Gå til innhold

Samsung Galaxy S, Android 2.1 med 4 tommers Super Amoled skjerm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du løser alle disse problemene med en custom 2.2.1 rom. Anbefaler sterkt å ta saken i egne hender når Samsung er helt håpløse. Kan ikke skjønne annet enn at man fortsatt skal ha forbrukerrettigheter selv om oppgraderer selv. Min telefon er kort og godt lynrask, og krasjer aldri og henger aldri. Har ikke brukt GPSen noe særlig, så skal ikke si så mye om den.

Det var planen min men pga eksamensperiode så har jeg ikke hatt anledning til å sette meg nærmere inn i det hele. Det florerer med ulike rom der ute i god åpen-kildekode stil, ulike måter og gjøre det på, og det krever litt tid å finne ut hvilke som egner seg best. Hadde håpet den mest kjente ville dukke opp med en versjon for Galaxy S men sist jeg så var det bare en betaversjon.

Hvordan er det med oppdateringer av slike private rom? Blir sikkerhetsfeil rettet?

Fatter ikke at Samsung kan gjøre en så dårlig jobb, at de ikke frykter negativ omtale. Jeg kommer til og slenge dritt om det selskapet til jeg går i graven etter denne kundebehandlingen. Når jeg begynner å savne Nokia telefonen min da er det gale!

Lenke til kommentar

Har ett kjapt spørsmål angående customs roms, da dette virker som veien å gå for å kunne utnytte SGS fullt ut. Får min i morgen, så gjør nå litt research med tanke på å finne en god og stabil rom. Men så til spørsmålet:

Hvis man legger inn en custom rom, kan man gå tilbake til Stock rom om det skulle bli behov for det ved en senere anledning, eller er det "no going back" om man først tar steget med custom rom på telefonen?

Setter pris på svar, meget mulig dette er diskutert i tråden tidligere, men fant ingen ting ved søk og browsing av de siste ~20 sidene :)

Lenke til kommentar

Har ett kjapt spørsmål angående customs roms, da dette virker som veien å gå for å kunne utnytte SGS fullt ut. Får min i morgen, så gjør nå litt research med tanke på å finne en god og stabil rom. Men så til spørsmålet:

Hvis man legger inn en custom rom, kan man gå tilbake til Stock rom om det skulle bli behov for det ved en senere anledning, eller er det "no going back" om man først tar steget med custom rom på telefonen?

Setter pris på svar, meget mulig dette er diskutert i tråden tidligere, men fant ingen ting ved søk og browsing av de siste ~20 sidene :)

Du kan gå tilbake til stock firmware ved hjelp av odin3 f.eks

Her er liste over stock firmwares: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=846913

selv lastet jeg ned speedkernel, og lagde min "egen" rom ved hjelp av http://romkitchen.org/

Lenke til kommentar

Hvordan er det med oppdateringer av slike private rom? Blir sikkerhetsfeil rettet?

Det gjelder vel å sikte seg inn på en rom med frekvente oppdateringer. Uansett så blir jo ikke feilene rettet oftere enn Samsung retter, ettersom men gjerne tar utgangspunkt i en eksisterende rom. Nedlastede rom'er kan i mange tilfeller benytte seg av rom'er som er sluppet av Samsung i andre regioner og derfor kanskje inneholder en sikkerhetsfiks eller to, men ikke håp på for mye.

De to mest populære fra XDA er Docs og Darkys, men det finnes flere som har noen andre features eller temaer.

Selvsagt kan du det. Offisielle samsung rom kan lastes ned og legges inn med Odin. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men la oss vente med detaljene til det eventuelt blir aktuelt. Så slipper du å lese sidevis med annen informasjon.

Jeg kan varmt anbefale nedlastede rom. Det er enkelt å legge inn, og i de aller fleste tilfeller langt bedre support enn hos Samsung.

Ofte så vil man kjenne et sterkt behov for å donere til utvikleren, av ren takknemlighet. :)

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar Cubesmith og clk77, har vært borte fra android ett par måneder på en Nokia E5 nå, gleder meg stort til å få den lille grønne tilbake :p

Skal sjekke ut romkitchen, hadde i utgangspunktet tenkt å gå for en på XDA-forumet, Darkys sin så kurant ut

Lenke til kommentar

Takk for kjappe svar Cubesmith og clk77, har vært borte fra android ett par måneder på en Nokia E5 nå, gleder meg stort til å få den lille grønne tilbake :p

Skal sjekke ut romkitchen, hadde i utgangspunktet tenkt å gå for en på XDA-forumet, Darkys sin så kurant ut

Romkitchen kommer også fra XDA-miljøet. Det er en mye mer fleksibel rom en Darkys. Mange mener også at den er raskere og mer stabil.

Lenke til kommentar

Nå er vel de fleste ROM's mer stabile enn Darky's. Han har ikke peiling på hva han driver med. Han tar litt her og der fra hva andre har gjort, og setter det sammen til en ROM. Når det oppstår en konflikt pga. to "moduler" som ikke går overens, må andre hjelpe til for å løse problemet.

Gå heller for Doc's ROM hvis du skal ha en "ferdigsydd" pakke.

Har testet litt forskjellige ROMs nå, og mitt valg falt også på romkitchen + speedmod kernel.

Når man legger inn custom ROM kan man gå tilbake til stock senere, men dette skjer nok ikke. Du bytter nok heller til en annen custom ROM, eller syr din egen (som er best, for da får du den som DU vil).

Stegene er ganske enkle:

-Først må telefonen rootes (mange måter å gjøre dette på)

-Så laster man ned Rom Manager fra market

-Fra ROM manager legger man inn ClockWork Recovery

-Med clockwork recovery inne, er det bare å laste ned en "ROM" (en zip-fil) og legge inn denne via clockwork recovery. (man kan oppdatere telefonen uten PC)

Som alle andre "skumle" ting man gjør med telefonen, bør man alltid ha tilgang til Download Mode.

Med en steg-for-steg veiledning bør de fleste kunne legge inn en custom-rom på under en halv-time.

Jeg er enig i at Samsung ikke leverer sakene som de burde, spesielt vi i Norge som får dårlig oversettelser på offisielle FW. Dette burde blitt fikset FORT! Men jeg tror veldig mange kjøper telefonen for hardware og nettopp fordi man kan trikse litt selv. Hvis man heller vil ha en telefon som man tar ut av esken og alt fungerer, så bør man gå for iPhone - det er jo hele greia med iPhone!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Romkitchen kommer også fra XDA-miljøet. Det er en mye mer fleksibel rom en Darkys. Mange mener også at den er raskere og mer stabil.

Så på Romkitchen og ser bla. at man kan velge mellom to "modem" for Europa - hvordan kan jeg vite hvilke som er korrekt? Finnes den guide som utdyper de ulike valg man får?

Får man et raskere filsystem på minnekortet når må velger romkitchen ller Doc's rom?

Noen som har lenke til siste versjon av Doc's rom som ble anbefalt ovenfor?

Lenke til kommentar

Så på Romkitchen og ser bla. at man kan velge mellom to "modem" for Europa - hvordan kan jeg vite hvilke som er korrekt? Finnes den guide som utdyper de ulike valg man får?

Får man et raskere filsystem på minnekortet når må velger romkitchen ller Doc's rom?

Noen som har lenke til siste versjon av Doc's rom som ble anbefalt ovenfor?

XDA-developers tråden her kan du lese alt om ROM-kitchen.

Begge modemfilene for Europa er korrekt! Det vil si, begge fungerer (ut fra mine erfaringer - Telenor). Forskjellen er at den ene er nyere enn den andre.

ROM har ikke noe med filsystemet å gjøre, det er det kernelen som tar seg av (men de fleste ROM's inneholder en custom kernel også). Du har Voodoo Kernel og SpeedMod kernel som er de mest utbredte.

En av de nyere lagfixene (raskere filssytem) er Tegrak's kernel. Denne tror jeg kommer til å rocke noe sinnsykt, men den er enda i beta, så vil ikke anbefale den til annet enn testing enn så lenge. Det som er spesielt med denne kernelen er at den legger /system/ på onenand-minnet (det superraske). Problemet er at lagringsplassen for apps går ned med ca 90%. I fremtiden tror jeg den blir "the one", hvis Tegrak klarer å få lurt inn litt mer lagringsplass.

Den nyeste Doc's ROM finner du her. Ettersom Doc er en av hovedpersonene bak romkitchen, så har det naturlig nok ikke kommet noen ny oppdatering av Doc's ROM da han har nok vært meget opptatt med romkitchen ;)

Edit: hvis det var uklart --> jeg anbefaler pr dags dato speedmod kernel eller voodoo kernel

Endret av sp0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å åpne nrk.no -> nett-tv -> velge kanal -> trykke på knappen for å se.. fungerer nydelig.

Funker ikke her hos meg. Men jeg tror det er det pokkers "svenske" sim-kortet jeg har fra Tele2. Det står på stream-sidene der at tjenesten kun gjelder for Norge... Forøvrig finnes det en app som heter noe som NRK radio & TV stream. Men denne er ikke videre bra. Liten bitrate som ved kjappe bilder blir til ei smørje.

Lenke til kommentar

Bare å åpne nrk.no -> nett-tv -> velge kanal -> trykke på knappen for å se.. fungerer nydelig.

Funker ikke her hos meg. Men jeg tror det er det pokkers "svenske" sim-kortet jeg har fra Tele2. Det står på stream-sidene der at tjenesten kun gjelder for Norge... Forøvrig finnes det en app som heter noe som NRK radio & TV stream. Men denne er ikke videre bra. Liten bitrate som ved kjappe bilder blir til ei smørje.

Merkelig.. Fungerer fint for meg, og jeg har også Tele2. Har aldri hatt noen problemer med NRK nett-tv faktisk.

(Jeg får forøvrig svenske priser i Market, så... Jeg har ikke noe spesielt norsk sim-kort heller :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...