Flimzes Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det er vel sagt at vi bare bruker 10-15% av hjernene våre, eller, slik var det før, jeg vet ikke om det har blitt oppdatert? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det er vel sagt at vi bare bruker 10-15% av hjernene våre, eller, slik var det før, jeg vet ikke om det har blitt oppdatert? Det er en myte. Moderne CT-skanninger av hjernen i arbeid viser at vi bruker stort sett hele hjernen. Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg skal fortelle alle dere her på forumet mitt problem.. Så kan dere si hva dere tenker om det, det hadde vært til stor hjelp. Det har seg sånn, sliter med en del vonde tanker (tvangstanker) Jeg skriver ned de tankene som går igjen i hodet mitt : - finnes det en gud, kan han styre alt? da bør jeg ikke gjøre noe dumt... - Hvis jeg gjør noe to ganger tenker jeg : Jeg kan ikke gjøre det, da blir jeg straffet i form av angst, sitter f.eks med en snus boks jeg fikk av en kompis nå, som heter 02, vurderer om jeg skal snuse den eller ikke.. Asså,tallet 2 - Fem ganger, 5 er også et vondt tall for meg.. Føler at om jeg tenker eller gjør noe med 5 i seg, så blir jeg vondt straffet.. Det er så slitsomt! Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg går til psykolog.. Men føler fortsatt at det ikke hjelper.. Men vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Hva tenker du om det jeg skreiv her? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Har du tvangstanker? Vanlige tvangshandlinger er: Overdreven håndvask Gjentatt sjekking av for eksempel dører, kraner eller elektriske artikler Mentale handlinger som for eksempel gjentatt bønn, telle til visse tall eller gjentakelse av visse ord Overdreven orden eller anstrengelse for at ting skal ligge i en bestemt orden eller rekkefølge Jeg synes du skulle ta dette alvorlig og be noen om hjelp. Husk at dette er det mange som sliter med og man kan bli helt frisk dersom man får hjelp til å takle problemet på rett måte. Se denne videoen på NRK: Tvangstanker Jeg går til psykolog.. Men føler fortsatt at det ikke hjelper.. Men vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Hva tenker du om det jeg skreiv her? Det kan være at du ikke har fått riktig type hjelp ???Se videoen og les innlegget over Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) - finnes det en gud, kan han styre alt? da bør jeg ikke gjøre noe dumt... Hvis det finnes en gud, og dette er den guden de kristne forteller om, så tilgir han/hun alt straks man ber om tilgivelse. For "Jesus døde for våre synder". De som er mafiaosoer finner visstnok stor trøst og støtte i den kristne religionen, for uansett hva de gjør, selv drap, så er det bare å be om Guds nåde, så er de tilgitt. Enkelt og greit. Hvis denne guden er allmektig og styrer alt, så har vedkommende forøvrig skyld i jordskjelv, orkaner, krig, drap, trafikkulykker, branner, kriminalitet, svindel, dødelige sykdommer, dødelige parasitter, rovdyr, steinras, snøras, frost, hetebølger, tørke, flom, hungersnød, terror, religionskrig, det at noen er ekstremt fattige og andre ekstremt rike, barn med misdannelser, pedofile prester og så videre. Tro meg, det er lettere å tro på en verden der alle religioner er overtro. Endret 31. mars 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) - Hvis jeg gjør noe to ganger tenker jeg : Jeg kan ikke gjøre det, da blir jeg straffet i form av angst - Fem ganger, 5 er også et vondt tall for meg. Enkelte påstår at 6 er et lykketall, andre påstår at 7 er et lykketall. 