Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cidds Polysøvnfaseeksperiment - Logg

cidd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann! Har ikke hatt internett så har ikke fått lagt ut loggene.

Jeg reiser til Tyrkia straks, så da går jeg over til everman. Tar opp igjen uberman når jeg kommer hjem igjen ;)

Får bare vente til han kommer hjem fra Tyrkia, og se da.

Lenke til kommentar

Skuffende at folk ikke tror søvn er viktig.

Fakta: De siste tre månedene har jeg sovet i gjennomsnitt 2 timer 2,5 - 3 timer i døgnet. Før trengte jeg 8-9 timer for å være noenlunde opplagt. Nå er jeg mer opplagt enn da gjennom hele døgnet, med unntak av 10-15 minutter før sovetid.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Fakta: De siste tre månedene har jeg sovet i gjennomsnitt 2 timer i døgnet. Før trengte jeg 8-9 timer for å være noenlunde opplagt. Nå er jeg mer opplagt enn da gjennom hele døgnet, med unntak av 10-15 minutter før sovetid.

Bruker du Uberman, som beskrevet i denne tråden?

Lenke til kommentar

Ja, men av og til så har jeg en ekstra blund kl 0600, så gjennomsnittet blir vel egentlig 2,5 - 3 timer om jeg også tar med forsovelsene jeg hadde i begynnelsen. Den ekstra kan jeg egentlig slutte med, men det er så kjekt å sove laugh.gif en 22 minutters blund føles ofte som flere timer.

Men dør du da 10 år før oss andre?

Hehe, hvis jeg gjør det så er det OK fordi det er bedre å leve når man er ung enn når man spiser knekkebrød med sysltetøy på gamlehjemmet.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Så alle aktiviteter som varer lengre enn X timer kan man bare glemme?

Egentlig veldig fristende å teste, men så er det jo stor usikkehet knyttet til fysiologiske konsekvenser. Er jo ikke akkurat gjort så ekstremt mye forskning på området.

Lenke til kommentar

Fakta: De siste tre månedene har jeg sovet i gjennomsnitt 2 timer 2,5 - 3 timer i døgnet. Før trengte jeg 8-9 timer for å være noenlunde opplagt. Nå er jeg mer opplagt enn da gjennom hele døgnet, med unntak av 10-15 minutter før sovetid. 

Det høres fascinerende ut.

Hvor lenge har du holdt med dette her?

Lenke til kommentar

Jeg savner fakta som underbygger at dette er bra for deg i et lengre tidsperspektiv.

Lenke til kommentar

Jeg søkte på google på everyman sleep cycle, var ikke så lett å finne noe god info.

Liker ikke tanken på å sløse verdifull tid av livet mitt på å sove ;D så er interessert i dette. Sove 3-4 timer og 3x 20 minutter i løpet av dagen høres jo ikke galt ut, men hvordan kan dette fordeles ut for å fungere?

Kan man sove f.eks.

Main:

03:00-06:00 evt 07:00 om 4 timer søvn.

Naps:

18:00

21:00

24:00

Eller må de være gjevnere? Tenker da det er skole varierende tider på dagen, og evt jobb i fremtiden som antageligvis vil være mellom 07:00 og 18:00 en gang.

Mener ikke å hijacke tråden eller noe, men om noen vet noe så ville det vært interessant å vite :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke så mye om everyman, men jeg tror fra 0600 til 1800 blir alt for langt. Blundene må være spredt mer utover. Men hva vet vel jeg; her får du svar: http://forums.trypolyphasic.com/ Lag en post i Introductions og spør. Jeg tror også du kan klare deg på bare to blunder om du sover en 4,5 timers core. Den må være i inkrementer på 90 minutter (+/- det er forskjellig fra person til person) fordi det er så lenge en vanlig sleep cycle varer (stage 1 -> 4 -> 1 -> REM) og det er lettest å våkne i den letteste. Det er derfor du kan føle deg trøtt etter å ha sovet i 8 timer, om du hadde sovet i 9 eller 7,5 istedenfor så hadde du våknet opp i light sleep eller REM og vært helt opplagt. Jeg tror hvertfall det er slik det virker.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Finnes det folk som er dumme nok til å høre på lekmenn på et internettforum når det gjelder søvn?

.. Dumt spørsmål.

Nei, for mange av dem har ikke flere måneder/ år med erfaring (ironi). Faktisk så vet de fleste der inne mer om den type søvn enn professorer som har studert vanlig søvn i hele sitt liv. Helt seriøst, flere kjente søvnforskere tror ikke at det er mulig en gang, noe som har blitt bevist gang på gang. Alt jeg har lest på disse forumene har vist seg å stemme, med unntak av når de har spesifisert at dette bare er en egen hypotese.

EDIT: Og hva kan gå galt om noe ikke stemmer? Det er ikke slik at du dør av litt søvnmangel.

EDIT 2: Og hvem skal man ellers høre på? Såkalte søvneksperter som påstår at det ikke er mulig? Siden 1990 så har det ikke vært et eneste skikkelig forskningsekspriment, så da må man finne ut av det selv.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...