halaa Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 Hei har nylig fått meg jobb i kommune,og det er en del ting jeg lurer på. jeg har hørt at det er ganske trygt å jobbe i staten, men er ansatte i kommuner like trygt som ansatte i staten, eller er staten og kommuner egentlig det samme? hvor lett er det å få sparken når man jobber i kommune? hva skjer når den jobben i kommune man driver med tar slutt? SPARKEN? lover og regler har hatt godt betalte jobb i et privatfirma, men er jævlig skjedelig å få permisjon hvert år. får dårlig betalt i kommune nå, men håper at det er litt tryggere. takker på forhånd Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 kan nesten ikke bli sakt opp i kommunen, er ikke helt det samme som staten nei, men nesten, pensjonen din får du fra klp istedenfor den stats ansatte har. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 godt å høre det. men hva om akkurat den jobben man driver med tar slutt. har dom plikt å skaffe en anna eller? og når det gjelder lønnsøkening er ikk det litt tregt? hvert 4 år hørte jeg Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 ja si du jobber i en høy stilling, og den bortfaller så kan du sikkert ende opp som gate feier, bare med samme lønn som tidligere osv. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. mars 2010 Del Skrevet 23. mars 2010 (endret) Hierarkiet er som følger: Kommune - Fylkeskommune - Staten. Lønn, goder og tryggheten blir bedre og bedre jo lenger opp man kommer. Jeg har lært at om man er kommuneansatt må man "aldri" si til noen lengre oppe i hierarkiet at man jobber i "staten". Edit: Hvis jobben din egentlig er it-konsulent men jobben blir outsourcet, kan man som oftest velge sluttpakke eller å bli oppsagt. "Alle oppsigelser skal være saklige. En oppsigelse er ikke saklig dersom det finnes annet passende arbeid i virksomheten. Godtar du en sluttpakke har du altså sagt fra deg denne rettigheten." Velger man sluttpakke kan man som oftest velge mellom å få ett stort beløp, eller flere mindre beløp som betales ut over tid. Men da sier man opp jobben frivillig og har ikke de samme rettighetene ift. NAV. Les mer om sluttpakke her: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=588440 Endret 23. mars 2010 av BeFs Lenke til kommentar
halaa Skrevet 24. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2010 tusen hjertlig takk folkens, nyttige info. tenkte at man får et spark i rupma, og blir kasta ut bare. Lenke til kommentar
Kaarerekanraadi Skrevet 24. mars 2010 Del Skrevet 24. mars 2010 Får sparken i en kommune? Ikke før Dovre faller. Hvorfor tror du vi må bruke 150 milliarder oljekroner i år? 150 000 000 000 NOK Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Når du jobber i kommunen så er det mest vanlig at arbeidsavtalen seier at du har 100% stilling i X-kommune, ikkje at du har 100% stilling saksbehandler i byggeavdelinga til kommune X. Dette betyr at om stillinga som du har blir overflødig så vil du bli flytta over til ein anna jobb i samme kommune. Du er fast ansatt i kommunen, men ikkje nødvendigvis fast ansatt på din nåværande avdeling. For å få sparken så må du nesten ha vist grov uforstand i tjenesta eller gjort noke krimminelt som f.eks underslag. Om du berre gjer ein dårlig jobb så resulterer det vanligvis berre i at du blir forbigått når det gjeld forfremmelser, betre arbeidstider, lønn og liknande forhold i arbeidet. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Når du jobber i kommunen så er det mest vanlig at arbeidsavtalen seier at du har 100% stilling i X-kommune, ikkje at du har 100% stilling saksbehandler i byggeavdelinga til kommune X. Dette betyr at om stillinga som du har blir overflødig så vil du bli flytta over til ein anna jobb i samme kommune. Du er fast ansatt i kommunen, men ikkje nødvendigvis fast ansatt på din nåværande avdeling. For å få sparken så må du nesten ha vist grov uforstand i tjenesta eller gjort noke krimminelt som f.eks underslag. Om du berre gjer ein dårlig jobb så resulterer det vanligvis berre i at du blir forbigått når det gjeld forfremmelser, betre arbeidstider, lønn og liknande forhold i arbeidet. hei åssen er det med lønnsøkening, kan man kreve litt mer etter la os si et år? jeg har begynt som miljøarbeider med null erfaring og null utdannelse som miljøarbeider og derfor blir jeg jævlig dårlig betalt, nå lurer jeg på om jeg får økening i lønn om jeg krever det neste år. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Er du dårlig betalt i forhold til andre med tilsvarende stilling, kompetanse og erfaring? Man får som regel bedre lønn med litt utdannelse. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Når du jobber i kommune har du vanligvis dårligare lønn en personer med tilsvarande utdannelse, erfaring og ansinitet som jobber i det private. Fordelen med ein kommunal jobb er at du har ei veldig høg arbeidssikkerheit, at arbeidsplassen din er stabil og at du i stor grad har friheit til å tilpasse arbeidsdagen din sjølv på ein slik måte at du ungår perioder med mykje stress. Når det gjeld lønnsauke så får du det også i det kommunale, kor mykje og kor ofte du får lønnsauke er litt avhengig av tariff avtalen og kor du er organisert. Også her vinner dei som jobber i det private, i det private går du fortare opp i lønn en når du jobber kommunalt. Fordelen med det kommunale igjen er at du sjølv om du går sakte opp i lønn så veit du nesten heilt sikkert at du vil gå litt opp i lønn med gjamne mellomrom. I det private så tjener du penger fortare, men du kan også fortare risikere å bli permitert i økonomisk vanskelige perioder. Lenke til kommentar
halaa Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 (endret) Er du dårlig betalt i forhold til andre med tilsvarende stilling, kompetanse og erfaring? Man får som regel bedre lønn med litt utdannelse. at man får bedre lønn med litt utdannelse er jeg klar over, får 130 i timen, er egentlig vanlig lønn for å være ny begynner uten erfaring eller utdannelse. men mitt spørsmålet er om at jeg(som individ)kan kreve mer om et eller 2 år mens lønn i kommunale generelt, øker hvert fjerde år hørte jeg. Endret 26. mars 2010 av halaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå