Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Netshop og uavhentet vare

Anbefalte innlegg

Blir ikke enkelt og gjøre denne saken kort men vi prøver.

Driver ett lite pc verksted for meg selv, men kun reperasjon av pc`er, ikke salg.

Men siden kunder altid vil ha noe så har eg logget meg inn på min private konto

hos netshop, bestilt varer og fått de sendt hjem til kunde i postoppkrav.

syntes dette var en grei ordning selv om eg går glipp av evnt fortjenste eg kunne hatt

på varene.

Så begynner problemene.

Bestilte en bærbar pc til en kunde, kunden ville ikke ha denne modelen.

Han fylte ut returskjema og benyttet seg av angrefristen.

I mellomtiden bestillte eg en windows 7 til 1300 kr med porto.

Pga min egen feil så ble ikke denne hentet ut av postkontoret og gikk i retur.

Det som skjedde etterpå sjokker meg, kunden som sendte inn den bærbare fikk

pengene sine -1300 kr. dette skulle da dekke pengene eg skyldte netshop fikk han til svar

da han ringte.

Eg ringer da til netshop og får svar hos rett person etter noen timer..

Saken var det at eg var ett firma og har ikke angrerett!

forklarer til han at dette ikke er noe som går igjenom firma og eg tar ikke betalt for det.

Det var ikke hans sak om eg tok betalt eller ikke, eg var ett firma sa han.

woops der var kontoen min nå endret til firmakonto.

skulle snakke med en kollega om saken og ringe meg tilbake i morgen.

Får nå enn mail med ny ordre:

Produkt: uavhentet pakke, 200kr + porto 192 kr + moms = 490 kr

Altså det vil si at eg har nå fått betale 1790 kr totalt for en windows lisens

som ligger i sandefjord + at eg ikke kan handle privat hos netshop mere verken for meg selv

eller andre. for eg må selfølgelig betale kunden som sendte inn pc`en de 1300 som

netshop holdt tilbake.

Måtte ringe en annen nettbutikk for og sjekke at det eg drev på med ikke var helt

på videne. snakket da med en thomas hos komplett, forklarte saken og spurte om komplett

hadde problemer med at eg handlet til andre kunder på min konto. Ingen problem for komplett sa han, dårlig deal for meg som må søke retur ved garanti og sånt men det var da opp til meg.

Synes dette er en forferdelig dårlig kundeservice og hårreisende gebyrer.

Lurer på hva eg skal gjøre utenom og bytte over til komplett.

Innspill på videre saksgang mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver ett lite pc verksted for meg selv, men kun reperasjon av pc`er, ikke salg.

....

I mellomtiden bestillte eg en windows 7 til 1300 kr med porto.

Pga min egen feil så ble ikke denne hentet ut av postkontoret og gikk i retur.

....

Produkt: uavhentet pakke, 200kr + porto 192 kr + moms = 490 kr

Du driver PC-verksted, det vil si firma. Du bestilte Win 7 uten å hente - dermed får du utgifter på returen (intet galt med det). Din kunde som kjøpte PC og benyttet angrerett fikk benyttet denne. Kan ikke se noe galt her - utover at de reduserte hans returpenger med 1300. Nå er ikke dette nødvendigvis feil ettersom det er ditt firma som er kunde hos Netshop. Da kommer vi frem til detaljer. Hvilke avtaler har du med netshop. Bestilte du PC med avvikende leveringsadresse, eller bestilte du PCen på vegne av kunde med avvikende fakturaadresse?

Lenke til kommentar

Eg vil påstå at saken er mer komplisert enn som så. Selv om du ikke tar fortjeneste så tør eg å påstå at du har opptrådt som en bedrift og drevet videresalg til en kunde. Du er på ingen måte lovpålagt å ta fortjeneste på det du driver med. Og det er mange som opererer slik du gjør, med at de sender varene direkte til kunde fra leverandør.

Har du et firmanavn som du opererer med og et organisasjonsnummer?

Lenke til kommentar

Har org. nr ja. Og firmanavn.

Varene blir sendt med annen leveringsadresse og de betaler kontant ved henting

på posten.

Og eg har ingen avtaler med netshop, kun en privat konto der firma ikke er nevnt.

fikk mail med at de betaler ut de 1300 kr til kunden i dag.

Men eg er annset som firma og kan ikke få angrerett og andre goder som

private har....

Så da blir det "bare" 490 kr og tappet av kontoen min.

Endret av Thorvald
Lenke til kommentar

Netshop står teknisk sett fritt til å "gjøre hva de vil". Om de oppfatter det slik at du videreselger varer så står de fritt til å endre kontoen din til en firmakonto. Men eg ser ikke helt problemet. Dårlig kundeservice eller ei, eg mener Netshop har handlet korrekt.

Her vil eg påstå at du har handlet veldig uryddig. Du driver en bedrift hvor du reparerer maskiner for folk, men "videreformidler" salg av komponenter igjennom en privat konto hos en ekstern leverandør.

Eg er litt usikker på hvor den juridiske grensen går, men har du tatt betalt for varene du har bestilt hos Netshop til kunder, eller har du sendt disse i postoppkrav som kunden så har betalt ved henting?

Lenke til kommentar

Selv om du har et firma så betyr ikke det at alt du som person kjøper er kjøpt gjennom firmaet. Det er i strid med skatteloven. Du kan ikke føre utgifter på firmaet som ikke er "utgifter til inntekts erhvervelse". Alle kjøp du gjør som brukes privat, dvs ikke til næringsvirksomhet, er privatkjøp og dekkes av forbrukerkjøpsloven.

Hvis du i framtiden skal kjøpe inn utstyr for folk så gjør du da det som en ubetalt vennetjeneste, ikke som en del av næringsvirksomhet. Dette er ikke noe en nettbutikk kan overprøve. Du plikter selv å skille hva som er privatkjøp og hva som er kjøp til inntekts erhvervelse.

Når det gjelder den aktuelle saken du spør om, har du brukt et firmakredittkort eller et privat kredittkort? Fører du bilagene i regnskapet, eller tas det uten om? Har du registrert en en privatkonto hos Netshop eller firmakonto? Hvis du har registrert en privatkonto så skulle jeg tro at det er et forbrukerkjøp såfremt du ikke tar utgiftene inn i regnskapet ditt. Hvis du bruker et privat kredittkort og kjøper noe i en dagligvarebutikk så er det du selv som senere avgjør om dette er en utgift som skal på firmaet eller ei.

Jeg synes du skulle ta opp dette med regnskapsføreren din, og forbrukerrådet. Det er ikke Netshop, Komplett, Rimi, Nille, etc som avgjør om et kjøp er forbrukerkjøp eller næringskjøp. Det er det nok du selv som har ansvar for å avgjøre.

Lenke til kommentar

Har aldri tatt en krone for og bestille varer, eg rører heller ikke varene da kunde selv henter dem ut og betaler på posten. Kommer melding på deres mobil og blir hentet og betalt

på deres lokale postkontor på kundens navn.

Fører ikke dette inn i regnskap da varene aldri kommer til meg og blir heller ikke solgt av meg. Dette gjøres klart for kunde.

Men de har tatt sitt standpunkt og fjernet de rettigheter eg har via kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Da er det rimelig klart for meg: dette er et forbrukerkjøp, ikke et næringskjøp. Uansett hva Netshop ønsker eller hevder. Varen blir kjøpt privat og brukt privat. De kan ikke heve seg over loven.

Kontakt forbrukerrådet for å ha noen andre å referere til enn meg.

www.forbrukerradet.no

Edit: Det eneste jeg ikke liker her er at du bruker ordet "kunde". Men det er ikke sånn at bordet fanger og at det automatisk blir næringskjøp bare fordi du bruker dette begrepet i ren vanvare.

Endret av Kaaz
Lenke til kommentar

Har aldri tatt en krone for og bestille varer, eg rører heller ikke varene da kunde selv henter dem ut og betaler på posten. Kommer melding på deres mobil og blir hentet og betalt

Fører ikke dette inn i regnskap da varene aldri kommer til meg og blir heller ikke solgt av meg. Dette gjøres klart for kunde.

Men de har tatt sitt standpunkt og fjernet de rettigheter eg har via kjøpsloven.

Fostår jeg deg riktig, så er kjøpet kun en form for formidling av bestilling fra 3. person, som selv ikke ønsker noen profil på webshopen?

Kjøp er gjort av deg som privatperson. Oppdragsgiver betaler og får sin garanti som privatperson.

Eneste problem som kan oppstå er altså, at du kan bli økomoisk lidne, ved misligholdelse av kjøptet fra kundes side?

Har selv erfart at Netshop kommuniserer svært dårlig med sine kunder, samt ikke overholder å dekke kostnader ved innsendelse av defekt produkt. Derfor er ikke dette firmaet lengre mitt førstevalg, eller valg over hode. Benytter meg nå av firmaer, som kan dette med garantirepasjoner og kundebehandling!

Lenke til kommentar

@ Troari:

Hvilke firmaer har du best erfaring med?

Komplett og Netonnet.

Komplett gjennom erfaring, med å få igang dialog. Viktig at supportavdeling er istand til å ta en samtale i positiv retning istedet for å skape, en negativ konfronterende tone.

Netonnet gjennom ett genialt system for å håndtere retur. Printe ut returkort og sende pakke inn til Netonnet.

Lenke til kommentar

De har jeg også god erfaring med, i tillegg til Amentio. Har faktisk god erfaring med Netshop også, men der har jeg måttet "insistere" litt kraftigere hvis det har vært noe galt. Man må kjenne sine rettigheter.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet så opptrår Netshop veldig uryddig her, for her blir du dømt uten at det har blitt gjort grundige undersøkelser.

Det Nesthop bør gjøre i slike saker er å vurdere å anmelde forholdet om de tror det gjelder en form for bedrageri eller undragelse av skatt, om den eneste hensikten Netshop har i dette tilfellet er å spare penger ved angrerett så mener jeg Netshop er på villspor.

Jeg har personlig reparert datamaskiner til venner / familie og har bestilt med min egen konto men sendt til en annen adresse og i en annen persons navn , dette nettop fordi ikke alle har mulighet til å opprette en konto på nett om datamaskinen er ødelagt eller ikke har lyst til å benytte seg av e-handel.

Personlig så viser Netshop en stadig fallende kundeservice på alle nivå, noe som bør bekymre kjøpere da dette er ofte tegn på en bedrift som går dårlig og som har brukt sparekniven på en eller flere nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...