7+6=13. Lykketall og ulykkestall er ren overtro. Noen såkalte magiske tall, f.eks 666, ser magisk ut kun når man bruker ti som grunntall. Dette er imidlertid bare et tilfeldig valgt grunntall som ikke fremkommer på annen måte enn at de fleste av oss har fem fingrer på hver hånd, ti fingerer i alt. Hadde vi hatt fire fingrer på hver hånd (slik f.eks katter har fire tær på hver pote) ville nok grunntallet i de fleste tallsystemene vært åtte. Indianerstammer i Sør-Amerika hadde tallsystem med grunntall tjue, de telte med tærne, og på visse polynesiske øyer hadde de et tallsystem med grunntallet tjuesju (fingrer og tær, albuer, ører, øynene og nesa). Babylonerne hadde et tallsystem med seksti som grunntall, det er derfra vi har fått at timer deles opp i 60 minutter og hvert minutt deles opp i 60 sekunder. Og selv i romertallsystemet, som også var et tallsystem med ti som grunntall, ser ikke 666 særlig spesielt ut, DCLXVI. Alle tallsystem er bare vår måte å organisere mengder på, i naturen selv finnes det ingen grunnleggende tallsystem. Det går faktisk an å telle uten å vite antallet også: Tenk på en sauegjeter som skal telle opp flokken på kvelden. Flokken jages inn i en innhenging der porten er så smal at kun én sau kan passere i gangen. Ved å flytte tellesteiner fra en grop i bakken til en annen, så kan gjeteren vite om det mangler en sau eller ikke, uten å vite om han tjueseks eller tjuesju sauer totalt. Hvis han vet at han har like mange sauer som steiner, så er flokken fulltallig når alle steinene er flyttet. Hvis han liker å kunne telle sauer uten å dra med seg et lass med steiner, så kan han skjære ett hakk i gjeterstaven for hver sau, og siden bare flytte fingeren fra hakk til hakk mens sauene passerer. At én av tellesteinene eller ett av tellehakkene i gjeterstaven skal ha en ulykkesbetydning slår nok ikke sauegjeteren som særlig sannsynlig. Slike tellesteinhauger og tellestaver med hakk er forøvrig funnet i enkelte utgravinger av steinalderboplasser. Dette betyr at de hadde behov for å telle eiendeler, også før tallsystemene ble oppfunnet. Endret 31. mars 2010 av SeaLion Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Babylonerne hadde vel 6 som grunntall Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Okei. Mye kunnskap her! Men sikker kan man jo ikke være på en ting, og det gjelder en gud, om det virkelig finnes.. Er litt merkelig å tenke på at alt ble til av "ingenting".. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Gud påstås jo å ha skapt alt fra ingenting... Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Det var et hjelpsomt svar! Takk skal du ha Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Babylonerne hadde vel 6 som grunntall Nei, 60: http://en.wikipedia.org/wiki/Babylonian_numerals Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 (endret) Poenget mitt var at argumentet "alt kan ikke skapes fra ingenting" ikke er et argument for en gud, da det er nettopp dette de fleste skapelsesfablene påstår. Endret 31. mars 2010 av TechTiger Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 hvordan mener du livet er? Før livet? etter livet? Hvordan verden ble til? Hva som er utenfor? Slutter det en plass? Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Det var et hjelpsomt svar! Takk skal du ha Gerrardo, du har fått en mengde beviser for at du ikke skal bry deg meg slik tenking. Du husker sikkert i store trekk endel av det som er forklart. Hva eksakt er det du finner vanskelig å forstå? Gå gjerne ned i detalj på ting du finner håpløse og forstå Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 hvordan mener du livet er? Før livet? etter livet? Hvordan verden ble til? Hva som er utenfor? Slutter det en plass? Du har fått svar på dette, mange ganger. Problemet er vel kanskje at du forvirres av all inputten og ikke klarer og sortere dette skikkelig?Jeg skal prøve og svare deg, men da må du være helt spesifikk.... Før livet? etter livet? Snakker du om livet i universet eller deg selv? Lenke til kommentar
gerrardo Skrevet 31. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2010 Jeg mener, hvordan oppsto det liv på jorden? Av en celle? Høres jo litt rart ut.. Hva var før livet, ingenting? Og hva er utenfor "rommet"? Går jorden under en gang, og hva skjer da? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 31. mars 2010 Del Skrevet 31. mars 2010 Jorden vil gå under, den vil nesten garantert bli truffet av noen store flygende kometer eller asteroider i løpet av sin livstid, men alt liv på jorden vil dø ut og bli svidd når solen brenner ut, om ca 5mrd år. Hva er det som er så rart med at livet oppstod med en celle? Du startet jo selv bare som to celler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå