Mokko Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 Tenker jeg prøver meg i sommerferien, jeg har uansett ikke forhåpninger om å kunne kjøre Uberman på hverdagene. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 27. mars 2010 Del Skrevet 27. mars 2010 (endret) Hei, jeg begynte med polyphasic sleep, eller Uberman for å være eksakt (6*20 min) 18 Desember 2009 og holder enda på. For en måned siden kom jeg utav det og har nettop begynt på nytt, jeg er vel på dag 9-10 eller noe nå. Jeg kan medelle at i nesten to måneder så sov jeg ikke mer enn 2 timer hvert døgn, med unntak av sjeldne forsovelser . Det lengste kjente tilfellet av Uberman er Aya Hu (som forresten har en glimrende vlog (se link) og anbefales hvis du skal begynne med polysleep), hun har holdt på i 8 og en halv måned, og det er en rekke personer som har holdt på mer enn to måneder, så ja det virker. Jeg har lest gjennom tråden og har noen tips og innvendninger: Tips de første 30 dagene: Lag en våknopprutine som du følger UANSETT hver eneste gang du våkner. Feks: med en gang alarmen ringer så spretter du opp fra sengen/gulvet så fort som mulig, strekk deg, skru av alarmen, gå langt bort fra sovestedet (gjerne ut av huset). Etter noen få minutter så er du klar nok i hodet til å forsette der du slapp før blunden. Og det viktigste: IKKE LEGG DEG NED. Hvis du gjør alt dette hver eneste gang, så er sjangsen din for å klare dette mye større. Ikke sov i sengen, gjerne på gulvet på et teppe eller et ubehagelig sted. Ha flere alarmer, en etter 20 min, og minst en backup etter 40 min - 1 time. Generelle tips etter 30 dager: I alle tilfeller så har Ubermen erfart at 20 min er bedre enn 30 min. Du kan leke litt med minuttene for å se hva som er best for deg. I mitt tilfelle er 22 min det beste. Ikke form Uberman etter samfunnet, tilpass samfunnet etter Uberman. Du kan ikke ha begge deler fullt ut. Om du har en jobb som ikke tillater deg å sove på 9 timer så er Uberman umulig, da må du enten slutte i jobben eller begynne å sove "vanlig" aka. gå i dvale hver natt. (Du kan også begynne med Everyman eller Dymaxion som er andre varianter av polysleep. Dymaxion har bare en "offisiell" person som har klart det, alle andre har feilet. Everyman har innført en "core sleep" der du sover feks 4,5 t + 2 blunder på 20 min eller 3 t + 4 blunder) Til folk som vil begynne: Jeg håper også at dette inspirerer andre til å gjøre det samme. Sommerferien er perfekt for denslags. Første gang du prøver er det veldig lurt med minst to uker fri fra jobben, i dagene 3-6 eller 8-12 (forskjellig fra person til person, men disse er oftest de værste) så kan du ikke fungere skikkelig. Over 90% av folk som prøver polysleep feiler i løpet av en måned, så det er viktig at du virkelig vil det og leser og planlegger mye før du begynner! Ang fyll og fanteri: Fyll er ikke mulig, det vil ødelegge hele søvnmønsteret og det vil ikke virke selv om du er helt adapta. Det samme gjelder vel de fleste rusmidler. Dette baserer jeg på erfaringene til folk på diverse forum, men det kan jo være at det virker for deg? Det er bare en måte å finne ut av. Jeg anbefaler sterkt til å ikke prøver det før du har gått minst en måned uten forsovelser. Det vil si ca to måneder fra du starter fordi det tar ca 30 dager å adapte om du gjør det uten store feil. Linker: - Aya Hu's vlog: http://www.youtube.com/user/aeia - En veldig bra dag-til-dag blog av Steve Pavlina: http://www.stevepavl...lyphasic-sleep/ - Forum for polyphasic sleep: http://forums.trypolyphasic.com/ - Google gruppe med erfarne "polyfolk": http://groups.google...roup/polyphasic Endret 28. mars 2010 av Obi von Knobi 1 Lenke til kommentar
direkte Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Spennende eksperiment. Hadde vært interessant å prøvd dette selv. Lenke til kommentar
cidd Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 *Et fantastisk svar! snipped* For et fantastisk svar! Glitrende tips. Hvorfor kom du ut av det igjen? Og hvordan er hhv produktivitet, effektivitet, evne til å lære og hukommelse etter man har "kommet inn i det"? Lenke til kommentar
cidd Skrevet 28. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) Dag 4 og 5 ############ Beklager forsinkelsen, men her er en update. Har generelt fått gjort en del nyttig de siste to døgnene, er for eksempel (omtrent) ferdig med webdesignprosjektet. Trøttheten går veldig å bølger, men når det går bra så går det bra! Humøret har vært ok også, selv om jeg må innrømme at jeg til tider føler meg ensom. Dette er ikke så rart for jeg er jo våken så mye lengre enn alle andre, slik at det blir mye alene-tid. Jeg håper jeg venner meg til dette etter hvert. Har vært flink til å følge klokka også...... MEN: I natt justerte vi for sommertid. Det viste seg at den ubermoderne sci-fi-mobilen min justerer tiden automatisk. Vel og flott det, med ett unntak. ALARMEN BLE ANNULERT. Siden mobilen sitilte klokka fra 2 til 3, så hadde den teknisk sett aldri passert 02:20 som var tidspunktet jeg skulle opp. Svært svært bittert. Stod opp klokka 0730 eller 0830 eller 0630... husker ikke.. var jævlig forvirra Vet noen hvor mye en sånn forsovelse har å si? ############ Oppsummert: Periodisk trøtt, går greit, sommertid->forsovelse. Endret 28. mars 2010 av cidd Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 (endret) For et fantastisk svar! Glitrende tips. Hvorfor kom du ut av det igjen? Og hvordan er hhv produktivitet, effektivitet, evne til å lære og hukommelse etter man har "kommet inn i det"? Jeg var syk i noen dager, da sov jeg nesten hele nettene. Det, kombinert med at jeg måtte utsette flere blunder pga. bl.a. en kinofilm som var lengre enn jeg hadde trodd, gjorde at jeg forsov meg mer og mer og så begynte jeg å "resette;" sove "skikkelig" en uke før jeg begynte å adapte på nytt. Nå er jeg som sagt på dag 10 eller noe. Jeg skal skrive mer, men jeg må sove først. Gonatt. [zzzzzzzzzzz] God morgen. Produktivitet, hukommelse, effektivitet osv. er like bra når du har "kommet inn i det" som før. Det er flere polyfolk som sier at de føler seg mye mer opplagte enn de var før når de "gikk i dvale" hver natt. Jeg merket ikke så mye til det, men jeg var hvertfall ikke trøttere enn før! En forsovelse på 4-7 timer fører kanskje til at du ikke får sove på dagblundene og dermed vil du være trøttere de/den neste nettene/natten enn vanlig. Sjangsen for å forsove seg igjen øker også. Men om det ikke gjentar seg så er det ikke farlig. Lykke til! Endret 28. mars 2010 av Obi von Knobi Lenke til kommentar
cidd Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Heisann! Har ikke hatt internett så har ikke fått lagt ut loggene. Jeg reiser til Tyrkia straks, så da går jeg over til everman. Tar opp igjen uberman når jeg kommer hjem igjen Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Dette høres ut som perfekt plan for skolen. Du har ekstra tid til å gjøre lekser og powernaps kan du ta i friminutter.Hva synes dere, vil det funke? Og forresten vet noen om det er sjanse for å få farlige bivirkninger i fremtiden? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Har lest at man ikke bør gjøre det mens man er under 18-20, fordi veksthormoner hovedsaklig slippes løs mens man sover, og man sover jo mindre med polysøvnsoving osv.. Men jeg har uansett tenkt å prøve i noen uker til sommeren, jeg er 15 - blir 16 i juli, om ikke noen her har noe konkret å advare meg mot? Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Polyfasesøvn anbefales ikke for barn og ungdom under 18 år fordi de også bruker søvnen til vekst og utvikling. Og med mindre du går Everyman er du veldig avhengig av å kunne ta deg 20 minutter fri presis hver 4. time. Har dere en ekskursjon eller en prøve som bruker opp friminuttet så er du dødstrøtt de neste 4 timene. Jeg ser dessuten for meg at det kan være vanskelig å finne et sted å sove på en skole. Derimot vil jeg tro det funker mye bedre på universitetet, hvor de færreste forelesningene er obligatoriske. Det er gjort lite forskning på langvarig opprettholdelse av polyfasesøvn. En amerikansk forsker holdt på med det i etterkrigstida. Og denne siste internettboomen har skjedd de siste 10 årene. Men det er mange nok som har holdt på flere måneder av gangen uten tydelige bivirkninger, så det er nok trygt for et friskt voksent menneske å prøve seg noen måneder av gangen. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Polyfasesøvn anbefales ikke for barn og ungdom under 18 år fordi de også bruker søvnen til vekst og utvikling. Og med mindre du går Everyman er du veldig avhengig av å kunne ta deg 20 minutter fri presis hver 4. time. Har dere en ekskursjon eller en prøve som bruker opp friminuttet så er du dødstrøtt de neste 4 timene. Jeg ser dessuten for meg at det kan være vanskelig å finne et sted å sove på en skole. Derimot vil jeg tro det funker mye bedre på universitetet, hvor de færreste forelesningene er obligatoriske. Det er gjort lite forskning på langvarig opprettholdelse av polyfasesøvn. En amerikansk forsker holdt på med det i etterkrigstida. Og denne siste internettboomen har skjedd de siste 10 årene. Men det er mange nok som har holdt på flere måneder av gangen uten tydelige bivirkninger, så det er nok trygt for et friskt voksent menneske å prøve seg noen måneder av gangen. Å sove på pulten fungerer utmerket Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Snakker du av polyfaseerfaring? Greit nok at det funker å duppe av noen minutter i friminuttet, men REM er ikke tung søvn, og i et bråkete og myldrende klasserom er det lett å bli vekket. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Nei, snakker av 13 års erfaring på skolebenken Mulig kvaliteten på søvnen ikke er så god dog Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Nå tviler jeg på at jeg får kjørt Uberman i skoleåret, men jeg har tenkt å prøve noen uker i sommerferien, kan vel ikke ta så altfor mye skade av det? Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Det aller værste som kan skje er at du feiler og blir trøtt noen dager etter det. Men jeg anbefaler å lese mye om det slik at du er forberedt på hva som skjer når og hvorfor. Det vil øke sjangsen til suksess drastisk. Se gjerne Aya's vlog og les Pavlina's blog som jeg har linket til tidligere. Puredoxy's bok (som kan bli piratisert ) er også god, men den er litt "oldschool" og alle er ikke helt enige med det som står. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Mine innlegg, flott iniativ! Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Det aller værste som kan skje er at du feiler og blir trøtt noen dager etter det. Men jeg anbefaler å lese mye om det slik at du er forberedt på hva som skjer når og hvorfor. Det vil øke sjangsen til suksess drastisk. Se gjerne Aya's vlog og les Pavlina's blog som jeg har linket til tidligere. Puredoxy's bok (som kan bli piratisert ) er også god, men den er litt "oldschool" og alle er ikke helt enige med det som står. Jeg har.. øh.. skaffet meg den boka for en liten stund siden, ja, skal lese litt gjennom den etter hvert. Lenke til kommentar
bartimeus25 Skrevet 17. april 2010 Del Skrevet 17. april 2010 Hva skjer folkens, det er jo lenge siden det var oppdateringer. Og jeg som trodde dette skulle være stor tråd.Har han cidd avsluttet sin Polysøvnfaseeksperiment eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå