cidd Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 (endret) Da har jeg bestemt meg for å gi gjøre døgnrytmen min polysøvnfasisk, og tenkte at å loggføre spetakkelet kunne fungere som en motivasjon. Kort fortalt: Døgnet deles opp i seks segmenter (faser), i hvert segment tar man en blund på 20-30min. Dette skal erstatte "vanlig" søvn totalt. Syklusen må følges 100% om en skal ha en sjans. Forventninger: Dag 1-2: Ok, blir samme følelsen som å døgne. Lite produktiv. Dag 3-10: Et helvette. Høy zombiefaktor og beinhard disiplin må til for å ikke komme ut av rytmen. Dag 10+: Enten klarer kroppen min venne seg til den nye "døgnrytmen", eller så sprekker jeg, eller så dør jeg. I'll let you know! Hvorfor gjør jeg dette? For å få tid til alt jeg vil ha tid til. Jeg kan ikke fordra tanken om at jeg kommer til å sove bort over én tredjedel av livet mitt. Les mer: http://en.wikipedia....olyphasic_sleep http://www.usatoday....7-nosleep_x.htm http://www.everythin...?node_id=892542 Edit#1: Litt mer info om konseptet. Når man sover vandrer man gjennom flere (5) søvnfaser som varer i sykluser på omlag 90 minutter. REM-søvn (Rapid Eye Movement) er den viktigste søvnfasen, da forskning viser at det er i denne fasen at hjernen "regenereres"; sinnet får en "reboot". Men REM-fasen tiltrer ikke før sent (nr. 4-5) i syklusen, slik at man må sove en stund for å dra nytte av REM-søvnens regenereringsfunksjon. Nå høres det kanskje ytterst idiotisk ut å bare sove 20-30min av gangen etter hva jeg nettopp har forklart - men det viser seg at kroppen lærer seg å hoppe rett inn REM-fasen om man bedriver søvndepresjon i noen dager. REM-søvn er så viktig for kroppen, at denne søvnfasen går fra å være nr. 4-5 til å bli nr. 1 i den totale søvnsyklusen på 90 min. Idéen er derfor å tvinge kroppen til å falle rett inn i REM, gi faen i de andre søvnfasene, og fore kroppen med REM-søvn 6 ganger om dagen. Et par umiddelbare spørsmål som dukker opp da er 1) Hva er langtidseffektene av dette? 2) Hva med de andre søvnfasene, er ikke disse viktige? Ingen vet faktisk svaret på 1), og forskere er uenige på 2). Jeg er en person som liker (trenger) å lære ting på den harde måten. Stay Tuned! Endret 24. mars 2010 av cidd Lenke til kommentar
HOHOHOHO222 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Blir nødt til å følge med her ja! Lykke til Lenke til kommentar
sake Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Spennende å se om dette virker, kjør på Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Blir interresant å følge med på ja. Mener at en her inne prøvde dette for en stund tilbake? Mulig jeg tar feil, men tror han ikke var så veldig... heldig med utfallet. Lenke til kommentar
cidd Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Editerte førsteposten med litt tilleggsinformasjon om konseptet. Lenke til kommentar
Compsognathus Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Har lest litt om dette før. Blir interessant å høre hvordan det går. Lenke til kommentar
cidd Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Dag 1 ############ Startet med 6-fasesøvn Tirsdag kveld, og still going strong. Kan ikke si at de blundene på 20 min gjør meg så jævlig pigg at det gjør noe. Når jeg skal sove setter jeg alarmen til å ringe om 30 min. Da gjelder det så sovne fort som faen. Det viser seg desverre å ikke være så lett. Foreløpig. Har merket at kroppen er mye mer responsiv ovenfor mat: trøtthet blir i hovedsak styrt av blodsukkernivået i kroppen. Har funnet ut at jeg ikke må spise noe i timen før jeg skal blunde, og må helst ha mat med en gang jeg våker. Når jeg våkner er jeg forøvrig noe inni helvettes groggy. Passa out i stad over tastaturet utenom soveplanen. Var borte noen minutter.. Er nødt til å reise meg og gå rundt om det blir for ille. Jeg har sittet med kvantemekanikk i hele dag, noe som er jævlig krevende i denne tilstanden her. Håper jeg blir mer klar i toppen snart! I natt blir det progging for alle penga. Progging og jazz, evt progressive trance om jeg trenger en pump på humøret Har kuttet ut kaffe, det var et tøft valg for meg.. Once you go Black, you never go back, sies det. Grunnen til at jeg sluttet var at jeg leste en forskningsartikkel som konkluderte med at koffein påvirket REM-fasen av søvnen. Det vil jeg absoultt ikke ha noe av, så nå er det grønn te som gjelder. ############ Oppsummert: Svært svingende grad av trøtthet, svinger i takt med insulinnivået. Sulten, må spise mer. Til tider groggy og desorientert etter alarmen ringer. Blurrete syn. Lav Produktivitet. Dårlig hukommelse. Kuttet ut kaffe. Ok etter forholdene, fungerer greit i det trivielle liv. Ved godt mot! Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Høres jo utrolig flott ut da! Spesielt det med prog trance og progging hele natten. Er jo en drøm. Lenke til kommentar
sake Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Herlig Håper du holder ut en stund uten å sove lenge. Er veldig intressert i hvordan dette går. Hvis det funker er jo det kanon Lykke til! Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Veldig spennende prosjekt. Og jeg lurte på en ting, i og med at man ganske "enkelt" (kanskje å underdrive) kan "lure" kroppen til å gå rett på REM-søvn, bør ikke dette også være mulig å få til med et eller annet medikament? Kanskje går alle rundt og propper seg med piller for å kun sove en 2-3 timer dagen om 20 år, om man får forsket litt mer på dette her og ikke finner alvorlige bivirkninger? Kanskje litt for mye ønsketenkning, dette her. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Ser spennende ut, dog ikke så sundt, fra mitt synspunkt:P Lenke til kommentar
cidd Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 Veldig spennende prosjekt. Og jeg lurte på en ting, i og med at man ganske "enkelt" (kanskje å underdrive) kan "lure" kroppen til å gå rett på REM-søvn, bør ikke dette også være mulig å få til med et eller annet medikament? Kanskje går alle rundt og propper seg med piller for å kun sove en 2-3 timer dagen om 20 år, om man får forsket litt mer på dette her og ikke finner alvorlige bivirkninger? Kanskje litt for mye ønsketenkning, dette her. Jeg har ikke hørt om noe slikt medikament pr dags dato. Eneste måten jeg kjenner til er gjennom søvndepresjon. Les mer her: http://longevity.about.com/od/sleep/a/sleep_stages.htm Interessant framtidsscenario dog; Zombiene kommer! Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Hva gjør du den dagen du stikker på fylla? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Kule greier, blir imponert om dette er noe du får til å leve med i det daglige liv. Lykke til, skal følge med! Husker en anna kis som prøvde dette for en stund siden, men jeg husker ikke utfallet. Lenke til kommentar
Louigi Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Meget kult prosjekt! Følger med på dette! Lykke til Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Jeg vil også følge med. Jeg håper for din skyld at du klarer det, for da vil du være en inspirasjon for at flere tester. Men jeg må si jeg er en smule skeptisk. Hva gjør du den dagen du stikker på fylla? Utesteder liker vel ganske dårlig at du sovner i lokalet, men en skikkelig bygdefest (bygdevors) består jo ofte av bøtting av sprit -> fingeren i halsen (selvfølgelig frivillig) -> powernap før det bærer videre. Det må jo funke! Lenke til kommentar
Sink Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Oppsummert: Svært svingende grad av trøtthet, svinger i takt med insulinnivået. Sulten, må spise mer. Til tider groggy og desorientert etter alarmen ringer. Blurrete syn. Lav Produktivitet. Dårlig hukommelse. Kuttet ut kaffe. Ok etter forholdene, fungerer greit i det trivielle liv. Ved godt mot! Godt gjort å holde motet oppe, for det der virka ikke mye kos Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hvordan gikk det i natt? Tipper TS har "failet" allerede. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Hehe, skulle ikke forundre meg, slike eksperimenter krever utrolig mye energi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå