Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cidds Polysøvnfaseeksperiment - Logg

cidd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dag 2

############

God kveld, bjørner!

I går natt satt jeg for det meste og programmerte og hørte på musikk. Gikk veldig greit i forhold til Dag 1, og fikk gjort en del. Senere dro jeg hjem for å ta 0500-0530 blunden min. Det var første gang jeg skulle ligge i senga mi på 42 timer. Satan det var godt å legge seg. Sovnet med et Bang!

... og våknet med et Smell! Forsov meg. Fitte. Når jeg innså det ble jeg ninjagretten og løp bort til mobilen (bruker brukte den som alarm) for å se hva som var greia. Klokken var 0830. I følge alarm-appen så hadde alarmen gått av den, så det som har skjedd er enten

1. Jeg har ikke hørt den og sov gjennom et par timer med et helvettes bråk med Justice og oscillatorbass pulserende ut av Nokiaen min.
  2. Jeg har gått ut av senga i søvne, skrudd av spetakkelet, og lagt meg igjen.

Forbannet var jeg uansett og jeg har vertfall intet minne om hva som har skjedd. Så i sinne spaserte jeg sporenstreks ned på Clas Ohlson ( ok_dremel.gif ), spaserte målrettet rett mot helpdesken og sa: "Gi meg en vekkeklokke. Den største dere har." (Det føltes litt godt). Det endte med et kjøp av den største Big-Ass alarmen de eide; en Phillipps SX3000 MegaThrust Ultra X-Alarm evill.gif.

Vel, i ettertid så innser jeg at denne "rebooten" kanskje ikke var så dumt allikevel. Har lest flere steder at det er vanlig å inkorporere en "core sleep" en gang i døgnet i oppstartsfasen. Det interessante her er at disse 3,5 timene med søvn hadde en enorm effekt. Kan ikke huske jeg har vært så klar og våken som i dag, og jeg har ikke hatt behov for en eneste blund. Har riktignok prøvd å blunde på de faste tidene for å komme inn i rytmen, men dette har vært forgjeves.

Jeg fikk i tillegg en gledelig - og meget beleilig - nyhet i dag, jeg fikk et jobboppdrag. Beleiligheten ligger i arbeidets natur, nemlig å progge og designe en webside. Et perfekt påske- og polysøvnfaseeksperimentprosjekt!

Sexlysten var på topp i tillegg, noe som endte med at jeg tok med en heldig utvalgt til nærmeste lab ( ph34r.gif) for en kjapp en ved reagensrørene. Hahah, stemning inv_biggrin.gif. Men, etter jeg fortalte frøkenen om eksperimentet mitt himlet hun med øynene, ble småfornærmet og sa "Så vi skal aldri sove sammen mer?". Og jeg tenkte "Faen, skal jeg aldri sove sammen med noen igjen??!". Fikk småpanic..

Noen i tråden her spurte også: "Hva med fylla?". Dette er de to største utfordringene jeg tror jeg kommer til å møte. Jeg har lappa sammen et svar på spørsmålene: Etter hvert som jeg komme inn i dette så håper jeg at syklusene kan bli mer fleksible slik at fylla og sengekos blir mulig. Så akkurat nå så lurer jeg meg selv til å tro at dette er rett. Tar slikt på sikt..

Null stress!

############

Oppsummert:

Produktiv natt, reboot, kjempeform, fått et nytt prosjekt som medfører at jeg har noe å drive med så jeg kan holde meg våken den neste uken.

(Fortsatt) Ved godt mot!

Lenke til kommentar

Jeg vil også følge med. Jeg håper for din skyld at du klarer det, for da vil du være en inspirasjon for at flere tester. Men jeg må si jeg er en smule skeptisk.

Hva gjør du den dagen du stikker på fylla?

Utesteder liker vel ganske dårlig at du sovner i lokalet, men en skikkelig bygdefest (bygdevors) består jo ofte av bøtting av sprit -> fingeren i halsen (selvfølgelig frivillig) -> powernap før det bærer videre. Det må jo funke!

thumbs.gifrofl1.gif

Hvordan gikk det i natt? Tipper TS har "failet" allerede.

I'm not of your kind, kid. thumbup.gif

cidd er obserert lesende i tråden. Driver han gjøn med oss?

Haha! Godt noen er på alerten! eek.gif

Holdt på å skrive loggen, og grunnen til late post er at jeg har sittet i min egen verden og progget og bare kjørt på, og dermed utsatt loggen et par timer laugh.gif.

Endret av cidd
Lenke til kommentar

Leste om dette i desember, og er veldig fristende å prøve ut. Hadde jeg funnet det tidligere hadde jeg kanskje prøvd å tilvenne meg over juleferien. Jeg ville ikke sagt nei til et par timer ekstra i døgnet :p

Flerfasesøvn funker dårlig med både kaffe og alkohol siden de påvirker søvnen.

Dessuten er det kjempelurt å ha en kompis å gjøre det sammen med, det øker sjansene for å lykkes betraktelig.

Jeg antar at du har lest denne og denne? Skrevet av hun som 'oppfant' Uberman og hjalp til å gjøre det kjent på nettet.

Ut fra det jeg har lest er det mer effektivt med 20-minutters blunder enn 30 minutter.

Lykke til, og det blir interessant å følge deg videre :)

Lenke til kommentar

Dag 3

############

Zombiemode ftw. Holdt det gående i går natt og fikk jobba en del, men rundt kl 0800 stoppa det. Var så &%¤ trøtt, at jeg klarte ingenting. Endte med at jeg gikk rundt og loka. Napsene mine hadde tilsynelatende null effekt - og det var et helvette å stå opp etter 30 min søvn. Hadde vunnet NM i groggy LETT.

Men så skjedde det noe ytterst interessant. I forkant av 1900-1930-blunden min så var jeg helt borte, og jeg sovnet som en stein. Jeg drømte noe helt vanvittig bissare ting, og jeg våknet av at jeg drømte at alarmen ringte! Når jeg våknet så var jeg totalt forvirret, og det føltes som jeg hadde forsovet meg og sovet i flere timer. Etter et halvt minutt ble jeg klar i toppen, og skulle sjekke klokka: klokka var 19:29:30!! Jeg hadde altså våknet av meg selv ett minutt før planlagt, med en følelse av at jeg hadde sovet i flere timer, helt uthvilt og med intens drømming. Hva betyr dette?

REM BABY!!

Endelig har jeg bevist at jeg kan få kroppen min til å gå rett inn i REM-søvn. Håper bare det fortsetter. Jeg antar at det ikke kommer til å skje på regelmessig basis enda, men det er i det minste et signal på at noe er i gjerde. Blir spennende å se på blunden jeg skal inn i nå straks

:). Har følt meg konge etter REM-søvnen, og gjør det fortsatt. Pretty cool, huh?

closedeyes.gif

############

Oppsummert:

Zombie hele dagen, smalt rett inn i REM-søvn (for første gang) kl 1900. Søvnen hadde en fantastisk effekt sammenlignet med de andre blundene. Kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

Dette skal prøves i sommerferien. Det eneste problemet jeg kommer på er at jeg ofte bruker god til på å sovne, gjerne 15-30 minutter eller mer, og da kan de enkelt bli fail om jeg setter vekkerklokken på 30 min.. REM-søvn er en ganske "lett" søvnfase, sant, det er ikke da man sover dypest?

EDIT: Jeg antar at du har sånn noenlunde faste sove-tider på døgnet, når er de?

EDIT 2: For om man har tenkt å totalt erstatte den normale søvnrytmen med dette her, så kan det vel bli litt vanskelig med skole/jobb som ofte varer fra 8-9 om morgenen til 2-5 om ettermiddagen..

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Om det funker bra så har du ikke tenkt å gå tilbake til vanlig søvnrytme?

Det kommer ann på hvor bra det går, og hvor lett/vanskelig det vil være å leve i motfase av det resten av verdens befolkning gjør. Men for øyeblikket er et seks timer lengre døgn svært forlokkende!

(..)

Jeg antar at du har lest denne og denne? Skrevet av hun som 'oppfant' Uberman og hjalp til å gjøre det kjent på nettet.

Ut fra det jeg har lest er det mer effektivt med 20-minutters blunder enn 30 minutter.

Lykke til, og det blir interessant å følge deg videre :)

Jo, tusen takk for det :) Jeg har lest de linkene ja. Mye interessant lesning!

Dette skal prøves i sommerferien. Det eneste problemet jeg kommer på er at jeg ofte bruker god til på å sovne, gjerne 15-30 minutter eller mer, og da kan de enkelt bli fail om jeg setter vekkerklokken på 30 min.. REM-søvn er en ganske "lett" søvnfase, sant, det er ikke da man sover dypest?

EDIT: Jeg antar at du har sånn noenlunde faste sove-tider på døgnet, når er de?

EDIT 2: For om man har tenkt å totalt erstatte den normale søvnrytmen med dette her, så kan det vel bli litt vanskelig med skole/jobb som ofte varer fra 8-9 om morgenen til 2-5 om ettermiddagen..

Heisann! Ang det at du bruker tid på å sovne: ikke noe problem, jeg har alltid brukt sykt lang tid på å sovne. Om du er en person som sovner fort vil nok det hjelpe deg helt i begynnelsen av tilvenningsfasen, men antagelig bare de to første dagene. Du kan glemme alt om dine gamle søvnvaner og -mønstre når du begynner på noe som dette. Tenkt deg at du "trener" på å sovne fort 6 ganger om dagen - hver dag. Da blir du tilslutt jævlig god på å sovne fort, noe jeg selv merker allerede. Slik har det vært for andre jeg har lest om også.

Jeg gir fra å ha noenlunde faste sove-tider til nå av å ha 100% faste: 4-8-12-4-8-12.

Ang. jobb: ja, dette er en utfordring åpenbart. Noen løsninger:

• Klarere med sjefen din og få en halvtimes pause midt på dagen ved at du er på jobb en halvtime lenger
  • Få deg en jobb som det ikke er noe problem å duppe av på
  • Vær din egen sjef
  • Tren deg til å være søvnfleksibel, slik at du kan stokke om på sovesekvensene som du ønsker
  • Bytt til et annet søvnsystem enn deg jeg bruker (uberman), sjekk feks ut everyman.

Hvis du ønsker å lære mer om REM så kan du besøke noen av linkene jeg har lagt opp i førsteposten, evt så kan du besøke google.com. REM er ikke spesielt dyp, men den er ikke spesielt lett heller.

Miniupdate:

Blunden jeg nettopp hadde var ikke like intens som den beskrevet under Dag 3, men den var fortsatt bra. Drømte litt. Er helt klar i toppen nå.

Lenke til kommentar

For de som lurer på å begynne med dette så hadde jeg tenkt å anbefale denne boka til dere skrevet av en av de mest erfarene på polyfasisk søvn. Vedkommende satte i gang en bølge rundt årtusenskiftet med sine eksperimentringer med søvn. Boka er en slags oppsummering av egne og andres erfaringer, og forslag på løsninger på problemer som kan oppstå. Jeg har ikke lest den selv, da jeg syns det er "litt av sjarmen" og finne ut ting selv.

Men det er flere som har prøvd den og syns den var bare, den er tynn (72 sider), og den er billig, så hvorfor ikke? [Hvorfor fikk jeg plutselig følelsen av å være en hallik nå??nupe2.gif )

Lenke til kommentar

Har lest en del andre blogger og logger om dette her nå, og jeg blir bare mer og mer keen på å prøve det ut. Jeg vurderer faktisk å prøve det ut litt ut nå i påskeferien, lurer på om det kanskje er lurt å sove et par timer i natt og starte med 20-minuttersperiodene i morgen kveld eller om jeg bare skal kjøre rett på nuh..

EDIT: Men jeg er dog litt skeptisk til å begynne dette nå, da det sannsynligvis kan ta en god stund å vende seg til døgnrytmen, og jeg må sove vanlig fra og med tirsdag 6. april...

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Har lest en del andre blogger og logger om dette her nå, og jeg blir bare mer og mer keen på å prøve det ut. Jeg vurderer faktisk å prøve det ut litt ut nå i påskeferien, lurer på om det kanskje er lurt å sove et par timer i natt og starte med 20-minuttersperiodene i morgen kveld eller om jeg bare skal kjøre rett på nuh..

EDIT: Men jeg er dog litt skeptisk til å begynne dette nå, da det sannsynligvis kan ta en god stund å vende seg til døgnrytmen, og jeg må sove vanlig fra og med tirsdag 6. april...

Hva mener du med å sove vanlig?

*Lage middag*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...