Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cidds Polysøvnfaseeksperiment - Logg

cidd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg også, men vet ikke om det er helt sunt for en 15-16-åring, hørt mye rart om veksthormoner osv..

Det er absolutt tryggest å vente til du fyller 18-19 år. Ungdom trenger mer søvn enn voksne, og er sannsynligvis mer avhengige av de andre søvnfasene.

Lenke til kommentar

Ikke noe avgjørende fakta, men all søvn utenom REM er unødvendig for hodet og det polysøvnfaser gjør er å droppe alt og gå rett i REM.

citations or stfu

Det heter logikk min venn. Hele prinsippet går jo ut på å droppe alt frem til REM, det er jo nettopp derfor du fortsatt er uthvilt selv med bare 4 timer søvn.

Jeg gidder ikke å finne kilder på noe så generellt, du får enten tro meg eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg holder litt med Raudridder her. Det bør ikke være umulig å finne kilder på at det bare er REM-søvn som virker på hjernen.

Men det er sannsynlig at hjernen prioriterer REM-søvn om man ikke får sovet nok. Ut fra det jeg har lest er det først og fremst dyp søvn som er viktig utenom REM, og de andre søvnfasene fungerer som overganger.

Dyp søvn er tidkrevende, og om du blir vekt, presterer du betydelig lavere lenge etterpå, så om du ikke gir kroppen nok søvn er det naturlig for hjernen å prioritere bort denne tidkrevende søvnfasen, selv om den kanskje er fin å ha.

Likevel vil jeg tro at behovet vårt for søvn er basert på at vi fungerer under optimalt om natta, og det derfor er økonomisk å hvile og spare på kreftene på den tiden av døgnet. En gjengående bivirkning av polyfasesøvn er at man må spise mye mer, fordi kroppen (og hjernen) er i aktivitet en mye større del av døgnet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

For de som lurer på hvordan det gikk. Beklager sen oppdatering.

....

Hvordan går det med polysøvnprosjektet?

:) Det begynte å fungere etter den 15. dagen. Holdt det gående i over en måned. Så dro jeg på en "studietur" til Istanbul der hele søvnrutinen raknet. Det var umulig å finne tidsluker der jeg kunne få skjønnhetssøvnen min hver 4. time. Omstillingen tilbake til normalt søvnmønster gikk problemfritt. Jeg valgte å ikke gå gjennom 15 dager med helvete igjen for å omstille kroppen nok en gang.

Noe annet som var en påkjenning med polyfasisk søvn er at man føler seg veldig alene. Tenk over det - store deler av døgnet er du helt mutters alene, særs om natten når alle bjørnene sover. Var ute og jobbet klokken 4 på morningen, programmerte og forsøkte å holde meg sysselsatt. I lengden ble det nokså hardt psykisk. Når jeg startet med dette hadde jeg ikke trodd at dette ville bli noe problem.

Videre fikk jeg kjæreste, og om man ønsker å sove sammen så bør søvnmønstrene stemme sånn noenlunde overens. Feks - hvis jeg sov over hos henne i hennes hybel - hva i all verden skulle jeg ta meg meg til mens hun sover? Ligge i senga og lese?

Nei, konklusjonen min var at ja, med hard nok selvdisiplin så klarer man å vende kroppen til å falle i REM-søvn etter et par minutter, ja, flerfasesøvn er teoretisk mulig og nei, det er ikke praktisk mulig om man er et sosialt vesen som har kontakt med omverdenen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det noen her som sover fast to ganger om dagen? Altså med 1-2 timers blund i løpet av dagen? Jeg har tenkt å prøve det under eksamenslesningen fram til jul. Jeg har ikke noe mål om å sove mindre totalt, men det er visstnok bra for læringens skyld og jeg merker selv at jeg ikke klarer å konsentrere på samme måte etter lunsj. Så målet er å få to "morgenøkter" til å studere.

Kilder: https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=naps+learning&ie=utf-8&oe=utf-8

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...