Gå til innhold

Er kebab usunt egentlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var noen som sa at grønn var god, det er ikke alltid. Den vanlige grønn salat er 90% vann og nesten ingen fiber. Salat du får i kebab er nesten ubrukelig ...

(Unnskyld meg dårlig norsk, men jeg oversetter det i google oversette fra svensk.)

Endret av CFCF
Lenke til kommentar

Hvis du spiser den rå, så er det vel ikke noe problem da ;)

Edit: Hvis de bruker noen form for fett til steking. Mulig at det ikke finnes i kebaben, men det er en del av det på gatekjøkken hvertfall! Det gjelder kanskje bare frityrfett..

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Det kjøttet de bruker i de fleste kebabsjappene her i landet får jo pølser til å virke som rene kvalitetsprodukter i forhold. Er jo omtrent det som engelsktalende kaller "mystery meat" du får servert. Er ikke lenge siden jeg leste en (noe tvilsom) artikkel i adressa om en kis som hadde blitt ufør etter å ha spist kebab. Selv om det høres litt drøyt ut, så er jeg nesten villig til å kjøpe den historien.

Lenke til kommentar

Olje = fett. Og forresten, fett er kalorier det også, på lik linje med alt annet. Fett er heller ikke mer usunt enn karbohydrater.

Jo.. matvarer med mye mettet fett er det mtp. kolesterol :whistle:

Feil. Det er plenty lesestoff for deg der ute, men jeg quoter en på forumet her for å gjøre det litt enklere for deg. Slutt med vranglære er du snill.

Blablabla..

For å gjøre det litt enklere for deg, også. Kolesterol kan ikke løses opp i blodet, men fraktes mellom kroppens celler med lipoproteiner. Når store konsentrasjoner av "Low-Density Lipoprotein", LDL, sirkulerer i blodet kan det sakte legge seg på innsidene av åreveggene i arteriene, som sørger for blodgjennomstrømming til hjerte og hjerne. Sammen med andre stoffer i blodet kan dette bygge seg opp til en tykk "avleiring" man på engelsk kaller plaque. Dette gjør blodgjennomstrømmingen vanskeligere og øker blodtrykket, hva man referer til som åreforkalkning. Hvis en propp dannes i en innsnevret blodåre kan dette gi hjerteinfarkt eller slag. Tilstanden kalles "atherosclerosis", men jeg skal gi meg der...

Dette er hva de fleste forskere og helsemyndigheter per i dag opplyser om.

Høye nivåer av LDL forårsakes hovedsaklig av for høyt inntak av mettet fett som man gjerne finner i animalske produkter som helmelk, ost, rødt kjøtt og enkelte oljer, samt transfett.

Endret av Craap
Lenke til kommentar
Of the 74% of unsaturated fat found in artery clogs, 41% are polyunsaturated. Polyunsaturated fats are the “bad” fats that raise artery clogging bad cholesterol levels. (Lancet 1994 344:1195)

Saturated fat first got its reputation for clogging arteries in 1953 with the publication of a paper by Ancel Keys, PhD. This paper was very influential in the medical world. Keys wrote that the numbers of death due to heart disease was steadily rising, even while the total death rate was declining. As an example, he presented a comparison of fat intake and deaths from heart disease in six countries. These six countries were: the United States, Canada, Australia, England, Italy, and Japan. The Americans had the highest fat intake, and died the most often from heart disease. The Japanese ate the least amount of fat and died the least often from heart disease. The other countries fell neatly in between.

However, this presentation was a little too neat. Mr. Keys selectively used information that specifically proved his point. There was information available for 22 countries, but he only used the information for 6. If he had used all of the information, the connection between heart disease and fat intake would have disappeared. Another problem with his presentation was that this example could not prove a link between fat intake and heart disease. He did not isolate fat intake from other foods, so the deaths could have easily been caused from intake of other foods. In fact, there is no evidence that exists to substantially link saturated fats to heart disease, or leading causes of heart disease such as clogged arteries.

Conclusions: A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.27725v1

Endret av different
Lenke til kommentar

Her quoter du kun en påstand om at det ikke er godt nok bevisst at mettet fett gjennom kosten har sammenheng med hjertesykdommer som følge av åreforkalkning: "there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD".

Dette underbygger du med en feilslått rapport fra 1953? :thumbup:

Lenke til kommentar

I England har de forsket på dette, Link

Researchers uncovered significant regional variations, with the average kebab in the north-west of England containing 1,101 calories, compared with 1,084 in Scotland, 1,055 in Wales and 1,066 in England's south-east.

The worst doners inspectors came across contained 1,990 calories before salad and sauces - over 95% of a woman's recommended daily calories, 346% of a woman's saturated fat intake and 277% of an adult's daily salt intake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...