DarrenShan Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) hei, jeg har en skoleoppgave å lage en avis, derfor har jeg et skrevet et leserinnlegg. er det noen her som har lyst til å svare (med begrunnelse og motargumenter for dine meninger)? ville vært takknemlig for det, du kan til og med få navnet ditt på trykk! på forhånd takk! Tullete datamaskiner skaper slappfisker Tiden da kreative elever satt med nesa i leksikonsamlingen på biblioteket og kranglet om hvem som skulle lese først er forbi. Skoleprosjekter om all slags himmel og jord som krevde kunnskap de færreste gjennomsnittlige elevene kunne krevde intens endevendelse av all slags mulige kilder i skriftlig form over alt. Når den grusomme jakten på stoff er over kommer de endeløse nettene med verkende fingre etter å ha spisset blyanter hele dagen. Til slutt gjelder det å sitte med hagla på fanget, for kanskje hunden har lyst til å fordøye den fim kilo tunge bunken med din fineste håndskrift som har gitt deg pølsestore tommeltotter bestående av muskler. Nå blir alt gjort på datamaskinen, selv aktiviteter som tegning av matematiske grafer eller illustrasjoner av kuer. Elever bruker ikke lenger håndskriften sin, skrivebøker er på vei ut, nå er det ustabile harddisker med Windows som sprer doc-filene over alt som er inn. Når læreren plutselig ber elevene om å bruke den nyinnkjøpte blyanten før jul, har til og med elevene mest lyst til å gråte over resultatet, for de greier ikke å lese sin egen finskrift de øvde på i første klasse. Behovet for fagbøkene på bibliotekene er nesten lik null, for nå ligger alt på nettet. Fordelene internett gir forskere er at de kan kommunisere verden over for å dele alle sine resultater, teorier, meninger og kunnskaper på nettleksikonene eller blogger. Det er ikke vanskelig å velge mellom gretne, gamle bibliotekarer som hele tiden hysjer på deg og en kraftfull, pen, enkel og rask søkemotor. Nå som folk er knyttet tett sammen med informasjonen er det ikke lenger behov for å lete. Derfor vil mange i dag ha problemer med å lete etter stoff i tilfelle serveren til Bing, Google, Yahoo, Kvasir og resten av søkemotorene blir slått ut av virusangrep, for evnen til å lete mellom sidene har rustnet bort siden barneskolen. De spesielt tilpassede lærebøkene på skolen er heller ikke tilgjengelige, for hvem trenger å slite ut skuldrene når bøkene også ligger i digital form på harddisken? Datamaskiner forstyrrer evnen til å lære, akkurat det vi er på skolen for. Uten mulighet for å overvåke elevenes private datamaskiner lovlig er det mange lærere som har lyst til å krysse den usynlige streken, for politiet ser jo det ikke. Elever som sitter chatter midt i timen kan fort drive læreren til vanvidd med knatringen fra tastaturene samtidig som en idiot ved et uhell river ut headsettet mens han fyrer løs på CS uten lyddemper. Læreren kan sjelden tvinge elevene til å oppheve den sorte skjermen ved mistanke om Facebook, men å ta fra dem det eneste læremiddelet som er aktuelt nå for tiden er ingen utvei. Økonomisk sett er datamaskiner altfor dyre i drift. Hvis kommunen skal finansiere datamaskiner til alle, kan det fort koste 100 000, og selv om det inkluderer eldgamle Windows XP, er den jo ikke engang tilpasset til skole. Da kommer ekstrautgifter for å installere alt fra drillprogrammer i matte til digitale ordbøker. Da har vi heller ikke tatt med kostnadene om en mindre datakyndig har vært inne på tvilsomme sider, for datadoktoren setter ikke virusene bak gitter gratis. Det har aldri lønnet seg å ha alt-i-ett-produkter. Vaskemaskiner, TV-er, biler, spillkonsoller, ja, det meste av det du bruker i hverdagen. Jo flere funksjoner som blir stappet inn, jo mer rot og tull blir det, akkurat som en bil med innebygget flyvinger, den vil vanligvis styrte. I tillegg er det dyrt. Datamaskinen har for mange funksjoner stappet inn, regning, skriving, kommunikasjon, spilling, hacke- og sabotasjemuligheter, underholdning og Messias vet hva, det blir for mye. Skaff oss heller en kalkulator og en notisblokk istedenfor et dyrt to-i-en-produkt, ellers blir notisblokken for liten og kalkulatoren mangler komma! beklager for mangelen på avsnitt først, men siden jeg brukte tab, ble dette ikke registrert da jeg limte inn teksten. nå er det fikset. Endret 23. mars 2010 av DarrenShan Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Bruk avsnitt mann. Det nesten umulig for meg å lese en så lang tekst uten noen avsnitt. Lenke til kommentar
DarrenShan Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 oi, beklager, slik går det når jeg bare limer inn teksten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå