frank_jarle Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Har akkurat installert en X25-M 80GB disk og skal bruke denne som OS disk til Win7x64. Dette kjøres på et Gigabyte X48-DQ6 hovedkort, så er spørsmålet hvilke sata innstillinger skal jeg velge? Sata RAID/ACHI Mode: ACHI, RAID eller DISABLED Onboard Sata/IDE Device: Enable eller Disable Onboard Sata/IDE Ctrl Mode: IDE, ACHI eller RAID/IDE Jeg har valgt å plugge disken inn på en av de gule portene, det som er markert i uthevet skrift over er de valgene jeg har tatt forløpig. Win7 fant disken under installasjonen uten problemer og har ikke klaget over noen drivere. Har jeg gjort det riktig her med tanke på best ytelse for disken og Win7? I tillegg så lurer jeg på om dette "Onboard sata/ide" er portene til disse SATa-gigabyte portene (fiolett farge)? Ser under oppstarten av maskinen at det kommer opp litt flere sjekker, men dette kan jeg kanskje bare endre på ved å velge disable i valg 2? Frank Lenke til kommentar
mpolden Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Det ser riktig ut, velg AHCI slik at du er sikker på å få brukt TRIM på disken. De forskjellige fargene på portene skiller vel mellom RAID og non-RAID porter. Med mindre du skal bruke RAID, så velg en non-RAID port. Hvilke porter som er hva står nok beskrevet i veiledningen til hovedkortet. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Fargene skiller faktisk mellom kontrollere og ikke RAID. Om du ser nøye etter så har han mulighet til å velge modusen på kontrolleren om han vil ha AHCI, RAID eller vanlig IDE modus. Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Kjør gjerne en runde med AS SSD Benchmark for å sjekke ytelsen. Du bør klare 410 - 430 poeng. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Jeg har samme disk, og får vedlagte resultat. Noe dårlig? Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Jeg tror du har BIOS i IDE modus, derav så dårlig resultat. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Så sannelig! Jeg mente at jeg endret dette for en stund siden, lurer på hva som skjedde, jeg visste jo at den skulle være ACHI! Fikk 397 etterpå, som nok er mer som det skal være... Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Takk for alle tilbakemeldinger, godt å vite at jeg var på rett vei da :-) tror jeg fikk 395 på min disk, er rimlig fornøyd med dette i grunnen. Det eneste jeg lurer litt på nå er om noen har erfaringer med å optimalisere settinger in Win7x64 for bruk av denne disken, eller er Win7 såpass bra at den håndterer alt optimalt. Da tenker jeg litt i rettning av Registry settinger som kan tweakes best mulig... Lenke til kommentar
BAT Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 I andre post på "SSD-benche tråden: Info og Diskusjon, Tweaking og Benchmarks av SSD"så finner du masse tweaks for SSD i W7. Legg gjerne igjen resultater eller spør der hvis du lurer på noe mer. Lenke til kommentar
johome Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Jeg har slått av systemgjennoppretting, bruk heller image/klone. Slå av/reduser pagefila. Her er en fin guide for W7 + bruk av SSD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå