple selger Apple-maskiner. Da må de få lov til å ha sine egne taster. Men det er en uting like fullt.

Prøvd HHKB - Happy Hacking Keyboard?

Nei, men jeg vet om det. Det er ikke noe for meg. De tastaturene er litt for enkle og spesielle - selv når det er tekst på tastene.

800px-Happy_Hacking_Keyboard_Professional_2.jpg

[...] det står jo at det vil komme ut et nordisk tastatur.

Ok. Det er bra. Da trekker jeg det ankepunktet mitt.

Det portable tastaturet du viser bilde av har en tast med "diamantsymbol". Hvis bransjen kunne bli enige om et slikt utseende, eller noe lignende, istedet for disse Windows-tastene, så kunne ulike OS tilpasse sine egne funksjoner til disse mer nøytrale tastene. Det hadde vært et stort skritt i riktig retning.

lite2.jpg

Men egentlig vil jeg heller ha en moderne utgave av IBMs Model M-tastatur, med ÆØÅ. Hvis Logitech eller noen kunne laget et tastatur med denne layouten ville jeg kjøpt det med én gang:

800px-ModelM.jpg

Dette er det tastaturet jeg bruker i dag (bare at mitt har norsk layout), Logitech Deluxe 250. Det koster bare 66 kroner og er enkelt, selv om jeg ikke slapp unna Windows-tastene. Ikke noe mikk-makk, og det er bra å skrive på:

i_572579.800x500.jpg

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Ja, for dem som bruker Windows er det sikkert greit å ha, men Windows er bare ett av mange operativsystemer (OS), så hva er hensikten med å ha spesifikke taster for kun ett av disse OS-ene på et tastatur? Det er ikke logisk. Bare fordi Microsoft har stor markedsdominans med Windows og har lokket bransjen til å lage tastaturer med disse tastene, betyr ikke det at slike taster har sin berettigelse på ALLE tastaturer!

Ærlig talt, Microsoft lager sine egne tastaturer, så la dem produsere tastaturer med Windows-knapper og så får Windows-brukere kjøpe sine tastaturer derfra. I det minste la oss andre få anledning til å kjøpe noe annet andre steder. Slik det er i dag er det i praksis umulig å oppdrive et tastatur som ikke har disse tastene!

Som du skjønner bruker jeg selv ikke Windows, men jeg har gjort det i 16 år og aldri hadde jeg behov for å bruke disse tastene. Jeg er gammel nok til å ha vært med på hele PC-utviklingen, og en god del før den også, og jeg husker vi gapte av forskrekkelse da Microsoft fikk innført sine egne taster på standardtastaturer! Det var kupp det! Og veldig tragisk. Jeg misliker sterkt at Microsoft skal presse seg inn overalt der de ikke har noe å gjøre.

Enig... La oss få debrandet metatasten.

Men det gjelder ikke bare Microsoft. Apple har også sin epletast. men det stiller seg litt annerledes, fordi kun Apple selger Apple-maskiner. Da må de få lov til å ha sine egne taster. Men det er en uting like fullt.

Ja, men dette er kun på eldre generasjoner av Apple tastatur, på de nye tastaturene er Apple-logoen fjernet. Nå er de kun merket med cmd og ⌘-merket.

Apple_iMac_Keyboard_A1242.JPG

Det portable tastaturet du viser bilde av har en tast med "diamantsymbol". Hvis bransjen kunne bli enige om et slikt utseende, eller noe lignende, istedet for disse Windows-tastene, så kunne ulike OS tilpasse sine egne funksjoner til disse mer nøytrale tastene. Det hadde vært et stort skritt i riktig retning.

Ja. Som jeg sa ovenfor, la oss få debrandet meta-tasten...

Men egentlig vil jeg heller ha en moderne utgave av IBMs Model M-tastatur, med ÆØÅ. Hvis Logitech eller noen kunne laget et tastatur med denne layouten ville jeg kjøpt det med én gang:

800px-ModelM.jpg

Jepp... Model M er legendarisk... Unicomp selger de fortsatt, http://pckeyboards.stores.yahoo.net/, men er ikke sikker på om man får de i norsk layout.

Jeg husker tastaturet som var på brutterns første PC. Det var en 286 som han kjøpte på slutten av 80 - tallet, og hadde et tastatur der tastene ga fra seg en lyd, akkurat som du slo av og på små brytere. Det var det tastaturet jeg lærte meg Touch på, og det var med stor sorg jeg måtte legge det i pc-skrot skapet da de nye pc-ene med ps2-portene kom, og som ikke hadde de store runde portene som var før ps2.

Du vet at det finnes overgang fra AT til PS/2 plugg? Regner med denne kan brukes videre på en PS/2 til USB adapter.

AB440.jpg

Endret av havarhen
Lenke til kommentar

Det er noe med at selv om man begynte med noe og la sin elsk på det, så går verden fremover. Kan være fornuftig å la ting ligge og heller bruke litt tid på å bli vant med noe nytt på et tidspunkt også :) Jeg var også veldig glad i de gamle gode tastaturene, og musene også for den saks skyld. Men nå klarer jeg faktisk å leve med de enkle utgavene av det som kommer idag også :)

Lenke til kommentar

Enig... La oss få debrandet metatasten. [...]

Ja. Som jeg sa ovenfor, la oss få debrandet meta-tasten...

Veldig enig i begge disse to! ;)

Finnes det et opprop for dette på internett som man kan skrive under på? Hvis ikke er det på tide å lage det. Mulig petitiononline.com har noe slikt ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...