Gå til innhold

om livet, før og etter

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tipper du her snakker om "jeg-et", personligheten, det som religiøse ofte kaller "sjelen".

Jeg vet (på vitenskaplig grunnlag) at det ikke finnes noen bevis for en åndelig sjel, og at det eneste vi vet er at vår personlighet skyldes kjemiske prosesser i hjernen. Før vi hadde en fungerende hjerne og kunne få bevisste tanker, så eksisterte vi altså heller ikke som person, som en bevissthet, bare som et foster, en klump celler.

Man regner dessuten at selv nyfødte barn egentlig ikke oppfatter seg selv som et separat individ og at det finnes andre individer. Nøyaktig når en slik selvoppfattelse oppstår vet ikke vitenskapen helt, men det skjer nok i løpet av det første leveåret, altså flere uker og kanskje måneder etter fødselen. Først da skjønner vi at vi er en person blant flere personer, først da oppfatter vi våre foreldre ikke som en forlengelse av barnet selv, men som andre separate personer som man må forholde seg til. Og først da blir man en personlighet, et "jeg".

Når vi dør stopper de kjemiske prosessene i hjernen som gjør at vi oppfatter oss selv som en person. Døden er som en bryter som blir slått av, det er ingenting etterpå som man behøver å bekymre seg for.

Lenke til kommentar

Eksistensialisme og filosofi har vel ikke så mye i teknologi og vitenskap å gjøre. Men hvis du søker vitenskapelige svar så kan vi vel prøve.

Du ble deg fordi moren og faren din bestemte seg for å reprodusere seg. Du er et resultat av elektriske impulser og kjemiske reaksjoner inni hodet og kroppen din. Du ble nettopp deg, fordi at de elektriske impulsene og den kjemiske sammensetningen i hodet ditt førte til det.

Før du ble født er veldig vagt, men du var en del av verden rundt deg, alle de kjemiske stoffene i kroppen din har tidligere vært rundt jorden massevis av ganger, før det ble fortært av moren din, og ble deg. Du har siden skiftet ut mer eller mindre hele deg selv med nye kjemiske stoffer ca hvert 7 år.

Du tenker pga elektriske impulser i hjernen, impulsene i din hjerne er såpass avanserte at du kan tenke begreper som hvem er jeg, o.l. i motsetning til de fleste dyr som lever mer på instinkter.

Når du dør opphører alle impulsene i hjernen, og alle kroppsbevegelser slutter. Deretter brennes du i et krematorie, eller brytes ned av naturens åtseletere, og returnerer til kretsløpet.

Vil du ha mer filosofiske svar, så klikk deg heller inn på filosofiforumet.

Lenke til kommentar

Berre for å bygge litt på det SeaLion seier om ungar og prosessen for å skjønne at ein er eit individ, så har eg lese at punktet der ungen heilt oppfattar seg sjølv som eit eige individ med fri vilje, er der "min!" og "nei" er dei mest brukte orda. Har jobba i barnehage, og der var dette heilt vanleg på ungar frå 9-10mnd til litt i overkant av eit år.

Ungen demonstrerer den frie viljen ved å seie nei til alt, sjølv om den eigentlig vil, men sidan den kan ta eigne val, nektar den å t.d. ete fordi den kan det. Godt mogleg eg tar heilt fullstendig feil, og at dette ikkje har noko som helst med topic å gjere, men følte berre for å lufte det.

Lenke til kommentar

Kjemiske stoffer som har vært rundt om i verden?

Til største delen vann H2O, diverse karbonkjeder (CH) (fett, sukker og proteiner). Noe metaller, noen mer eksotiske stoffer. Men grunnstrikturen er karbon, hydrogen og oksygen i diverse bindinger.

Lenke til kommentar

Alle kjemiske stoffer i vår del av universet er stjernestøv, hele solsystemet og alle vi som bor her består av stoffer som oppstod inne i tidligere stjerner. Antagelig er det sånn i resten av universet også, det finnes neppe flere protostjerner lengre.

De første stjernene etter Det store smellet (protostjernene) ble dannet kun av hydrogen, som var det eneste grunnstoffet som fantes den gangen. Inne i stjernene ble hydrogenatomene smeltet sammen (fusjonert) til tyngre grunnstoffer, først helium, deretter tyngre stoffer opp til og med jern.

Tyngre grunnstoffer enn jern kan ikke oppstå i fusjonsreaksjoner i stjerner, da må det voldsommere begivenheter til. Skikkelig digre stjerner eksploderer voldsomt når de dør, og det var i slike supernovaeksplosjoner at de tyngste grunnstoffene ble dannet, f.eks uran.

Så når astronomer og kosmologer så kjekt sier at vi alle består av stjernestøv, så er dette slett ikke bare en talemåte. Det er virkeligheten. Og når vi dør leverer vi tilbake stjernestøvet vi lånte mens vi levde tilbake til universet.

Sånt kan man nesten bli religiøs av å tenke på ... ;)

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

La oss bare si det kort

Det finnes to sider

De som tror på noe fordi det står i en eldgammel bok skrevet av sauegjetere, som også foreldrene deres trodde på, og de som tror på empiriske bevis, det som er lett synlig, og det som kan gjentas

En side står på haugevis av empiriske bevis

Den andre siden står på en bok skrevet av sauegjetere for mange år siden.

For min del syns jeg det er lett å velge side her.

Men husk på at gud og julenissen har nøyaktig like mange beviser bak seg.

Lenke til kommentar

Gud er menneskeskapt.

Folk skrev bibelen for å få penger og makt. Den er tvunget ut med blod og krig. Den er også brukt for å gi svar på mysteriene som fantes for 2000 år siden

I dag tror folk på den, fordi foreldrene trodde på den. Og fordi det gjør livet lettere å leve, hvis de tror at noen passer på den, jeg liker å kalle det ansvarsfraskrivelse, men enkelte blir gjerne sure da.

Lenke til kommentar

veldig bra tråd, likte spørsmålene og svarene som kom ;)

Men du tenker og gjør ting som er deg fordi du blander sammen miljøet og kulturen rundt deg og blir påvirket enkelt og greit av det.

Forresten i forrige episode i lost så var det en scene hvor det ble sagt "Ingenting vil skje med deg idag, det er måten man lever livet på. Man må bare leve livet dag for dag. Man kan ikke leve livet hver dag med å tenke på hva som kan skje før du vet det så er det over. Livet handler om å huske de gode minnene man allerede har og leve ut ifra det man har"

Foreslår du heller tenker hva du kan gjøre med dagen som gjør akkurat deg bedre enn å prøve å lete etter ett filosofisk/vitenskapelig svar, det er selvfølgelig fint å få vite sånne ting(derfor jeg kikket på denne tråden) ^^

For min del så er jeg en mer person som har fått vite for mye til å kunne tro det finnes en gud selv om jeg kunne håpet på det. Dessverre så skjer det mye ondt i denne verden, men heldigvis skjer det enda bedre gode ting! Hvis det var en gud ville han aldri latt ett fattig barn i afrika dø, og latt svin sånn som bin laden fortsette å leve.

Endret av topvulture
Lenke til kommentar

Så du er sterk i din tro?

Men det er jo også noe forskere som tror på gud?

Er ikke det litt rart..

Men hvordan forklarer du folk som går igjen?

Jeg har ingen tro.

Forskere som tror på gud avfeier sin rasjonelle tenking på det personlige basis. Det er veldig vanlig, og ikke så veldig rart.

Folk som går igjen eksisterer ikke. Det er flere millioner påstander om det, og ikke en eneste avbildning, ikke et eneste bevis på det.

Åndenes makt på TV-Norge er rent oppspinn fra ende til annen, mer eller mindre alt på kanal fem er oppspinn fra ende til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...