Espein Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Hei. Er nå lærling og har nettopp sjekka selvangivelsen min. Fikk tilgode 1600,- så det er greit. Hadde hybel der jeg jobba før (fikk bortebostipend), men var der kun en sjelden gang. Så ble mye pendling fra hjemmeplassen min, 10 mil hver dag i over 8 måneder. Skal jeg føre på dette også, selv om jeg hadde hybel der jeg jobba? Edit: Ser nå att jeg evt. skal føre på 230 dager pendling om jeg ikke var syk mere enn 15 dager. Regnet ut att jeg ca får igjen 5000 kr om jeg fører på pendlinga mi. Men har jeg rett til det siden jeg hadde bortebostipend? Håper på noe hjelp Endret 24. mars 2010 av Espein Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Du har vel adressen din på hybel siden du får stippend pga det. Da kan du jo reise dit. Tviler på om jeg får pendlefradrag om jeg velger å kjøre til farmor som bor 20mil unna. Uten at jeg vet så tipper jeg på at det isåfall må være fra adressen din. Blir spennende å se hva andre svarer her. Lenke til kommentar
KoR Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) feil topic Endret 24. mars 2010 av KoR Lenke til kommentar
Espein Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Hjemmeadressen min har alltid vært hos min mor. Har aldrig hatt postkasse etc. der jeg hadde hybelen Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Da skulle du nå ikke ha fått borteboerstippend heller. Flaks du ikke fikk kontroll. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Man trenger ikke skifte POSTADRESSE for å få bortebostipend. Jeg hadde hybel på stedet jeg jobba, jeg betalte måndelig husleie men var der ikke så ofte så det ble mye pendling. Posten fikk jeg på HJEMMEANDRESSEN min. Tilbake til det jeg lurer på.. Endret 24. mars 2010 av Espein Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Vil tro du da kan risikere å miste borteboerstipendet, siden du ikke har bodd der du har oppgitt at du bodde, og dermed ikke har hatt rett på stipend. Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Drit i post eller hjemmeadresse, man må endre den registrerte adressen sin dit man skal bo for å få stipend. Hvor du endrer postadressen din spiller liten rolle, det kan være i svalbard eller på hytta. Endret 24. mars 2010 av War Lenke til kommentar
Espein Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Det er ikke ulovlig å få bortebostipend, leie seg hybel og betale husleie og bo hjemme når man selv vil. Da vil jeg vennligst se hvor det står Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Men du kan ikke sette adressen hos bestemor mens du bor hjemme. Da får du ikke stippend pga du bor hjemme , men du hadde fått det om du bodde hos bestemor. At folk faktisk bor der de har oppgitt er det lånekassen sliter med å kontollere. Bor du i det samme huset som foreldrene dine, får du stipend bare hvis huset er delt inn i flere enn fire forskjellige og klart avskilte enheter. Det er ikke nok at du bor i egen boenhet i foreldrenes hus eller betaler husleie hjemme. Hele støtten blir da utbetalt som lån og lånet blir ikke gjort om til stipend ved fullført utdanning. Flytter du fra eller til foreldrene dine i løpet av søknadsperioden, må du sende melding til Lånekassen hvor du oppgir flyttedato. Det er ikke tilstrekkelig å melde flytting på Dine sider. Flytter du for deg selv, ber vi deg sende inn kopi av leiekontrakten. Da bor du på hybelen din i det offentlige øyet, da kan du neppe få fratrekk på skatten pga du frivillig velger å dra hjem langt unna. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Lånekassen stiller ikke krav til at man endrer folkeregistrert adresse, men at man har en studieadresse. Uansett er nok dette irrelevant i denne sammenheng når det dreier seg om selvangivelsen. Pendlet du har man krav på pendlerfradrag, slik at dette skal man føre opp. Forøvrig er det slik når det kommer til selvangivelsen at man skal føre opp de fradrag man tror man har rett på, det er opp til skatteetaten å bestemme om man faktisk får det innvilget. Får man det ikke innvilget kan man klage på vedtaket og/ eller angripe vedtaket med rettslige midler. Med andre ord så er det ikke noe poeng å lage mer problem ut av det enn det faktisk er, selvangivelsen har faktisk et eget kommentarfelt som er til for å brukes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå