glad Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hei Jeg gikk til IT avdelingen i går for å be dem om å fikse passordet på skolebrukeren min, men når jeg var der med PC-en så oppdaget IT fyren at skjermen var litt ødelagt i øverste hjørnet. Han tok den dermed inn til reprasjon uten mitt samtykke. Har han lovt til dette? Han refererte til kontrakten jeg hadde skrevet under med fylket og sa at regningen ville komme i posten. Datamaskinen fungerte ypperlig slik som den var, men han mente den måtte fikses. Han sa at beløpet kunne være alt fra 500 - 3000NOK. Jeg synes dette er totalt urimelig. Avtalen med fylket er at vi skal betale 800NOK i halvåret og etter utdannelsen er PC-en til eget eie. Allerede har jeg betalt 2/3 av datamaskinen så kommer han opp med at det er han som bestemmer over den osv. Jeg blir så irritert. Jeg trodde det var slik at man skulle vite hva en reprasjon koster på forhånd. Ikke få slike svar som han ga meg. Totalt urimelig. Hva synes dere? Jeg ønsket ikke å reparere datamaskinen. Nå har jeg ingen PC, og vi har elektronikk eksamen snart, får ikke gjort oppgaver eller noe som helst da alt foregår på PC på flyfag. Den IT idoten tok altså fra meg mitt eneste hjelpemiddel, og sa at han måtte reparere det, når datamaskinen fungerte helt fint. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Du SKAL få en pc imens din er på reparasjon. I tillegg så kan ikke han pålegge deg en reparasjon mellom 500-3k dyr vist pcen faktisk fungerer. Ta det opp med kontaktlærer... Lenke til kommentar
glad Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Og praksisen er tydeligvis forskjellig fra skole til skole om hvordan de behandler folk som har fått skader på datamaskinen sin. På Breivika i Tromsø som jeg gikk på i fjor brukte noen av guttene i klassen å slå datamaskinene sine når de tapte i spill osv, og de fikk alltid reparasjonen gratis. Og i disse tilfellene var det deres egen feil, men i mitt tilfelle var det ikke engang jeg som forårsaket skaden. Har allerede dårlig råd, om jeg skal måtte betale 3000 for en skjerm så går jeg konkurs. Kan jeg nekte å betale? eller si at jeg ikke ønsker skolepc lengre? IT fyren jeg snakket med oppførte seg frekt, og brydde seg fint lite om hva jeg mente. Han var ikke akkurat en service person. I Stipend får jeg ca 3200 hver måned. Bor på hybel borte så har ikke råd å betale en regning på en PC i tilegg til husleie og mat. Synes dette er helt urimelig, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Har jeg noe jurdisk jeg kan bruke mot han? En i klassen måtte f.eks betale 6000 for en feil på hans PC, vet ikke helt detaljene rundt det, men han hadde visst sluppet unna på en eller annen måte... Lenke til kommentar
glad Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Du SKAL få en pc imens din er på reparasjon. I tillegg så kan ikke han pålegge deg en reparasjon mellom 500-3k dyr vist pcen faktisk fungerer. Ta det opp med kontaktlærer... Han sa ingenting om lånepc, men spurte heller ikke. Han var så sur og ekkel at jeg prøvde å komme meg bort fortest mulig. Han sendte meg akkurat et skademeldingsskjema, ser ut som det har noe med en forsikring å gjøre. Han skrev også at det er forsikringen som avgjør hvor dyr reparasjonen blir for meg. Må vell finne på en god unnskyldning for hvorfor skjermen ble slik den er, sier jeg sannheten. At en venn av meg gjorde slik at den ble ødelagt må jeg vell betale alt selv.... Skal ta kontakt med kontaktlærer, han er forøvrig ikke på skolen nå grunnet sykdom. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Men hvis forsikringen skal dekke det - så ender ikke du med regningen, men forsikringsselskapet. HVor i landet går du? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Men hvis forsikringen skal dekke det - så ender ikke du med regningen, men forsikringsselskapet. HVor i landet går du? Tipper Bardufoss. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Har han lovt til dette? Han refererte til kontrakten jeg hadde skrevet under med fylket og sa at regningen ville komme i posten. frem til maskinen er kjøpt ut av elev leier du denne maskinen og den er fylket sin eiendom. du underskrev også en kontrakt hvor du godtar at maskinen skal holdes i samme stand som utlevert og om ikke holdt i samme stand påløper servicekostnader brukeren. holde fylket sine maskiner i god stand er en av ITavdelingen sine oppgaver, mener de maskinen trenger service så blir den sendt til service. da blir det opptil verksted undersøke maskinen for så konkludere med om dette er garantisak eller ikke, om ikke garanti blir det fakturert eleven eller evnt om mindreårig så den foresatte som ble påført kontrakten. om service er unlønnsomt i forhold til kjøp av ny maskin blir den evnt byttet ut. ordlyden som det heter på fint varierer fra fylke til fylke, men samtlige har inkludert at eleven skal dekke skader i sine kontrakter. enkelte fylker har du også forsikring på maskinen som dekker 1-2skader pr skole eller kalenderår fra utlevering. Endret 24. mars 2010 av cruzader Lenke til kommentar
glad Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Skolen har forsikring, men det kommer den dekker ikke alt. Er visst en egenandel på 535NOK, men denne kan være mye høyere. Det spørs om forsikringen mener at skaden er et uhell eller ikke. Skulle aldri valgt å ha skolepc, hadde det bare vært min egen PC hadde det ikke vært noe problem, men nytter ikke å angre. Blir spennende å se hva regningen kommer på. Må vell sikkert ta opp lån og greier. Lenke til kommentar
glad Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Har forøvrig aldri skadet datamaskinen før, og det var heller ikke min feil. Uansett, det som er urettferdig er at jeg kjenner flere andre som har fått gratis reprasjon av sine datamaskiner. Forskjellen er at de går på andre skoler, menmen. Lenke til kommentar
wizay Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 På vår skole, thor heyerdahl i larvik, kan vi totalskade pcen 3 ganger før vi må betale noen omkostninger Lenke til kommentar
V-by Skrevet 11. april 2010 Del Skrevet 11. april 2010 Gå tilbake til it duden og krev en lånepc, du betaler tross alt for å ha en pc. Det virker heller ikke som han har spurt deg om hvorfor den er ødelagt, og det kan det være mange årsaker til, og ikke nødvendighvis din feil. Det at skolen leier ut pc-en til deg er fordi det er mange programmer og andre ting som gjør at pc-ene må stå på skolens eller fylkeskommunens navn. (var i vertfall slik for et par år siden) Selv ser jeg ikke problemet, hvis du selv må kjøpe ut pc-en når du er ferdig på skolen. Og hadde dette vert en pc, du hadde lånt av skolen, hadde det jo vert åpenbart at du måtte ha betalt. Lenke til kommentar
glad Skrevet 15. april 2010 Forfatter Del Skrevet 15. april 2010 Er jo en pc som jeg leier hos skolen, men som blir til eget eie etter endt skole. Har betalt 2/3 av leien allerede, så dvs en regning til så er den min. Og lånepc var ikke aktuelt, måtte ta med min private PC til skolen og selv sette den opp med domenet, gikk selvsagt helt greit det, men er surt å enda ikke ha fått tilbake skolepcen som jeg i grunn ikke ville reparere. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 15. april 2010 Del Skrevet 15. april 2010 Er jo en pc som jeg leier hos skolen, men som blir til eget eie etter endt skole. Har betalt 2/3 av leien allerede, så dvs en regning til så er den min. Og lånepc var ikke aktuelt, måtte ta med min private PC til skolen og selv sette den opp med domenet, gikk selvsagt helt greit det, men er surt å enda ikke ha fått tilbake skolepcen som jeg i grunn ikke ville reparere. Hva faen har ikt duden deres røyka? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå