Flimzes Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Liv etter døden er vel besvart ganske mange ganger nå? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Okei. Det finnes ingen gud, hvertfall ikke den som er beskrevt i bibelen. Men er det mulig å få et liv etter døden uten en gud? Og hva er det vitenskapen har funnet ut om mine store spørsmål? : ) Er du sikker på at det ikke finnes en gud nå? Hva får deg til å være sikker? Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 ja, jeg er sikker. er nok mye på grunn av mine psykiske problemer til vanlig, når jeg har drukket litt har jeg ikke noe problem med å innrømme at det ikke finnes noen gud. men går det an å håpe på et liv etter døden uten noen gud? Å en ting til, for å ha det på det klare, hvor kommeer EGENTLIG den gude greien ifra? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Du har egentlig innsett tidligere at et liv etter døden er umulig uten en fysisk kropp. Hva er det du ikke rekker og gjøre nå siden du så sterkt ønsker et evig liv? (husk Wencke Myhre på repeat til evig tid). Gudegreiene kommer (som andre har sagt tidligere) av at det tidlige menneske så med stor undring på livet og verden de befant seg i. De var som et fireårig barn som spør om alt mulig og umulig. De så mange merkelige ting de ville sette en forklaring på..... Siden de mest reflekterte av disse rimelig naive og kunnskapsløse skapningene var selv ikke spesielt smarte, kom de etter hvert fram til at det måtte ha vært en eller gjerne flere usynlige makter som stod for dette. Dette var med andre ord natur-religioner. De dyrket solen, månen, lynet, regnet, våren osv. Etter dette ble guddomer oppfunnet (med navn) og til slutt ble disse fjernet og erstattet med en enkelt guddom( monoteistisk tro ). Jødedommen, Islamismen og Kristendommen er fundamentert på samme grunntanke og disse har igjen sine svært forskjellige understrømmer/tolkninger. Alt dette er menneskeskapt og god fantasi og flakkende bållys har trolig hjulpet godt på i starten... Samme fantasi som laget de første religionene har muligens også bidratt som en positiv kraft for intelligens-utviklingen. EDIT: Vet ikke om det var fornuftig formulert. er litt trøtt nå Endret 2. april 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 2. april 2010 Forfatter Del Skrevet 2. april 2010 Så du er helt overbevist? Men hvordan tror du det var for de første menneskene på jorda? Og syns du ikke det er litt rart at vi er her i 70-80 år, så er det slutt? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Så du er helt overbevist? Men hvordan tror du det var for de første menneskene på jorda? Og syns du ikke det er litt rart at vi er her i 70-80 år, så er det slutt? Nei, nå skal jeg ta kveld. Blir sliten av dette vett du Endret 2. april 2010 av The Metal God Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 ja, jeg er sikker. er nok mye på grunn av mine psykiske problemer til vanlig, når jeg har drukket litt har jeg ikke noe problem med å innrømme at det ikke finnes noen gud. men går det an å håpe på et liv etter døden uten noen gud? Å en ting til, for å ha det på det klare, hvor kommeer EGENTLIG den gude greien ifra? Det er ikke håp om noe liv etter døden uten Gud. Det er bare Jesus som kan gi oss evig liv! Gudegreiene kommer fra da Gud skapte menneskene og åpenbarte seg for oss for lenge siden. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Det er ikke håp om noe liv etter døden uten Gud. Det er bare Jesus som kan gi oss evig liv! Gudegreiene kommer fra da Gud skapte menneskene og åpenbarte seg for oss for lenge siden. Og fantasy-fortellinger kan vi holde i de riktige forumene Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Jeg er selv teoretiker. Ingen av oss kan vite at det ikke er et liv etter døden, det er ikke mulig å verken bevise eller motbevise denne påstanden. Det er ekstremt mye mennesker ikke vet og aldri kommer til å vite. En av tingene vi aldri kommer til å få vite er hva som skjer etter døden, så enkelt er det. Det er bare å pøse på med teoretisk svada, det hjelper lite. Ingenting kan bli bevist. Endret 2. april 2010 av 13375k1133z Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Jeg er selv teoretiker. Ingen av oss kan vite at det ikke er et liv etter døden, det er ikke mulig å verken bevise eller motbevise denne påstanden. Det er ekstremt mye mennesker ikke vet og aldri kommer til å vite. En av tingene vi aldri kommer til å få vite er hva som skjer etter døden, så enkelt er det. Du kan prøve og stikke en strikkepinne inn i bak det ene øyet og rote litt rundt. Vedder på at noe av "sjelen" din vil tapes for evig og alltid. Tror du virkelig at tankene dine kan eksistere uten en levende hjernemasse? Virkelig? Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) No snakket jeg om et liv som er "udefinerbart" - sammenlignet med det som vi har i dag. Tror du virkelig at tankene dine kan eksistere uten en levende hjernemasse? Virkelig? Overhode ikke. Men igjen, ikke for å kverulere. for alt du vet, for å ta et latterlig eksempel: Så er det en server som lagrer all informasjon (tankene dine) på en server på planet-x, for alt vi vet.Mennesket vet latterlig lite om livet. Endret 2. april 2010 av 13375k1133z Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 No snakket jeg om et liv som er "udefinerbart" - sammenlignet med det som vi har i dag. Tror du virkelig at tankene dine kan eksistere uten en levende hjernemasse? Virkelig? Overhode ikke. Men igjen, ikke for å kverulere. for alt du vet, for å ta et latterlig eksempel: Så er det en server som lagrer all informasjon (tankene dine) på en server på planet-x, for alt vi vet.Mennesket vet latterlig lite om livet. Dersom du velger å forkaste alt vi faktisk vet om livet forstår jeg godt at du har slike ideer. Jeg velger og ta til meg informasjon om hva vitenskapen har lært om mennesket og da synes det ulogisk alt du kommer med Fordi om vitenskapen ikke kan motbevise alle mulige kreative ideer, betyr ikke det samme som at ideene er fornuftige. Lenke til kommentar
Darthvulture Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 enig med metal god her, vi må nesten tro på det vi har. Å tro at det vi allerede vet er omtrent = ingenting er ulogisk. Vi lever, vi vet det meste om hvordan vi lever, eneste vi ikke vet er hvorfor akkurat vår art lever og ikke noen andre lever , men det er sånne småting vi kan lure på. Mne hvorfor lure på slike ting, lev livet heller istedenfor å lure på hvorfor vi lever! Lenke til kommentar
ElizabethFina Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 (endret) Så du er helt overbevist? Men hvordan tror du det var for de første menneskene på jorda? Og syns du ikke det er litt rart at vi er her i 70-80 år, så er det slutt? Det kommer helt an på hva du definerer som "de første menneskene", det. Her har du en rekke arter som ligger langt oppe på stamtreet vårt: http://en.wikipedia.org/wiki/Homo_%28genus%29#Species Alle disse artene har hatt en stor betydning for utviklingen av det som vi nå kaller mennesket. Både teknologisk og instinktivt har disse artene bidratt til det vi kaller vitenskap per dags dato. Det er utallige dokumentarer om denne utviklingen, og et kjapt google-besøk burde hjelpe deg godt på vei. Du kan søke opp Lucy (AL 288-1) som er av arten Australopithecus afarensis. Hun spiller en stor rolle i søkendet etter "the missing link". Vår gjennomsnittlige levealder øker med vår fysiske utvikling og vår faktasamling av hvordan man kan potensielt leve et langt liv. Nå har vi mulighet via medisin å kurere de fleste sykdommer, dèt hadde vi ikke for 100 år siden. Vi vet også hvor ofte og hvordan man burde trene, samt hva et sunt kosthold burde bestå av. På samme notat er også maten som produseres sunnere og mindre helsefarlig enn den var for 100 år siden grunnet vitenskapen. Du kan jo selv prøve å se hvor mye Gud har med dette å gjøre. Legg vekk denne tvangstanken om eksistensen av en overmektig høyere autoritet. Ikke ser jeg grunnen til å tilfredsstille de kravene til denne ueksisterende skapningen (om man kan referere til Gud som en skapning) heller, da det på ingen måte gir mening å leve livet sitt for noen andre. Endret 3. april 2010 av ElizabethFina Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Ja, dette kan jeg vel aldri få noe fasitsvar på uansett.. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Hva med og bare bestemme seg for at spørsmålet er urasjonelt? Vi har med dagens viten ingen grunn for og la oss selv stille slike spørsmål... Du kan si stopp til deg selv når du opplever at du stiller spørsmål ved livet som er meningsløse. Husk det jeg sa om kunnskap. Sørg for å fylle på med vitenskapelig fundamenter kunnskap og du vil få et annet syn på problematikken (som ikke eksisterer for alle) Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Ja, men mange, og da mener jeg mange,er sikker på at det er noe mer.. Noe mer enn vi mennesker kan vite.. Blir litt usikker av sånt.. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Ja, men mange, og da mener jeg mange,er sikker på at det er noe mer.. Noe mer enn vi mennesker kan vite.. Blir litt usikker av sånt.. Mange er sikre ja, men ingen av dem har noe håndfaste bevis i det hele tatt... Hvis jeg er overbevist over at jeg pratet med spøkelser i går så betyr det nødvendigvis ikke at det er sant, selvom jeg selv er aldri så overbevist. Veldig mange hopper til helt ville forklaringer med en gang det skjer noe de ikke kan forklare der og da. Håpet av at det er noe mer vil selvfølgelig alltid være til stede, men jeg syns det er bra at livet slutter når man dør, hvis ikke så er vel egentlig livet bortkastet? Hvis det skal være så utrolig godt i etterlivet må vel det beste være å dø med en gang man blir født? Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 3. april 2010 Forfatter Del Skrevet 3. april 2010 Jeg ber dere bare om en ting her nå.. Kan noen fortelle meg hvordan dere mener "dette er". Altså selve livet. Og hvorfor dere tror det. Hvorfor ble jeg akkurat meg, hvorfor fikk jeg akkurat de tankene jeg har? Er det dette livet vi har, bare dette? Hvordan alt startet, med livet påjorden, og hvordan alt vil slutte? Med litt utdypning, så jeg kan sette meg litt inn i de ulike sidene. Hadde betyd utrolig mye for meg!! Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Jeg ber dere bare om en ting her nå.. Kan noen fortelle meg hvordan dere mener "dette er". Altså selve livet. Og hvorfor dere tror det. Hvorfor ble jeg akkurat meg, hvorfor fikk jeg akkurat de tankene jeg har? Er det dette livet vi har, bare dette? Hvordan alt startet, med livet påjorden, og hvordan alt vil slutte? Med litt utdypning, så jeg kan sette meg litt inn i de ulike sidene. Hadde betyd utrolig mye for meg!! Ikke for å være frekk, men i de utallige postene du har hatt om disse tingene så har du fått mange gode svar på disse spørsmålene. Hvordan alt slutter vet vi ikke, men sola vil slukke etterhvert, da ryker planeten, men jeg tror det er større sjans for at en eller annen asteroide treffer oss og dreper det meste av livet på jorda. Det har skjedd før, da mistet dinosaurene sin råderett og døde ut. Hvis denne treffer oss http://en.wikipedia.org/wiki/99942_Apophis så kan det hende at kakkerlakkene etterhvert råder på jorden. Det blir ihvertfall veldig spennende i 2029, håper den bommer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå